Ombygning af sejlbåd til motorbåd {{forumTopicSubject}}
Har tænkt lidt på muligheden for at købe en mindre sejlbåd, og så pille mast, sejl osv af den, og bruge den som motorbåd ved at montere en påhængsmotor på ~15hk, 4-takts..
Det er lidt fordi jeg godt kan lide ideen om en lidt længere båd, med relativt god plads i kabinen, og så synes jeg egenligt at sejlbåde er elegante. Synes hurtigt at motorbåde kan blive klodsede at se på, hvis de skal være i den billigere ende og stadig med overnatningsmulighed.
Men er det en mulighed at skære noget af kølen, for at få den lidt lettere. Vil det gå meget ud over stabiliteten?
Kan det lade sig gøre? Og hvad vejer en ca 22 fods sejlbåd med og uden køl?
nov 2009
Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Det er bådens skrog der bestemmer farten, hvor fremdriften kommer fra er båden ligeglad med så det kan sagtens være en motor på en "sejlbåd" og kølen er modvægt for når vinden har fat i sejlet så du kan sgatens forkorte den, jeg ville ikke turde skære det hele af af frygt for den bliver toptung og laver en halv kajakvendning.
Det nemmeste er nok at finde ud af hvor mange kg vinden trykker pr. m2 ved den vindstyrke båden er beregnet til, regne lidt på "kraftens arm" og så skære de kg af kølen (+ mastens vægt hvis du tager den af).
Husk kraftens arm den anden vej osse og at lukke det tæt med glasfiber og topcote bagefter.
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
nov 2004
Følger: 1 Både: 2 Emner: 5 Svar: 16
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 13 Svar: 117
Grunden til at jeg ville skære noget at kølen er, jo at båden jo ligger ~3-500kg tungere i vandet med kølen, og det må give noget vandmodstand.
D R - Det er nok rigtigt at man skal beregne lidt på om hele kølen skal væk, eller man bare skal tage noget af det. Jeg tror ikke den bliver toptung, for der er jo ikke en specielt høj overbygning på en sejlbåd - men igen, det kunne være sjovt hvis der var nogle der havde erfaringer
Kender i ca vægten på en ca 22 fods sejlbåd, både med og uden køl.. Bare sådan i grove træk. Har kigget på Jaguar 22, som virker ret billige..
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
Husk at forstærk hækken og sikre dig at motoren sidder på et stærket beslag og at benet kan komme langt nok under vandet til at skrue og vandindtag ikke kommer op over vandlinien i bølger.
Jeg ville kikke efter en Bandholm 24 til sådanne et projekt, den er køn, stærk, har en kæmpe kahyt og går fint for motor, de flest har også en motor brønd til påhængsmotor i stil med en alm. motorbåd.
På mastefoden kan man med fordel sætte en lanternemast da strøm som reger er ført der til. det for også båden til at se lidt mere motorbådsagtig ud.
Husk at tage billeder af projektet til galleriet.
/Morten
sep 2008
nov 2004
Følger: 1 Både: 2 Emner: 5 Svar: 16
Jeg har snakket med min onkel om dit projekt, han mener helt bestemt og at du skal beholdt den køl. Han har rodet med både i 20 25 år nu. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at fjer ne noget af din køl.
Mvh Ronni
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 759
Den får et alt for stort oprejsende moment, bliver alt for stiv og meget ubehagelig at sejle i når der er bølger.
Der er en årsag til at sejlbåde har køl og motorbåde ikke har det, og den årsag er masten og riggen.
Man får ikke noget godt resultat af at ombygge en sejlbåd til motorbåd. Det kan blive tåleligt eller acceptabelt, men aldrig godt!
sep 2008
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 13 Både: 4 Emner: 13 Svar: 130
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 13 Svar: 117
okt 2007
Følger: 1 Både: 3 Emner: 8 Svar: 117
mar 2013
Følger: 1 Svar: 6
Ombygning af sejlbåd til motorbåd