{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.094 visninger | Oprettet:

Ombygning af sejlbåd til motorbåd {{forumTopicSubject}}

Har tænkt lidt på muligheden for at købe en mindre sejlbåd, og så pille mast, sejl osv af den, og bruge den som motorbåd ved at montere en påhængsmotor på ~15hk, 4-takts..

Det er lidt fordi jeg godt kan lide ideen om en lidt længere båd, med relativt god plads i kabinen, og så synes jeg egenligt at sejlbåde er elegante. Synes hurtigt at motorbåde kan blive klodsede at se på, hvis de skal være i den billigere ende og stadig med overnatningsmulighed.

Men er det en mulighed at skære noget af kølen, for at få den lidt lettere. Vil det gå meget ud over stabiliteten?

Kan det lade sig gøre? Og hvad vejer en ca 22 fods sejlbåd med og uden køl?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ombygning af sejlbåd til motorbåd
  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #1   23. okt 2011 Kigger lige med her. smiley

• #2   24. okt 2011 Prøv og søg i forum, det har lige været oppe.

Det er bådens skrog der bestemmer farten, hvor fremdriften kommer fra er båden ligeglad med så det kan sagtens være en motor på en "sejlbåd" og kølen er modvægt for når vinden har fat i sejlet så du kan sgatens forkorte den, jeg ville ikke turde skære det hele af af frygt for den bliver toptung og laver en halv kajakvendning.
    Det nemmeste er nok at finde ud af hvor mange kg vinden trykker pr. m2 ved den vindstyrke båden er beregnet til, regne lidt på "kraftens arm" og så skære de kg af kølen (+ mastens vægt hvis du tager den af).

Husk kraftens arm den anden vej osse og at lukke det tæt med glasfiber og topcote bagefter.

• #3   24. okt 2011 jeg ville prøve at sejle med den før jeg besluttede om der skulle skæres noget af

• #4   24. okt 2011 Jeg tror ikke den køl vil tage ret meget af din fart så jeg ville lade den sidde. en sejlbåd sejler som regel lige hurtig om det er for motor eller sejl. Hvis du har din køl bliver den også mere stabil i bølger...

• #5   24. okt 2011 Jeg prøvede godt at søge, men søgnng på enten sejlbåd, motorbåd eller ombygning gav ikke noget resultat smiley

Grunden til at jeg ville skære noget at kølen er, jo at båden jo ligger ~3-500kg tungere i vandet med kølen, og det må give noget vandmodstand.

D R - Det er nok rigtigt at man skal beregne lidt på om hele kølen skal væk, eller man bare skal tage noget af det. Jeg tror ikke den bliver toptung, for der er jo ikke en specielt høj overbygning på en sejlbåd - men igen, det kunne være sjovt hvis der var nogle der havde erfaringer smiley

Kender i ca vægten på en ca 22 fods sejlbåd, både med og uden køl.. Bare sådan i grove træk. Har kigget på Jaguar 22, som virker ret billige..

• #6   24. okt 2011 Ja behold kølen båden vil nemt gå "topfart" med en 15 hk. Når den er kommet op i fart vil den ikke bruge mere brændstof, nok snare mindre. Største minus ved at beholde kølen er nok mere den at båden stikker dybt.

Husk at forstærk hækken og sikre dig at motoren sidder på et stærket beslag og at benet kan komme langt nok under vandet til at skrue og vandindtag ikke kommer op over vandlinien i bølger.

Jeg ville kikke efter en Bandholm 24 til sådanne et projekt, den er køn, stærk, har en kæmpe kahyt og går fint for motor, de flest har også en motor brønd til påhængsmotor i stil med en alm. motorbåd.

På mastefoden kan man med fordel sætte en lanternemast da strøm som reger er ført der til. det for også båden til at se lidt mere motorbådsagtig ud.

Husk at tage billeder af projektet til galleriet.

/Morten

• #7   24. okt 2011 Hvis du ikke vil have køl, så køb en med sænkekøl, mener Jaguar 22 også findes med det. Ellers er der en del i den størrelse du leder efter der har det.

• #8   24. okt 2011 Kalechemageren: nu er vi jo så forskellige smag sag. Han spørger jo efter råd til projektet ikke din mening om det.
    Jeg har snakket med min onkel om dit projekt, han mener helt bestemt og at du skal beholdt den køl. Han har rodet med både i 20 25 år nu. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at fjer ne noget af din køl.
    Mvh Ronni

• #9   24. okt 2011 Hvis du fjerner masten fra en sejlbåd bliver den ubehagelig at være i.

Den får et alt for stort oprejsende moment, bliver alt for stiv og meget ubehagelig at sejle i når der er bølger.

Der er en årsag til at sejlbåde har køl og motorbåde ikke har det, og den årsag er masten og riggen.

Man får ikke noget godt resultat af at ombygge en sejlbåd til motorbåd. Det kan blive tåleligt eller acceptabelt, men aldrig godt!

• #10   24. okt 2011 Jeg har sejlet en del i sejlbåd uden mast, bla. fisketure i efteråret og ture til københavns havn gennem slusen i sydhavnen. Syntes ikke det er mere ubehageligt end at sejl i fx en snekke i bølger. Det kommer også an på hvor meget man sejler, i hvilket farvand og vejr. Og det er helt sikkert båden ikke kæntre smiley Du for mere plads om læ for dine penge, så ligger du på havneplads kan hele famillien fint overnatte i en båd til 10.000 kr. Det har jeg ikke set nogen motorbåd til den pris hvor det kan lade sig gøre.

• #11   25. okt 2011 Det var vel også et alternativ at finde en ældre sejlbåd med indenbordsmotor, evt diesel for driftsikkerheden..??..

• #12   25. okt 2011 Dan A - Jeps det er også en mulighed, jeg synes bare at de ældre indbyggede motorer larmer meget - Sammenlignet med en 10hk's 4-takts udenenbords..

• #13   25. okt 2011 hallo sømand behold masten på og lær at sejle med sejl, det vil du ikke fortryde

• Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #14   19. apr 2013 Nu er det jo ikke alle der ynder at sejle med sejl og sejlbåde er jo både kønnest og har det bedst egnede skrog til økonomisk sejlads. Kølen vejer som regel mellem 1/3 og op til det 1/2 af bådens vægt. Vægten er til for at opveje rigens vægt og vindens tryk og den kan sagten sejle uden, men da sejlbåde jo er noget runde i det kan det kun anbefales for de virklig søstærke. I amerika hedder fænomenet en stroller og går ud på at bolte eller skære så meget af kølen som overhovedet muligt, Bolte en god stålplade på og smide en trillebørfuld beton under dørken. Som med alle andre både der har fået en større ombygning skal den naturligvis testes i forskelligt vejr og trimmes, gerne med mere beton eller ved at flytte rundt på batterier eller andet tungt grej. Kølen skal naturligvis af fordi at den stikker alt for dybt med køl og det kun er akseptabelt hvis den har sejl. En langsom båd skal gerne kunne gungholde, altså sejle helt derind hvor der er tørt ved lavvande. Den kan jo ikke løbe fra dårligt vejr men kan altid finde et sted at gemme sig i sikkerhed, Så Google stroller boat og du vil finde en masse spændene historier om vellykkede ombygninger. Stroller er en sammen trækning af sailboat og trawler, og er bare et gensyn med de gamle typer af motorbåde fra før vi allesammen fik så travlt. Måske i virkligheden det bedste kompromis når det kommer til motorbåd, Den er billiger at sejle i end en sejlbåd og meget billiger end en almindelig motorbåd.

Kommentér på:
Ombygning af sejlbåd til motorbåd

Annonce