{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Hjælp info om ny lov vandscooter og speedbåde! {{forumTopicSubject}}

Hej folkens
Der kom jo nye regler sidste år
Men det er lidt svært at finde noget om.
Jeg kan se at vandscootere har fået en regel der lyder på:
Hovedreglen er, at det er forbudt at sejle nærmere end 300 meter fra land. Inden for 300 meters grænsen må man alene sejle vinkelret på kysten med en hastighed på under 5 knob. Sejlads er forbudt i naturbeskyttelsesområder, fredede områder og vildtreservater.

—-
Andre steder står der at nye regler gælder både vandscootere og speedbåde under 15 meter.

Men der står ikke noget om hvilke regler så jeg må gå ud fra der gælder alle regler?
Har jeg ret i det?

Vi er ved at lave denne dory jolle med en 40 HK motor som skal bruges udelukkende til fiskeri!

Vil de nye regler betyde at vi ikke “Må” sejle parallel med kysten, med en afstand på 10-50 meter fra kysten?

Hjælp gerne...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp info om ny lov vandscooter og speedbåde!
  • #1   24. feb 2019 Det har faktisk været forbudt at plane med fartøj tættere end 300m fra kyst i rigtig mange år. Og hvis du har et speedbåds føre bevis, burde du også være bekendt med denne regl. smiley Afstanden er jo altid et skøn, men fuldgas direkte fra kysten er forbudt, selvom du gerne vil imponere badenymferne, smiley
    Og der er mange lokal regler der skal undersøges, da der kan være specielle hensyn der skal tages. Så dem du ser der ræser deres speedbåd helt ind til kysten opfylder ikke loven.
    Men fair nok det er ikke nemt at finde paragraffen hvor det klokkeklart står at det er sådan.
    Men her et eksempel på lokale regler.
    https://politi.dk/-/media/mediefiler/pdf/fyn/lokale-oplysninger-og-vedt%C3%A6gter/sejlads/fyns_politi_sejlads2015.pdf?la=da&hash=7B1958353D496280132B084E73B11257BA341DDB
    Det nye i reglerne går mere ud på at det nu er lovpligtig, at have en ansvars forsikring der lever op til de nye regler.
    smiley


  • #2   24. feb 2019 Går ud fra at du har et Bevis for Speedbådsprøve?

  • #4   24. feb 2019 Nej jeg har ikke speedbåds certifikat men jeg har duelighedsbevis taget i forbindelse med min uddannelse som fisker...
    Den overskygger den anden men der lærte vi ikke det kystnære med speedbåde...


  • #5   24. feb 2019 Jeg har fundet det meste af hvad jeg skal bruge men jeg mangler et kort over syd og Sønderjyllands politikreds som den i det første link.

    En der kan hjælpe?

    I har allerede været en stor hjælp


  • #6   25. feb 2019 Jeg har samlet en masse regler her: www.osder.dk. Bemærk at grænsen er 200 m i Sydjylland. Bemærk også at der er fri hastighed i sejlrender. Men læs også bekendtgørelsen fra Naturstyrelsen som giver begrænsninger på fx Haderslev fjord. Jeg har ikke kunnet finde nogle vedtægter omkring Århus så ved ikke om der er fri hastighed der. Man lærer om 5 knob og 300 m ved speedbådskørekort men det kommer af at det står i de fleste lokale politivedtægter. Men gælder ikke for alle kredse. Jeg kan ikke finde anden lov der beskriver dette.

  • #7   25. feb 2019 hej Frank, du ved godt at der er et sted der hedder
    http://www.slaebesteder.dk/
    Hvor er du på vej hen, iht. det sted, dit sted virker lidt som en " - "kopi af en god ide??
    Og siden http://www.osder.dk/ hænger ikke sammen med navet???
    Er du bare ved at lave en kopi af en god ide??


  • #8   25. feb 2019 Kender det godt. Udviklingen er gået i stå og ingen opdaterer data der. Mange vil ikke betale for den længere. Håber på at kunne lave en ny gratis side som er mere opdateret og vedligeholdt af brugerne. Den har endnu ikke det rigtige domænenavn. Min side er langt fra færdig. Ville bare dele reglerne med jer. De er svære at få overblik over.

  • #9   28. feb 2019 Frank L

    Det er en pisse god ide...
    Det er lidt trist at det er sådan men jeg giver dig ret i at folk ikke opdatere og ikke vil betale for det...

    Personligt jeg bruger yderst sjældent sådan en side fordi vi som regel sejler de samme steder hele tiden
    Så der sker en sjælden gang i mellem man søger efter det...

    Men der er en gruppe på FB som faktisk er 100 gange mere brugbar end slæbesteder.dk

    Netop fordi den ikke er opdateret.
    Og fordi at når man skriver i den gruppe er der som regel flere der har svaret med dug frisk info inden for et døgn nogle gange en time...

    Og når det er så effektivt vil folk sjældent betale for noget andet som ikke fungere...

    Har kigget siden igennem og det ser ret godt ud stadig tyndt indhold men du skriver jo også den er langt fra færdig
    Glæder mig til at se hvordan kort over slæbesteder bliver...


  • Claus s
    Claus s Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 12
    #10   3. mar 2019 da jeg tog mit certifikat sidste år hed reglerne 250m fra kysten...

    så det der med hvad man lære når man tager certifikat er der vist nogle der skal have opdateret


    profilbillede
  • #11   3. mar 2019 Der stå jo også at der kan være lokale regler, så det man skal selv undersøge disse inden man sejler ud. smiley
    smiley


  • Claus s
    Claus s Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 12
    #12   3. mar 2019 Thomas.. nu starter du jo selv showet ved at skrive det har været forbudt inden for 300 meter i mange år..

    lokale begrænsning et jo ikke grundregler...

    Det svare til jeg siger fartgrænserne er 70 km/t i byen fordi det er de på mange Ringvejen..

    eller 60 km/t på landevej fordi der er mange af de zoner...

    Så pak du bare dine popcorn ud.. eller pak dem sammen igen fordi du selv slet ikke har styr på hvad det er du udtaler dig om


  • #13   3. mar 2019 Claus, Der er ingen regl uden undtagelser, og lige netop derfor, skal man sætte sig ind i de lokale regler. smiley
    smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • Claus s
    Claus s Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 12
    #14   3. mar 2019 her snakker vi generelle regler vis du ved hvad det er..

    ha lige cola til


Kommentér på:
Hjælp info om ny lov vandscooter og speedbåde!

Annonce