{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.305 visninger | Oprettet:

Hvilken type Gulvplade skal jeg bruge i jolle? {{forumTopicSubject}}

Dory 13’ jollen får nu skiftet skum og der skal en ny gulvplade i hvilken type plade skal anvendes hertil?

Pladen bliver belagt med glasfiber når den er monteret der kommer skum i jollen igen til at understøtte pladen og fylde hulrummet!

Der skal bygges nogle rum, som også bliver belagt med glasfiber!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvilken type Gulvplade skal jeg bruge i jolle?
  • #1   10. nov 2018 støbeplade eller vandfast finer. husk at male alt endetræ.

  • #2   11. nov 2018 Ja okay det lyder fornuftigt...
    Jeg har hørt østen finer skulle være godt?
    Men er det måske fordi det er billigt?


  • #3   11. nov 2018 Det vigtige er at limen er vandfast. støbeplade har en allerede hehandlet overflade. ulempen er at du skal matslibe overfladen før du ligger væv på. men umiddelbart syntes jeg de holder bedst.

  • #4   11. nov 2018 Wessel
    https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/krydsfiner-uden-fer-og-not/Rod-osten-krydsfiner-BB-CC-4833224
    Det er dette jeg har kig på.

    Men har også luret på støbeplade, var bare i tvivl om det fungerede med glasfiber.

    Mit dilemma er jeg gerne vil holde vægten så lav så mulig


  • #5   11. nov 2018 fugtklasse 2 betyder at materialet kun kan tåle fugt på 16% i kortere til og aldrig over 20%. der vil komme kondens der overstiger 16% på undersiden, med mindre du giver undersiden og kanterne et lag epoxy. Så du kan egentlig godt bruge dem. Du må ikke give dem imprægnering i form af Gori og lignende.

  • #6   12. nov 2018 Jeg havde tænkt det skulle have epoxy hele vejen rundt og ikke andet behandling...

    Lidt ekstra info til fugt problemet.

    Fenderlisten var skruer fast tidligere i kanten her under var der skruer og nitter for hver 2. cm
    - hullerne bliver lukket med epoxy og fiber, den nye liste bliver nok limet på enten med Rudelim eller andet vi finder egnet!

    Herudover var bundproppen i hækken utæt her var bag yderkskallen en træklods hvor hullet var åbent til træet “så det var vådt”
    Inde i skroget var klodsen dog dækket med glasfiber men dette var flækket nok grundet frost, så her kunne vandet også komme ind.
    - Bundproppen bliver blændet af, så dette ikke kan ske igen.

    Hele skroget får nok indvendigt et ekstra lag fiberdug og epoxy da vi synes, det er lige tyndt nok...

    Vi vil forsøge at gøre så hele skroget er en lukket skal uden huller ind til skummet.
    Ikke skrue huller eller noget som helst.

    Alt vil blive limet på med stærk lim eller epoxy og fiber!
    (Altså alle steder hvor det ellers ville kunne skabe vej ind til skummet!)


  • #7   12. nov 2018 Det lyder til at være en god løsning. Jeg havde dog valgt en vandtæt inspektionsluge hvor det var en 10x10 cm fri adgang til bunden. der vil du kunne se om skroget tager lidt vand, og udluftet når båden ikke er i brug. uanset hvor tæt båden er vil der opstå kondens, som du så kan lufte lidt ud.

  • #8   13. nov 2018 Så lave et kammer uden skum med en luge?

  • #9   13. nov 2018 Ja. ikke fordi du skal have så meget plads. men det er rart at kunne se om der kommer lidt vand, og lufte lidt ud.

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #10   15. nov 2018 jeg har en gammel kegnæsjolle som havde bundbrædder,de blev udskiftet med en 12 mm alm. finer med et lag glasfiber på undersiden med fiber lidt uden for kanten gi den et lag polyester og gelkoat ud til kanten så lægger du pladen ned på plads og støber den fast hvorefter du kan foretage det samme på oversiden, hvorfor vil du have skum i (de fleste suger vand,i stedet bevar din bundprop så kan du altid lukke evt kondensvand ud mvh. erik

  • #11   16. nov 2018 Erik jeg vil have skum i fordi vi sejler mange udsatte steder når vi fisker og hvis vi rammer en sten gør skummet skroget lidt stærkere
    Laver vi vores forarbejde godt nok kommer der ikke vand i foreløbigt og ellers så kender vi vejen næste gang!


Kommentér på:
Hvilken type Gulvplade skal jeg bruge i jolle?

Annonce