{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.364 visninger | Oprettet:

maling af jolle/speedbåd {{forumTopicSubject}}

heej BG.
jeg har liger anskaffet mig en dejlig jolle som jeg skal have malet.
men efter som det er min første jolle nogen sinde så har jeg lige lidt spørgsmål ang. fremgangs måde-
håber i vil ´hjælpe en der er meget grøn på dette område smiley

-

skal den slibes helt ned til glasfibered eller kan jeg bare slibe den ned til det gamle grunder og så male den`?

hvorfor noget maling skal jeg bruge? og kan jeg bruge bundmaling til at male hele båden med?

håber i vil lige bruge 2-5 min til at hjælpe en første gangs jolle ejer lidt på vejen smiley

fortsat god dag/eften til jer alle smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  maling af jolle/speedbåd
  • #1   24. feb 2013 Hej! Du skal til at starte med slibe bådens gamle maling hel mat med noget sandpapir. Når dette er gjort skal du affedte hele båden (eller der hvor du skal male) og sørg for der ikke er støv og skidt på. Jeg vil anbefale den 2 komponent maling de har i biltema. Den gør det virkelig godt selv hvis man bruger rulle til at male. Lægger et billede op hvis det er smiley Og til dit sidste spørgsmål kan du ikke bruge bundmaling til hele båden da det smitter af hvis du bruger det andre steder.
    (link fjernet)

• #2   24. feb 2013 PS. fed båd ellers! smiley

• #3   24. feb 2013 mange tak for dit svar Jesper O.. så 2 komponent til bunden.. nogen bestemt man skal bruge til toppen så(over vand linjen) ???
    og syntes selv den er fed, og tror den bliver 100% så fed når den bliver helt færdig smiley

• #4   24. feb 2013 Ville bruge det jeg sendte link til til hele båden hvis det er en trailerbåd ellers skal du have bundmaling under vandlinjen og det andet over smiley

• #5   24. feb 2013 okay.. så forstår jeg bedere nu smiley den kommer til at stå på et stativ der hjemme og så tager vi den med ud når vi skal sejle smiley

og jeg vil jo så lave nogen fede sæder til.. og kom til at læse om det her og på bilgallerie at man skal bruge noget der hedder nappa istedet for læder for ikk kan holde til vand smiley hvad ville du du/i bruge? og hvor køber i det henne?

• #6   24. feb 2013 Har desværre ikke nogen erfaring med noget læder/nappa da jeg ikke har "bløde" sæder i nogle af mine båd, men hårde plastik sæder med hynder smiley

• #7   24. feb 2013 okay.. jeg vil nok have bløde sæder i min smiley søger bare rundt her inde på forums indtil at jeg finder en lille guid til hvordan man lige fixer det smiley men tak for din hjælp indtil videre smiley

• #8   24. feb 2013 Det var så lidt smiley Det var ellers billigt for båden synes jeg hvis du kun skulle give 500,- smiley

• #9   24. feb 2013 Her er malingen så du kan se. Der er den hærdet og malet 2 døgn før smiley

profilbillede
  • #11   24. feb 2013 som sagt søgte jeg en "møgbillig jolle" og det fik jeg smiley er meget taknemlig for at jeg kunne få den for 500 smiley
    og din jolle er mega flot malet smiley

• #12   24. feb 2013 Tak Den er malet med den maling fra biltema og med malerruller synes malingen har samlet sig godt og man kan ikke se sporene fra rullen smiley Ville også have købt den hvis jeg fik tilbudet. Hvor stor er den foresten? smiley

• #13   24. feb 2013 14 fod smiley syntes også den er super nem at gå til... Ingen skader.. Der skal bundplade i.. Sæder og så skal den males smiley
    Dejlig båd for en begynder ^.^

Jens s@ så du forslår at jeg sliber helt ind og grunder den??

• #15   24. feb 2013 Okay på den måde smiley

• #16   24. feb 2013 Hej hej smiley lige lidt info til sæder:
    som du har fået af vide før så er nappa den eneste rigtige løsning til bådsæder i min verden smiley
    ægte læder kan ikke låle vejret samt saltvand, læder tørre meget hurtigt ud og begynder at revne og ender op med at rådne/mugne.

nappa er en "kunstig læder" det kan tåle det meste og holder okay landet ude, og er nemt at arbejde med.

du kan købe det i stof butikker som f.eks. stof2000 smiley held og lykke med din båd smiley til 500,- kan du godt tillade dig at sparke en røvfuld penge i den smiley ps. få en større motor smiley mener den må have en 25-28 hk bag sig uden du skal have speedbåd kort til den smiley

• #17   25. feb 2013 Nu for jeg lige sat det hele i stand så kan jeg tænke på støre motor til den smiley
    Når jeg jeg nu laver ny bund på den så laver jeg jo det i krydsfiner, men skal jeg så få glasfiber på? Eller skal jeg male det med skrid sikker maling? Gider jo ikk have en træ plade i bunden og så resten er nappa og glasfiber ^^

• #18   25. feb 2013 til bunden skal du bruge vandfast krydsfiner eller "trailerplader" jeg ville smide et filt tæppe oven på det nemmer og billigere end gladsfiber smiley

• #19   25. feb 2013 Okay:) det er jo helt vildt hvad man lære på en dag haha ^.^

• #20   25. feb 2013 jaaaa det ik så ringe endda smiley

• #21   25. feb 2013 Du kan evt. sætte sådan nogle sæder i man bruger i beach buggy´s. Man kan være heldig at finde dem på dba.dk.

(link fjernet)

• #22   25. feb 2013 Det er ikk lige den form for sæder jeg vil have i efter som jeg ikk skal rat styre den smiley
    Der kommer en bænk i istedet for..

• #23   25. feb 2013 Den krydsfinerplade du lægger i bunden, er altså nød til og blive glasset i og hen over, ellers rådner den. Man kan ikke bare lægge den i og lægge gulvtæppe hen over som det blev foreslået. Den plade er med til og give stabilitet til båden og den burde meget gerne hænge sammen med dine stringers ( tjek om de er rådne ) Den gamle plade er højst sandsynligt skåret ud forde den var rådden og det kan det andet træ i den båd også ske og være, så tjek dette, inden du bare glasser en ny plade i.

• #24   25. feb 2013 okay.. den gamle plade er taget ud fordi den var dårlig...
    "bjælken" der går tværs over er fin nok der er ikk noget med den..

• #25   25. feb 2013 men istedet for at vi ligger en hel plade i så tror jeg vi bygger gulvet op i bræder istedet..
    min far snakked om at vi kunne lave det i behandlet teak træ

• #26   25. feb 2013 Du opnår ikke den ønskede styrke, ved bare og lægge nogle brædder i. De skal glasses fast hvis det skal have en virkning. Hvis du gerne vil have et teak træ gulv er den normale procedure, at lægge et teaktræ gulv i form af lister eller finner, oven på en plade, der er glasset fast. Håber du forstår hvad jeg mener.

• #27   25. feb 2013 jeg forstår ikk helt hvad du mener med glasset ? men forstår godt det der med at lig en plade og så teak træ..

• #28   26. feb 2013 Der skal glasfiber over pladen, og pladen skal glasses ind i glasfiber. Det er altså ikke nok bare og lægge en ¨løs¨ bundplade i.

• #30   26. feb 2013 Okay.. Og så maler jeg vel bare bundpladen (med glasfiber Self)
    Med skridsikker maling?

• #31   26. feb 2013 Det er ikke for og kritisere, men det lyder som om du ikke rigtig har forstand på det du laver. Man maler ikke med glasfiber.

Hvis det var mig der skulle lave denne rep. ville jeg gøre følgende og har før gjord det:

Du tager en plade og skære ud, så den passer i bunden af båden, så den hviler på dine stringers. Brug derefter en god polyesterlim til og lægge en ordentlig pølse ude lans kanten hvor pladen rammer bunden og oven på dine stringers. skru derefter pladen fast ned i dine stringers ( med rustfri skruer ) Derefter glasser du ( lægger glasfiber hen over ) pladen. brug 450 g eller tungere hugget måtte, sammen med en vævet måtte. Du starter med en hugget måtte og detefter en vævet, og sådan bliver du ved. Når dette er hærdet, kan du lægge lige hvilket gulv du har lyst til oven på, teak eller gulvtæppe, det er lige meget. Hvis du vil være sikker på din bundplade ikke rådner igen, glasser du bagsiden over, bare med 2 lag 450 g hugget måtte inden du limer den i.

• #32   26. feb 2013 Man maler ikke med skridsikker maling. Du køber noget gelcoat og blander 2-3 % voks i, sammen med hærder. Denne blanding blandes op med enten f.eks. silica pulver eller en speciel lim. Dette skal rulles på med en struktur rulle. Hvor kraftigt du vil have den skridsikker effetk, kommer an på hvor meget lim / pulver du blander i.

• #33   26. feb 2013 jeg indrømmer gerne at jeg ikk har 100% styr på det her.. har jeg heller aldrig sagt at jeg har:) og jeg ved godt man ikk maler glasfiber på.. det var mig der forklarede mig forkert.. mente det med at jeg første lagde glasfiber på og derefter malede, for troede at det der skridsikker var noget man kunne male på smiley
    jeg har jo hele tiden sagt at jeg er 100% grøn inden for det her, og jeg lærere jo hele tiden noget nyt, som fx lige nu, og det er jeg hjertlig taknemlig for smiley

Kommentér på:
maling af jolle/speedbåd

Annonce