2.114 visninger
|
Oprettet:
Fra Frederikssund til Samsø uden VHF {{forumTopicSubject}}
Ved godt at det har været diskuteret flere gange.
Jeg går forbi SJ. Odde og sejler så de ca. 35 km på åbent vand til Samsø.
Båden er en Monterey Cruiser 250 fod
Jeg har veste 2 ankere, 2 mobiler med forskellige abb.
En pakke med nødblus, raketter, horn osv.
Jeg har masser af tid: skal være afsted i 3 dage og har 3 ugers ferie, vil ikke sejle i over 3 s/m (helst havblik) da jeg kun har et par sæssoner på bagen.
Ved I om mobilen dækker derude?
Ved godt det ville være fornuftigst med VHF, men det kan jeg ikke nå (certifikat)
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 27 Både: 10 Emner: 75 Svar: 380
apr 2009
Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
anders f:hvis du sejler til ballen havn så har vi stander på havnen hvor man kan tanke ved hendvendelse til havnefogden
nov 2004
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
Har sejlet 7-8 år nu uden vhf. Bare sejl med fornuft....
maj 2008
Følger: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 49
Anders F: du er lige for frisk til mig, tror desuden heller ikke at konen og knægten gider at sidde bagpå..:-)
Lars H.: jeg har self. en Garmin, nævnte det ikke, da jeg syntes det er en selvfølge..:-)
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Både: 7 Emner: 18 Svar: 91
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Du kan være nærmeste båd hvis en anden kommer i nød, han kan måske ligefrem se dig passere uden du svarer på radioen.....eller uden at du hører opkaldet fra Lyngby Radio om andre i nød.
Det vil nok give dig en skidt smag i munden, at du sparede 1000 på en håndholdt VHF, mens en anden druknede.....jeg mener man er egoist hvis man sejler uden VHF radio - VHF certifikat eller ej.
Den kan betyde forskellen på liv eller død - for dig selv og andre !
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 759
Rent lovgivningsmæssigt må du rent faktisk ikke tænde din VHF med mindre du har et certifikat!
Årsagen er den simple at du ikke har skrevet under på tavshedspligten og at du derfor ikke må benytte din radio - ej heller lytte til den.
Jeg ved godt at "hvem checker" og "hvad skulle der ske", men ikke desto mindre er der en juridisk årsag til kravet, og det er en strafbar handling ikke at have beviset og benytte radioen.
apr 2007
Så kan man nemlig kommunikere med Lyngby Radio, med redningshelikopteren og med de øvrige både omkring en på vandet - det kan man ikke via en mobiltelefon.
Udover det, så tvivler jeg stærkt på at nogen vil rejse en straffesag for benyttelse af en VHF radio mens man ligger i vandet og er ved at drukne....
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 759
Deruover kommer man heller ikke uden om at en VHF ikke bare er et instrument alle og enhver kan benytte.
Hele GMDSS er bygget op på procedurer og faste rammer for hvad man må og hvordan man skal gøre det.
Så nytter det ikke at en eller anden tilfældig tager røret og råber "hallo hallo, jeg synker, kom og hjælp!!!!"
Mobiltelefonen SUCKS big time til søs og VHF'en er det eneste rigtige instrument, men lad være at købe den uden at have et certifikat og lad være med at tro at det er uden betydning, det klarer jeg nok.
apr 2007
...men jeg ved jo at vi to i det store hele er meget enige
Fra Frederikssund til Samsø uden VHF