{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
582 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor kan ikke starte nå det er koldt {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har en 90HK evinrude e-Tec påhængsmotor som nu har problemer med og starte nå det er koldt det er lige som om starteren ikke kan trække motoren rundt har prøvet med nyt batteri
Er der evt nogle der har nogle ider ☺️👍
Skal lige siges om sommeren er der ingen problemer

Kommentarer på:  Påhængsmotor kan ikke starte nå det er koldt
  • #1   9. jan Start med at kontrollere, rengøre og spænde alle stel og plus forbindelser mellem startmotor og batteri. Så tror jeg det er løst.

• #2   9. jan Det er gjord uden nogle ændring smiley

• #3   9. jan Har selv en e tec, der skal lidt ekstre start amp til når det er koldt, har selv udskiftet mit batteri for et par år siden ingen problemer siden da..

ved ik om er det samme problem du har med din motor.

profilbillede
  • #4   9. jan Har lige skiftet batteri Idag og tjekket alle ledninger og alt sider som det skal har også rengjorde starteren også uden held det underlige er bare at når det er varmt i vejret så springer den i gang men nå det så bliver koldt kan starteren ikke trække motoren rundt/igen ☺️"?

• #5   9. jan Som nævnt i andet indlæg, skal der et større batteri til.
    For det første kræver motoren jo mere strøm, når det er koldt, og batteriet falder i ydelse når det er koldt, så begge ting gør at der skal et større batteri til.
    Hvilket batteri har du prøvet med ?

• #6   9. jan jeg har prøvet med et 12v 60a
    hvad bruger du af batteri ?

• #7   9. jan 12v 60a. Siger ikke noget om startkapasiteten på batteriet .....
    Det er CCA-MCA-EN du skal se på.
    Personligt ville jeg ikke gå under 700 EN

profilbillede
  • #8   9. jan så hvis jeg køber det her ville det være nok ?
    https://www.jemogfix.dk/marine-batteri-110ah-plusv/2630/9045009/

• #9   9. jan Det burde være godt nok.

profilbillede
  • #10   9. jan og hvis den stadig ikke kan trække den rundt efter det er det så starteren der er defekt ?

• #11   9. jan I følge billedet fra manualen over motoren, som Steen B har sat ind længere oppe i tråden.
    Skal batteriet være på 800 cca (1000cca) når temperaturen er under 0 gr c.
    Så et på 1000 cca ville jo nok være optimalt..

• #12   9. jan hvad er forskelen på cca og mca? for kan se mca står i ()

• #13   9. jan Havde ikke lige luret at der stod MCA i parrentesen smiley
    Viste heller ikke hvad det betød..
    Sakset fra Google
    COLD CRANKING AMPS (CCA)
    The CCA rating represents in amps the current flow the battery can deliver for 30 seconds at 0o F. without dropping below 1.2 volts per cell (total of 7.2 volts for a 12-volt battery). The higher the number, the more amps it can deliver to crank an engine.

MARINE CRANKING AMPS (MCA)
    Batteries designed for marine use may be rated at MCA instead of CCA. The MCA rating method measures battery output at 32o F., not 0o F. A battery's MCA rating will be one-third higher than its CCA rating would be.
    To compare two batteries when one has an MCA rating and the other has a CCA rating. multiply the CCA rating by 1.3 for the equivalent MCA rating. Or, multiply the MCA rating by 0.77 for the equivalent CCA rating. Example:

• #14   10. jan Ved godt anerkendte mærker koster lidt mere men til gengæld ville jeg personligt også stole mere på batteriet

• #15   10. jan Hvis du har 2 batterier som du mener er iorden, og nogle gode startkabler. Så kunne du jo prøve at parallelkoble dem. Eks. hvis du har 2stk 60Ah vil det give 120 Ah. Eller et 60 og et 75Ah give 135Ah. Det burde (som en test) kunne afgøre od dit batteri er for lille. Og hvis du umiddelbar efter startforsøget, mærker efter på motorens forskellige el-dele omkring start systemet, om der er noget der bliver for varmt.
    Mht valg af batteri, så er billige batterier nok lidt mere change betonet mht af kvalitet. Og ikke er helt så gode, som de dyre.
    Og et decideret marine-batteri er til dem der tapper batteriet under opankring. Så hvis du kun bruger det til start af motoren og drift af radio og evt. navi på en fisketur. Så ville jeg nok kigge efter et bil-batteri, der er lidt mere smæk i disse. Men de holder ikke så godt til utallige afladninger.
    jeg bruger følgende batteri:
    https://www.varta-automotive.dk/da-dk/produkter/varta-silver-dynamic/600-402-083

• #16   10. jan På min arbejdsbil begyndte batteriet efter 1 år at være lidt slatten, fik et nyt på garantien, efter et 1 års tid var det galt igen, bruger oliefyret meget i den kolde tid, og har rigtig mange startet.
    Fik´så monteret et AMG batteri på 95 ah (som det gamle) af samme type som biler med stop and go, har monteret. Har aldrig manglet strøm siden, det er virkelig effektivt.

Så skal du ud at investere, vil jeg anbefale et AMG som er til stop and go
    Det 95 ah jeg fik i var på 850 CCA og skulle kunne holde til 360000 starter.
    ulempen er de er noget dyrere, mener det kostede omkring 1650 + moms.
    Men vel en lille pris i forhold til hele dit setup, og den sikkerhed for at kunne starte motoren, synes jeg ikke der skal spares på, især ikke hvis du sejler i den kolde tid.

• #17   10. jan Som det fremgår skal du have et batteri på mindst 800 CCA eller 1000 MCA når du bruger den under 0 grader.

Hvilket batteri er det helt præcist du har prøvet med?

• #18   10. jan jeg siger mange tak for hjælpen smiley jeg har idag været ude og købe et nu batteri 12v AGM 90A og med en CCA på 989 smiley

• #19   10. jan Det tro jeg du bliver rigtig glad for.. smiley
    Hvor købte du det, og hvad måtte du give for det...

• #20   10. jan Men løste det så problemet?

• #21   19. jan jeg købte det i harald nyborg smiley gav ca 1000 og ja den starter uden nogle problemer nu

Kommentér på:
Påhængsmotor kan ikke starte nå det er koldt