{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.156 visninger | Oprettet:

Jens J
Jens J
Tilmeldt:
25. aug 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Vinterkonservering {{forumTopicSubject}}

Jeg vil prøve at frostsikre min motor (4,3 MPI) selv denne gang. Har selvfølgelig set et hav af videoer, hvor man tapper søvand ud og skyller igennem med ferskvand og til sidst med frostvæske. Mit spørgsmål er bare: Tapper man frostvæsken ud efter konservering eller står den i motor over vinteren ?

Kunne godt bruge info om, hvad der ellers bør laves på båden, inden den sættes i vinterhi.

mvh.
Jens


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinterkonservering
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #1   26. aug 2018 Det lader du bare blive smiley

  • #2   26. aug 2018 Hej, som Michael helt rigtigt skriver, lad det stå i motoren, da det beskytter motoren mod tæring. Når du har skyllet den igennem m. ferskvand og den er driftvarm, tappes ferskvandet ud. Vigtigt at alle propper åbnes, så motoren er helt tømt. Blanding af vand og kølervæske 1 - 1 påfyldes.

  • Jens J
    Jens J Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   26. aug 2018 Super. tak for info smiley

  • #4   27. aug 2018 Kølervæsken skal forblive i motorens kølesystem over vinteren.

    Du bør ikke drukne motoren i konserveringsolie, da der er mulighed for, at det KAN ødelægge dine tændrør.

    Sørg for at aftappe søvandet fra nederste punkt på siden af motoren, sammen med aftapningshanerne i hvert udstødningsmanifold.


  • #5   27. aug 2018 Ja, sådan gjorde jeg også på min forrige båd m. 10 HK Buch. Men jeg har købt en mindre med ældre men velkørende 8 HK saltvandskølet Yanmar hvor kølevandet går ud sammen med udstødningen
    Den skal blive i vandet i vinter (Store fisk). Det har jeg ikke prøvet før. Nu kommer mit spm:
    Hvordan frostsikrer man en mindre saltvandskølet dieselmotor når båden ligger i vandet?
    På forhånd tak for brugbare svar.


Kommentér på:
Vinterkonservering

Annonce