{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.311 visninger | Oprettet:

Jeg føler mig sgu snydt :-) {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu på min gamle Shetland 570 haft en 115 hk Mercury årgang 2001 motor på, med optimal propel.
Og nu har jeg en Suzuki 115 hk motor på, årgang 2009.
Men ligemeget hvad så kan jeg ikke komme op på mere end 35 knob.

Hvordan kan det være, når man hele tiden ser andre der sejler stærkere.
Er det fordi mine motore har været for nye.
Måske jeg bare skulle købe en ældre motor, for de kan åbenbart sejle stærkere.

90 hk Johnson årg. 1991 ( 40 knob)
http://www.dba.dk/shetland-kabinebaad-aarg/id-76269737/

150 hk Evinrude årg slut 80 ( 56 knob )
http://www.baadgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=14942

Gu ved om de der motore har det ligesom oste,,,,,,,,,,,,nu ældre de bliver, nu bedre bliver de smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Jeg føler mig sgu snydt :-)
  • #1   28. jul 2011 find dig en gammel 2 takter den ska nok få dig op over de 40 knop hehe

    min går ca 90 kmt med 115 hk evinrude fra 76


  • #2   28. jul 2011 Nogle måler fart via trykloggen i båden, og andre GPS. Det kan også sagtens forklare forskellen!

    Og så skal man ikke undervudere et par knop ekstra i en salgsannonce.

    Men hvis de 40 knop fx. er på tryklog, så er det nok nærmere 35 reelle. og hvis der også er overdrevet en smule, så spiller det jo også ind.

    Er dine 35knop målt på GPS, eller tryklog??
    Sidder motoren i korrekt højde?
    Hvilken propel har du på? (den rigtige propel giver også noget, også relevant om det er stål eller alu)


  • #3   28. jul 2011 Gamle 2 takt her også lidt mere moment.

  • #4   28. jul 2011 kunne også være din var fyldt med vand og råd som mange af de andre shetland både , kunne være den var for tung

  • #5   28. jul 2011 LOL det er holder selt ikke..

    150 hk Evinrude årg slut 80 ( 56 knob )
    http://www.baadgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=14942

    en Shetland 570 med orginal skrov uden flaps har en max fart på¨35-40 knop med flaps og ander hjælp midler kan de lige kom op på 42-45 alt det kan også læses i alt om båd fra da de lavet en stor test på den båd


  • #7   28. jul 2011 steffan.. nu er franks båd strippet for skum så den tror jeg ikke på

  • #8   28. jul 2011 umiddelbart har en totakter større trækkraft og kan derfor trække en større propel. men tror meget af det er salgsgas... der er også flere både oprettet herinde med urealistisk topfart

  • #9   28. jul 2011 Nå det fik lidt gang i jer smiley
    Min er målt på gps, fart over grund.
    Vi er ikke færdige med at trimme den ind endnu, men den er uden vand i skummet, det kan jeg garantere smiley
    Den går 35 knob nu, målt i ca 50 - 70 cm høje bølger, men den bliver snart målt igen.

    Emnet var nu mest for at lave lidt grin med salgsannoncerne, da alle både der er til salg, sejler meget hurtigt.
    Så godt nok rammer jeg hverken 40 eller 56 knob, men jeg sejler meget længere for de samme penge smiley


  • #10   29. jul 2011 min gamle fladbundede kunne lige snige sig op på 54km/t på fladt vand med vinden i ryggen , med 55hk

  • #11   29. jul 2011 Voers gamle Shetland 570 gik 35 knob med en 115 hk Mercury (2-takt / 6 cyl. / 1982). Som Lasse J også skriver, betyder det meget med skrue og monteringen af motoren. Kavitations pladen skal ikke flugte med bunden hvis man vil have max fart. Tror vi havde vores ca 5 cm over. Hvis du kombinerer det med en stålskrue, kan man stadig dreje skarpt uden at den mister grebet. Som jeg husker det, gav det 3-4 knop ekstra ....

  • #12   29. jul 2011 Min gik også 35 knob med 115 Hk Mercury årg 2001 og det var med alupropel, Alt var trimmet perfekt.
    Men kig nu på, når folk skriver at deres Shetland 570 går 40 knob med en 90 hk Johnson årg. 1991 eller endnu bedre, 56 knob med en 150 hk Evinrude årg slut 80
    Nu har jeg søgt og søgt, og det bedste jeg kan finde er 42 knob, med en 150 hk motor.
    Jeg tror der skal meget til at få en Shetland højere op end det, da det nok er omkring max hastigheden på sådan en skude.


  • #13   31. jul 2011 Er de nyere motorer (4 takt) ikke også en del tungere end de "gamle" 2-taktere. Det kan måske også spille ind.

  • #14   1. aug 2011 min ryds med 90 hk vro johnson v4 sejler 62 km i timen målt med gps
    men 2 1/2 mand den 1/2 er min søn på 10 år


  • #15   3. sep 2012 Skrog har utroligt meget og sige, nogle både er bare ikke bygget til og sejle særlig stærkt.
    Mvh


  • #16   3. sep 2012 min er ihvertfald ikke bygget til fart...marchfart er 20kn og max er 27kn men så vil den gerne ligge sig på den ene side, hvilket ikke er spor sjovt
    (19 fod 60hk efi 4t 2005)


  • #17   4. sep 2012 Min klarer 35,9 kn pt, men jeg skal nok få den op på de 40 kn.
    Om så jeg skal pille alt ud af den, så skal den sgu smiley


  • #18   4. sep 2012 att omc mekanikeren
    hvis din båd ligger sig o på den ene side ved høj fart skal du måske undesøge om din bund er lidt blød i den ene side for dette vil typisk lave det nummer ! jeg var selv ude for det samme på min shakespeare inden jeg skrælledde gulvet op og lagde forstærkninger i bunden og herefter nyt gulv i , der blev den helt stiv og holdt op med at ligge på siden


  • #19   4. sep 2012 hasse ...problemet er bundens udformning. den rejser sig for højt når vi sejler max. og mangler derved støtte i siden. det skal siges at mine flaps er trukket op for at nå 27kn og derved ryger min sidestabilitet

  • #20   4. sep 2012 har du tænkt på atfjerne dine flaps og så bare trimme lidt ind ????? du skal selfølgelig være sikker på højden af din motor men det går jeg da ud fra at du ved da du er profesionel MEEEN det der med at den ligger sig om på siden KAN være fordi bunden er for blød og laver ligesom en lomme INDad og derfor kommer båden til at mangle opdrift i denne side men på den anden side er det vel også temmelig begrænset hvad du kan forlange af fart med en 60 hk på den tunge båd ???

  • #21   4. sep 2012 hasse . motor er trimmet helt ind ved 27kn..og det er absolut max fart...er skam godt tilfreds med 20kn som er march fart.. og ja det er ikke en racer. og nej den har ikke V bund. det er en halv planer

  • #22   4. sep 2012 mekanikles : omc marine service

    Har du så prøvet at trimme lidt ud ?
    Tjek at motoren sidder helt lige.
    Prøv at dreje den lille finne over propellen.
    Og som absolut sidste løsning kan det muligvis afhælpes ved at forskyde motoren lidt til den ene side.


  • #23   5. sep 2012 hej *Frank H
    Det med 90 hk og 40 knop og 150 hk 56 knop med en Shetland 570 er jo fra salgsannoncer ?????? Jeg har engang haft en shetland Famely Four med en 85 hk yamaha på og den gik 33 knpb målt på en tryklog som jo er meget Unøjagtig jeg tror at den sikkert gik ca 27 knop og din 570 er jo en hel del tungere så jeg vil tro at din fart på ca 35 knop med 115 hk passer meget godt hvis farten er målt på GPS
    Hvis det er fart du er ude efter så har du sgu valgt den forkerte båd med mindre du sætter en 225 hk på ????? Shetland 570 er en fed tur / Trolling båd og 35 knop er da også en ok fart med en Så stor og tung båd.
    Jeg håber ikke at du bliver sur over min kommentar
    MVH Hasse


  • #24   5. sep 2012 frank..har prøvet ALT... den er bare ikke bygget til mere end 22knob

  • #25   6. sep 2012 Hasse N

    Jeg bliver ingenlunde sur over kommentaren smiley
    Det er bestemt ingen racerbåd, og jeg har også en mistanke om at der ryger alt fra 10 til 15 knop på, når folk sælger deres både smiley
    Min er målt til helt nøjagtigt 35,9 knop, og det er fart over grund med gps. Det er som sådan også fint nok, og jeg sejler sjældent den fart, nok mere 30 knop, men jeg vil nu se om jeg kan få den op på 40 knop smiley
    Jeg kan ikke gøre mere ved propellen, for den har Leif sørget for bare passer til færgen. Motoren tager 5700 omd med fuld gas og den er faktisk helt ligeglad om vi er 1 eller 4 i båden. Optrækket er ok for sådan en tung færge.
    Men jeg tror at jeg kan hente en del på at få ordnet bunden, for den er ikke for køn. Desuden leger vi lidt med højden, for den kære Leif solgte mig også lige en lift smiley
    Propellen er forresten en stålpropel 14 x 22 og der kan ikke være en større smiley

    Claus.
    Du må alligevel ikke sejle hurtigere for fruen smiley


  • #26   6. sep 2012 tjaaaa hvis nu ved jeg jo ikke om det er en trailerbåd men hvis det er DET så kan du med STOR fordel fjerne bundmalingen og gøre den HELT ren og spartle eventuenne gamle skader dette vil MÅSKE mok give lidt på toppen men jeg tror 'ikke at du kommer i nærheden af 40 knop så skal du sgu nok op på 175 hk eller mere for de sidste knop er pisse dyre men hvis motoren går 5700 rpm med 1 person og stedig går med 5700 med 4 personer så passer propellen da 100% men som sagt hvis bunden er meget Ujævn så giver det da noget at rense den.
    jeg havde en Sims Super 14 fod med en 70 hk på og båden var bundmalet og der rensede jeg den totalt af så den stod med helt ren gelcoat og der fik jeg 8 kilometer i timen men da jeg så pålerede den med voks mistede jeg2-3 kilometer til den havde slidt voksen af så bunden kan også blive FOR glat selvom det lyder åndsvagt.
    Jeg kender godt Leif !! meget godt endda han er sgu en herlig gut der også ved og har prøvet en del du må ENDELIG hilse ham fra mig når du ser ham og du er velkommen til at spørge hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med.
    Der ellers et fint skiv du har fået dig , jeg har set billedderne før og efter og det er satme da et stort arbejde du har lavet .
    MVH. Hasse


  • #27   6. sep 2012 hvis det IKKE er en trailer båd så ville jeg alligevel rense den af og spartle gelcoaten op så den bliver glat og så derefter give den noget selvpolerende bundmaling fks en bundmaling der hedder Mille fra Hempel for den skal bare gøres ren hvert år hvorefter den kan males igen , mange mener at Hard racing er bedre men den skal slibes inden den kan males igen og det er da skide besværligt thi hi hi men UANSET hvilken bundmaling du vælger vil den TAGE lidt fart fremfor en helt REN bund UANSET hvad de kloge hoveder og reklamerne siger
    MVH. Hasse


  • #29   6. sep 2012 ha ha ha ha sidde og drikke øl fra køleskabet medens Leif knokler med din motot thithithithit det lyder da som en god service ha ha at der er fri bar medens kunden venterha ha ha det lyder helt klart som min ven Leif.

    MHT din båds bund !
    Det er da dejligt at det er en trailerbåd for så er det jo lige til at gå i gang med .

    Jeg brugte noget til at fjerne grafiti med til at fjerne bundmalingen men du kan sikkert også bruge bums men du skal sørge for at gelcoaten er HELT ren inden du begynder at spartle den op så skal du nok få et godt resultat.
    Jeg tror ikke at det vil give dig 4,1 knob men noget vil det da helt klart give.
    Jeg glæder mig til at høre hvordan det går og håber da for dig at du bliver glad og tilfreds.
    Fart er en djæven vi alle har i os ! tro mig jeg har brugt rigtig mange penge på elevatorer og propeller i min tid men det er svært for det er marginaler der skal til PLUS en masse hestekræfter som koster en formue . Jeg har en Thundercraft med en Evinrude E-Tec 115 HO som er chippet til 130 hk fra fabrikken og har været oppe på 46,1 knob men der er den slet ikke til at styre hvilket sker for mange både når man runder de magiske 40 knop , den går faktisk BEDST mellem 37 og 40 knob , Du kan se billedder og videoer af mine både i min profil.
    MVH. Hasse


  • #30   10. sep 2012 Så er der sat ny fartrekord i skuden.
    37,2 knob fart over grund, målt med GPS.
    2 mand i båden, fuldt tanket og med fiskegrej og madpakke ombord smiley

    Jeg nærmer mig stille og roligt de 40 knob, så jeg tror at det nok skal lykkedes smiley


  • #31   10. sep 2012 hvoir meget har du så lavet med bunden ????


  • #32   10. sep 2012 Intet endnu Hasse.
    Jeg flyttede lidt rundt på vægten,
    Stillede lidt på den lille finne over propellen.
    Hævede motoren ca 3 mm yderligere
    Og så trimmede jeg den helt perfekt.
    Og wupti gik jeg fra 35,9 som max fart til 37,2 knob.

    Det ender jo med at når jeg får ordnet bunden, så sejler jeg fra både dig og Leif, når Leif invitere til sejltur oppe nordpå smiley


  • #33   10. sep 2012 hæ hæ hæ NU tror jeg sgu at du DRØMMER ha ha men det kunne da være hyggeligt at møde dig
    MVH. Hasse


  • #34   10. sep 2012 Det ville dælme sætte gang i dig igen, med elevator og større propel, hvis sådan en færge som min sejlede fra dig.
    Men så skal jeg nok have en 225 hk motor på den smiley

    Jeg har snakket med Leif om at jeg kom op med min færge, og så ville vi faktisk sejle op nordpå. Men det er nok snart for sent for i år.


  • #35   10. sep 2012 forsent ?????naaaaaaa det er da stadig varmt ??? vi var da på vandet i weekenden og sad i T- Shirt hæhæ menn sæt 2 dage fra for vi ender vel sikkert hos mig om aftenen !!! spørg bare leif om det ikke er hyggeligt hæhæ han både røg og drak sidste gang han var her thi hi ih hi

  • #36   10. sep 2012 Hej i to,slå lige bremsen i,!! jeg drikker ikke,(ret meget,)og jeg ryger heller ikke,(ret meget,kun til fest) men det er rigtig at hjemmebaren er åben for gæsterne,og at i er velkommen til at komme forbi og få en kold øl,mens jeg "fumler" med jeres motor.:-)
    Håber vi snart ses til en tur på vandet.
    Ps, som Hasse skriver er det ikke for sent at tage en tur på vandet,har været ude med den lille røde (USA) de sidste to dage,for at prøve forskellige propeller,(slutte med en High Five.)
    Mvh Leif H.


  • #37   10. sep 2012 hæhæ hrj min søde ven Leif ring imorgen når du vågner jeg er hjemme hele dagen

  • #38   11. sep 2012 Ha ha drenge så det batter smiley

  • #39   20. mar 2013 bare vent jan.... det kan skam blive meget værre... især hvis man ber dem om at takle min speed med en tilsvarende motor... dvs 60hk.. jeg logger 10knob under frank med ca det halve i motor effekt smiley


  • #40   20. mar 2013 mekanikles : omc marine service

    Du har også snydt.
    Dine 27 kn er garanteret målt ned af bakke, solen i ryggen og hjemve.
    Det er også vigtigt her at oplyse om de er målt på vej ud eller hjem.
    Husk på at når jeg sejler ud så vejer de 2 rammer øl jo også en del, men når Rasmus sejler skuden hjem, så er den overvægt fjernet helt smiley


  • #41   20. mar 2013 frank .. min log er en gps log. sååå

  • #42   20. mar 2013 Ja men eftersom du piller ved alt som man kan pille ved, så har du garanteret tunet din GPS log også smiley

  • #43   29. mar 2013 Frank H god tråd du har startet her . Og så lige et spørgsmål til jer " fartdjævle " jeg har lagt mærke til at min båd sejler lidt hurtigere ( ca 30kn. på gps ) når der er små bølger, end når der er havblik, så kan jeg ikke drive den over 28kn. er det noget i kan genkende ?

  • #44   29. mar 2013 Yes Sir,den er god nok.! smiley kender det godt.
    Mvh Leif H.


  • #45   29. mar 2013 Jeg har en kollega som siger det samme. Jeg tror det er fordi at når der er små bølger på vandet, får båden noget luft med ned under skroget som "smører" når den glider igennem vandet. Nogle speedbåde har faktisk lavet små "hak" i skroget for at opnå den effekt.

Kommentér på:
Jeg føler mig sgu snydt :-)

Annonce