{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skum i Shetland
  • #1   6. jan 2013 Skummet suger vand til sig. Se feks. dette her link.
    http://www.practicalboating.com/forums/showthread.php?t=7696


  • #2   6. jan 2013 Tak Kim, men det skum jeg ser på linket ligner noget fra et byggemarked, det der ligger i min er fra fabrikken, men måske det alligevel suger.

  • #3   6. jan 2013 ja det suger meget vand har selv været hele turen igennem er et stort projekt smiley

  • #4   6. jan 2013 det suger ..100% sikkert

  • #5   6. jan 2013 Ok, hvis jeg fjerner skummet hvad skal det så erstattes med? Det er vel lagt i for at båden skal være synkfri og måske også for at stabiliteten.

  • Arne S
    Arne S Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 6
    #6   6. jan 2013 på min 498 er der kun skum under bænkene, de er skummet op og belagt med glasfiber, hulrummet i midten er fri for skum, jeg har boret huller og sat inspektionsluger i, så jeg kan følge lidt med, skummet i min båd har ikke suget vand, så det kan lade sig gøre at finde en Shetland der ikke skal have ble på

  • #7   6. jan 2013 Den er og blir ikke synkefri sådan en Shetland 570. Skummet har kun til formål at støtte bund og dørk. Det skal enten erstattes af skum eller som på den ældre model spanter på tværs. Det skal være det rigtige Polyurethanskum og ikke de der dåser man køber i byggemarkedet og div barberskum og hvad folks eller bruger.. Forskellen er det rigtige bliver meget hårdere så det ikke blir "knust" så let det er iøvrigt os nemmere at arbejde med. Du kan os godt regne med alt hvad der er træ såsom forstærkninger er råddent og skal skiftes. Så tænk dig om inden du går igang. Det er et stort og bekosteligt arbejde hvis det skal laves ordentligt.

  • #8   8. jan 2013 Den ENESET måde du kan være sikker på at den er synke fri er at båden er 100% tæt mellem skrog og overdelen af konstruktionen men dette er praktisk taget umuligt ELLER meget tvilvsomt om dette kan lade sig gøre.
    MVH Hasse


  • #9   24. jan 2013 Glem alt om skum i shetlands hvis du har mod på det så skær hele gulvet op ca 5 cm fra siden af båden feks med ind håndrundsav der er indstillet til ca 20 mm dybde.
    Du kan derefter brække gulvet op med et koben.
    Derefter fjernes alt skum og div gammelt råddent træ i køl.
    Du kan nu måle ud til tværspander i feks vandfast 22mm krydsfiner jeg lavede mine med 40cm mellemrum og monterede dem med glasfiber derefter lagde jeg bund i igen enten den gamle bund eller som jeg gjorde ny bund af 22 mm vandfast krydsfiner.
    Til sidst lagde jeg 2lag 400gr glasmåtte.

    Det er ikke voldsomt bekosteligt men der er en del timer i projektet.


  • #10   24. jan 2013 22 cm krydsfiner er totalt overkill. 15 mm er alt rigeligt. Beklæd spanter mm helt med glasfiber. Den gamle plade du skar ud af dørken kan næppe andvendes igen da den garanteret har været fugtig os men den ka bruges som skabelon. Giv hele bunden af båden inc de nye spanter et lag topcoat. Den nye dørkplade også i 15 mm gir du et lag glasfiber og topcoat på under siden. Men husk vandfast krydsfiner findes ik. Det eneste det kan tåle er lidt vand en gang imellem hvis det blir tørret igen.

Kommentér på:
Skum i Shetland

Annonce