{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2 eller 4 takt.
  • #1   3. sep 2012 4t er meget mere brændstof økonomisk men dyrere i service/res dele

    ville vælge 4t til hygge og let ræs
    2 t er til seriøst ræs


  • #2   3. sep 2012 Har lige snakket med nogen om emnet i dag da min gamle 2 takter er ret tørstig,og fandt ud af at med de benz priser vi har kan det vist kun blive til 4 takter næste gang,da de efter sigende er MEGET mere økonomiske!

  • #3   4. sep 2012 4 takt er meget mere økonomisk når vi snakker lave omdrejninger. ( ca 50 % i forhold til 2 takt )
    Men 4 takt vil også gerne drikke benzin ved fuld gas, og så bliver besparelsen hurtigt kun på 25 %.


  • #4   4. sep 2012 Jeg ved ikke rigtigt hvor i har disse informationer fra at en 4 takter bruger mindre benzin ved lave omdrejninger.
    Jeg har en Evinrude E-Tec HO fra 2010 som yder 130 hk og når jeg troller / dørger med ca 2,5 knop bruger den 0,7 liter i timen og jeg kan ikke forestille mig at der findes en motor med samme antal heste der bruger mindre.


  • #5   4. sep 2012 Hasse har ret, man får økonomi som en 4 takt og moment fra 2 takteren ved at købe en Evinrude e-tec

  • #6   4. sep 2012 Evinrude e-tec er jo også en lidt mere moderne 2 -takter med indsprøjtning, slet ikke at sammenligne med en gammel hakkedunk med karburator.
    Min gamle 70 hk johnson, bruger 1 liter på at sejle 0,9 Sm. ved 21 knop
    min svigerfar en en 4-takt suzuki. 70 hk, den sejler ca 1,1 sm. dog er hans båd også lidt tungere.
    ved ikke om du kan bruge den sammenligning til noget.



  • #7   4. sep 2012 Jeg ville helt klart vælge den med 4 takter.
    ved godt det koster lidt med med olie og filterskift, samt tandrem hver 4 år.
    men de penge sluger den 2-takter i 2-taksolie og benzin.


  • #8   4. sep 2012 Lækkert at i gider hjælpe.

    Den ene båd var dog ikke i så god stand så leder lidt videre.

    Nu har jeg fundet en med en Yamaha 50 hk pro fra 98.
    Er det farligt at købe så "gammel" en motor. Den ser rigtig fin ud (har dog ikke forstand på motorer).

    Hvis jeg tager en sejltur i den, kan jeg så høre om den er ok ?


  • #9   4. sep 2012 De ældre Yamahaer er fede motorer og rimelig økonomiske men HOLD DIG FRA
    V 4 motorerne 90 hk og derover for DER er de sgu tørstige


  • #10   4. sep 2012 hasse n.. det er jo ik værre end mercurys tower of power. der var smæk for skillingen men de ville også have noget for det..

  • #11   4. sep 2012 Hvordan finder jeg ud af som "almindelig" mand om motoren er iorden?

    Jeg har ikke en pind forstand på det?


  • #12   4. sep 2012 kompressionstest er en god indikering....en tester koster nogen hundrede hos thansen eller biltema. det bedste er altid at få en prøvetur i båden så man ved om alt går og lyder som det skal....

  • #13   4. sep 2012 Så vil jeg prøve at købe sådan en.

    Så har jeg to både som jeg skal ud og se/prøve.


  • #14   5. sep 2012 Kristian J skriver at tandremmen skal skiftes hvert 4 år. Hvad hvis det er en kæde.

    Det sidder der i den motor jeg har set på.

    Og har det ikke også noget at sige hvor mange timer den har sejlet.


  • #15   5. sep 2012 ATT Steffen
    Ja det er rigtigt at Mercury tower og power også brugte meget og jeg tror godt at vi kan blive enige om at disse ældre motorer ikke er særlig sjove med de benzinpriser vi har nu om dage.
    Att. Allan R
    Med hensyn til hvad du skal kikke efter ved køb af båd og motor så vil jeg råde dig til at aliere dig med en der har forstand på det for det vil være UMULIGT for dig at se og høre om sættet er ok og det vil sgu da være skide surt at bruge en masse penge på noget såm du måske kommer til at bruge en masse penge på bagefter
    MHT til køb og brug af kompressionstester er dette da en OK ting men det giver kun en indikation af om toppakning og strmpelringe / stempler og foringer er ok og intet om hvordan ellers kører eller om lejer og andre dele er halv defekte.

    Som jeg har skrevet er mit bedste råd til dig som køber at du finder en som ved hvad der skal ses og lyttes efter og have ham med når du handler.
    Tro mig jeg kørte helt til Odense fra Hundested for at kikke på båd og blev vild med den og købte den men inden et år efter måtte jeg begynde at skære hele gulvet og renovere
    alt under gulvet og da dette så var ok og vi satte den i vandet så flækkedde den i røven og jeg måtte starte forfra ag skære hele røven af og bygge NY hæk så lyt til mit råd LAD VÆRE MED AT HANDLE MEDMINDRE du har en med som ved hvad det drejer sig om.
    Jeg håber at hverken DU eller nogen andre bliver stødt over min kommentar.
    MVH. Hasse


  • #16   6. sep 2012 Att. Hasse.

    Jeg syntes dit svar er til at forstå. Og du har jo så evigt ret.
    Jeg kunne nemt blive snydt ved et bådsalg.
    Jeg aner ikke noget og ville jo nok være nem at nare smiley

    Jeg har set på to både. Nogen som kunne tænke sig et link til dem. Så kunne i måske hjælpe lidt den vej smiley


  • #17   7. sep 2012 Du er da velkommen til at sende links til at ligge links herind eller sende dem til mig på hasse_tonight@hotmail.com men billedder er taknemmelige og kan være taget for flere år siden lige som da jeg kørte helt til Odense for at se på en " flot " båd på billedderne men som absolut ikke var pæn mere øv .
    MVH Hasse


  • #18   7. sep 2012 hej Allan
    Jeg har svaret på dette men kan ikke finde mit svar så jeg skriver lige ige.
    du er velkommen til at sende links så vil jeg se om jeg kan hjælpe dig men du skal regne med at billedder er taknemmelige og måske gamle ???? ligesom da jeg kørte helt til Odense for at købe en ( på billedderne ) skide flot Shakespeare summersport til 55.000 som viste sig at være grim og sur men jeg fik så presset prisen ned så jeg mente at det kunne svare sig men blev alligevel overrasket da hækken 1 år senere flækkedde fordi jeg ikke havde set ordentlig efter og som du kan se på billedderne i mit galleri så tog det mig det meste af sommerferien at lave øv øv .
    Men JA send bare linkene så kikker jeg på den og hvis det ikke er for langt væk vil jeg da gerne køre med dig ud og kikke på dem.
    MVH Hasse


Kommentér på:
2 eller 4 takt.

Annonce