{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.976 visninger | Oprettet:

Morten M
Morten M
Tilmeldt:
27. jun 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12

Polyester vs Epoxy - bedst i gennemsnitlig test (: {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg skal til at rode med lidt glasfiberarbejde og står nu med valget om jeg skal bruge polyester eller epoxy. Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, men vil godt lige have lidt ekspert hjælp på området om hvad der er bedst, mest praktisk, sundest osv. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl! (:

Polyester:
Billigst, lygter meget + giftige dampe, skal helst laves i 15-20 graders varme med lav luftfugtighed, kan ikke arbejde sammen med epoxy, lettere at arbejde med da det er tykkere og lettere at lave da det ikke skal blandes så nøjagtigt som epoxy

Epoxy:
Dyrest, lugter ikke så meget + ikke så mange giftige dampe, MEN kræft og allergifremkaldene hvis det kommer i kontakt med huden, stærkere/mere fleksibelt, kan laves ned omkring en 8-10 grader og er ikke lige så sårbar over for luftfugtighed, kan arbejde sammen med polyester, skal blandes meget nøjagtigt for at få det bedste resultat

Umiddelbart til mit forbrug vil jeg vælge polyester, har før arbejdet med det og ja det lygtede fælt, men med en kulilte maske og massere af udluftning klarede jeg mig igennem uden at blive vind og skæv, dog må man vidst helst ikke arbejde for længe med sådan en på da man kan få vand i lungerne? og så er det en del billigere.

Hvad mener I er bedst sundhedsmæssigt, arbejdsmæssigt, holdbarhedsmæssigt og hvad der nu ellers kan være af fordele og ulemper?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Polyester vs Epoxy - bedst i gennemsnitlig test (:
  • #1   23. okt 2012 man skal godt nok arbejde meget med det hvis man skal tage skade, hvis du bruger maske og god udluftning(meget vigtigt det er det korrekte filter). hvis det bare er til reperationer på noget der allerede er lavet i glasfiber/polyester, så vil jeg bruge præcis det samme. det med temperaturen passer ikke helt, man kan godt arbejde med det fra omkring 12grader men så skal der dobbelt så meget hærder i. det værste med polyester er at den mindste smule direkte sollys får det til at klumpe næsten med det samme....mine erfaringer

  • #2   24. okt 2012 Brug du bare polyester, det er billigst.
    Hvis du laver noget i epoxy kan du aldrig lave noget i polyester ovenpå, det er egentlig grund nok.
    Jeg ville kun bruge epoxy hvis jeg skulle lave noget der kræver specielt meget styrke og skulle eftermonteres, evt, lavet med kulfiber.
    Epoxy er ikke påvist kræftfremkaldende ved berøring, MEN MEGET allergifremkaldende.
    En maske skal være af filtertypen og de har altid en udåndingsventil, det er modstand ved udånding der kan give vand i lungerne ved længere tids brug.
    Brug egnede handsker, ikke de helt tynde kirurghandsker gerne de lidt tykkere grønne, hav et par gode briller, du kan se noget igennem og som ikke dugger, for ellers ryger de jo hurtigt af igen, eller endnu bedre og synes jeg mere behageligt en klar slibeskærm så hele ansigtet er beskyttet imod stænk, tag det med ro og bland ikke mere end du kan nå at bruge, og sørg for at du har ALT klart inden du blander.
    Hvad er det du skal i gang med ?
    God arbejdslyst.


  • Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #3   24. okt 2012 Tak for svarene. Det er bare nogle reperationer jeg skal i gang med, har købt en hovercraft som har en mindre frontskade + lidt andre defekter, et spændende vinterprojekt smiley
    Hvad med slibestøvet, self skal man bruge maske men er der noget af støvet som er giftigere end det andet. Har læst at hvis ikke epoxyen hærder 100% (hvis fx den er blandet forkert) skulle den være rigitig farlig hvis man sliber i den?


  • #5   24. okt 2012 En epoxy der er stoppet i sin hærdeproces og ikke er færdighærdet, den kan sagtens føles helt tør.
    Husk at nogle epoxyet ikke hærder før de har fået varme, og vi taler om +80 grader i flere timer, men det er til Professionel brug.
    Hvis du sliber i den vil du frigøre dampe der er skide giftige, du vil kunne se det hvis din sliber hurtigt bliver pakket i papiret eller din vinkelsliber laver det til "karameller"
    Og Jens s har helt ret.
    Alt støv er noget skidt at indånde og i det rigtige forhold med luft eksplosionsfarligt.


  • #6   24. okt 2012 laver da stadig polyester på denne tid af året. bruger bare lidt mere hærder.


  • Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #7   24. okt 2012 Okay tak for svarene, det bliver nok polyester med lidt ekstra hærder i smiley

  • #8   13. nov 2012 og så bryder jeg lige ind and hærderen husk lige på for meget hærdet kan i sidste ende gøre dit arbejde svagerer bla ved forhurtig op hærdning og det bliver for stift smiley

  • #9   13. nov 2012 Der behøver ikke ekstra hærder bare mere tid.

  • Morten M
    Morten M Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #10   21. nov 2012 Okay tak for svarene smiley

Kommentér på:
Polyester vs Epoxy - bedst i gennemsnitlig test (:

Annonce