{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.036 visninger | Oprettet:

Motorolie {{forumTopicSubject}}

Hej

I min båd ligger der er en Volvo Penta diesel motor og planen er at jeg skal have skiftet olien inden at den kommer på land.
Skal det være en Volvo Penta olie som der står i manualen, eller kan man købe en hvilken som helst motorolie som har samme viskositet m.m.

På min bil bruger jeg f.eks Shell Helix Ultra 5W-40, kan den også bruges i min bådmotor, eller skal olien have nogle bestemte egenskaber når det er til en bådmotor??

Skifter i olien i foråret, når båden kommer i vandet, eller nu her når båden skal op??
Min første tanke var at skifte i foråret, så der var helt frisk olie at sejle på, men manualen siger at det skal gøres nu, når den skal op.
Kan det være fordi at olien er slidt og har mistet/reduceret nogle af sine egenskaber og derfor måske ikke konservere så godt??


Mvh. - Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorolie
  • #1   4. nov 2011 Du skriver ikke hvilken type VP dieselmotor som du har.

    Volvo Penta har en fin motorolie enten 15W40 VDS2 eller VDS3 til deres dieselmotorer, så den kan du med fordel bruge. Sælges i een liter eller fem liter dunke - sidstnævnte til ca. 370,- incl. moms.

    Volvo Penta anbefaler, at skifte motorolie + filter ved sæsonafslutning.




  • #2   5. nov 2011 Der er ingen behov for at der står Volvo på olien. Men det skal nok være lidt tykkere end det du har i din bil.

  • #3   7. nov 2011 Hej Rolf og Leif

    Tak for jeres svar.
    Jeg har købt Volvo Penta VDS3 olie til motoren, da det er den at de anbefaler og at den faktisk er noget billigere end den Shell olie som bilmotoren bliver forkælet med.
    Men rart at vide, at man også kan bruge en alm. motorolie, bare med en lidt højere viskositet.

    Tak for hjælpen.


    Mvh. - Allan


  • #4   7. nov 2011 Hej igen

    Rolf: Du spurgte til hvilken diesel motor det er, det er en Volvo Penta KAMDP 32


    Mvh. - Allan


Kommentér på:
Motorolie

Annonce