{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.933 visninger | Oprettet:

RAMBO
RAMBO
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079

Vinterkonservering {{forumTopicSubject}}

Denne tråd er tiltænkt spørgsmål og svar vedr. vinterkonservering af indenbords- og påhængsmotorer.

Er du i tvivl om, hvordan, hvorledes og hvilke produkter der skal bruges til vinterkonservering af ovenstående motortyper, så kan du spørge i denne tråd.

Better safe than sorry.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinterkonservering
  • #1   28. sep 2012 Fin ide til Tråd Rolf, Men på foto ser det ud som om overskydende kølervæske bare løber ud på jorden ? gør den det ?

• #2   28. sep 2012 Ja, på billedet gør det. Jeg plejer at samle kølervæsken op i en stor balje og herefter tilbage på dunke.

Husk at måle frostpunktet på kølervæsken, når det har været igennem motoren.

• #3   29. sep 2012 Jeg samler det også i mit kar, det andet er noget gris .jeg frostsikrer til -20 grader, hvor langt ned gør i andre ?

• #4   29. sep 2012 jeg har hørt, at man skal bruge en pumpe til at få det igennem systemet.
    Er det korrekt eller kan man bare gøre som på billede.

• #5   29. sep 2012 -20 grader er fint nok under danske forhold. Kølervæske bliver til grødis, hvis det igennem længere tid er koldere end -20 grader, men det sker sjældent på vore breddegrader.

• #6   29. sep 2012 En pumpe - ja, det er der nogle som bruger.

Det nemmeste - synes jeg - er at starte motoren op og gøre som på det viste billede. Når dunken er ved at være tom, så sprøjtes der konserveringsolie ind i indsugningen ( kun på karburator motorer ), så går motoren i stå af sig selv.
    Det nemmeste er at afmontere luftfilteret på motoren, når konserveringsolien skal sprøjtes ind i motoren.

• #7   29. sep 2012 Hej med jer, er det en god ide at gøre det samme med en påhængs motor, jeg tænker på om pakninger i en påhængs motor kan tåle frost væske, eller er jeg helt for kert på den, ved godt at der ikke står vand i den, men ville det være godt for den, da den jo er lavet af alu. , hvis den kan tåle det. Jeg har en Yamaha 2t fra 94.

Mvh. Kurt.

• #8   30. sep 2012 Pakninger har bl.a godt af kølervæske - som svar på dit spørgsmål, ja, kølervæske igennem påhængsmotoren ved sæsonafslutning.

Med den alder din påhængsmotor har ville jeg aftappe gearolien, og se efter, om der er vand i olien. Den aftappede gearolie hældes på en gennemsigtig plastflaske - er der vand i olien synker det til bunds forholdsvis hurtigt.

På det vedhæftede billede er vist, hvordan det i værte tilfælde kan se ud, hvis drevet ikke er tæt....

profilbillede
  • #9   30. sep 2012 Hej Rolf, det vil jeg så prøve, er der forskel på køle væske, er den billige fra thansen eller jemogfix ok til det. Ang kontrold af gear olien, plejer jeg at hælde det i en marmelade glas, og stiller den på skrå nogle dage, så kan man jo se om der er kommet vand ind, men er blev renoveret for et år siden, men skifter det hvert efter år, når den skal i hi.

Mvh. Kurt.

• #10   30. sep 2012 Jeg kender ikke specifikationerne på kølervæskerne fra thansen eller jemogfix.

• #11   2. nov 2012 Hej Kurt

JemogFix samt Thansen - Bilka osv kølervæske er rigtig fine, der er ingen problemer der.

Det du skal være opmærksom på ( dette er kun ved nye og specielle maskiner ) er at der kan være krav til en speciel kølervæske pga. matrialet blokken / topstykke / vandpumpe er bygget af.
    Denne kølervæske kendes typisk på farven orange.

• #12   2. nov 2012 Hej nicolaj John R, tak for svaret, jeg købte noget fra jem og fix, og blanede det 1-1, og lod det løbe gennem slader slangen, ca 1l, så skulle det være skyllet igennem. smiley

• #13   4. nov 2012 Fin tråd. Min måde er dog lidt anderledes da jeg altid hiver drevet af når den kommer på land. Jeg putter en slange i røven skylder i gennem af med slanger osv. så vandet kan rende af termostat ud fylde med kølervæske 3kg fra biltema + vand lidt anderledes metode men får kontrolleret slanger og småting under processen

Kommentér på:
Vinterkonservering

Annonce