{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.722 visninger | Oprettet:

Båd på trailer {{forumTopicSubject}}

Hej

1/Jeg har min Corsiva 475 stående på en Basic 650 trailer med næsehjul. Jeg er i tvivl om hvorvidt den bare kan stå der i længere perioder, uden at trailerens dæk tager skade. Hvad gør man?

2/ På Basic 650 står min båd langt tilbage, for at stå på 2 ud af de 3 kølruller der er. Kølen på båden er ikke lang nok til at den kan hvile på de bagerste ruller. Men jeg vil gerne have båden tættere på spillet, og kan se at de midterste og forreste ruller kan monteres længere fremme. Men kommer der så for stort tryk på kuglen eller...?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Båd på trailer
  • #2   8. maj 2019 Mange tak Jens.

    Så jeg sætter badevægten under næsehjulet og skal have en vægt på 40-60 kg?

    Jeg forstår ikke helt det med opklodsningen? smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #3   8. maj 2019 Jeg kører med kugletryk på Ca 75 kg og det føles som om at det bliver mindre når jeg kommer over 50-60 km i timen. Tænker det er luft under båd, jeg målte mit kugletryk ved at sætte en klods oven på badevægt så kuglekobling var 450 mm over jorden og så nulstille vægt

  • #4   8. maj 2019 Tak Henrik. Føler mig lidt dum ved at spørge men er helt ny og skal søsætte båd for første gang på mandag.

    Så på med en klods på badevægten, så højden er den samme som kuglen på bilen, og så lægge trailerens kuglekobling på klodsen?


  • #5   8. maj 2019 Ift. at indstille rullerne. Det jeg gerne vil er, at få båden længere frem mod bilen, så jeg kan skubbe traileren længere tilbage i carporten.

    Båden vejer 270 kg. og det er en 650 kg. Basic trailer. Hvis båden kommer eks. 1 meter tættere på trækspillet, så hviler båden ikke på den midterste kølrulle (den skal så flyttes frem og ligeledes siderullerne). Den bagerste kølrulle hviler båden ikke på, da kølen slet ikke går så langt tilbage, så den bagerste kølrulle må være til en længere båd?

    Hvis båden står en meter længere fremme, så er spørgsmålet om kugletrykket bliver for stort og om jeg er nødt til at bakke for langt ud når der skal søsættes? smiley


    profilbillede
  • #7   8. maj 2019 Tak Jens. Eller købe denne?

    profilbillede
  • #8   8. maj 2019 Hej Jesper
    Tillykke med din nye båd!

    Du skriver 270kg for båden, det lyder af meget lidt for en kabinebåd, husk at regne motor, tank, batteri med osv. Måske endda "låne" den lokale foderstofhandels brovægt her i weekenden?

    Hvis du ikke bruger båden så tit, kan du sagtens trække båden længere frem når den står parkeret i garagen, jeg gør det samme med min om vinteren for at få plads til den, mine trailere, ungernes crosser, min bordrundsav, 10tons træpiller plus de løse smiley

    Du løsner bare spiltårnet,, trækker det frem og spænder det fast igen, og så kan du trække båden frem. Når du så skal ud at køre igen, sætter du bilen på traileren, løsner en halv meters penge på spillet og skubber båden bagud, derefter flytter du spiltårnet bagud.

    (vigtigt at du har bilen på og kun en meter fri i spillet.... ellers risikerer du at skubbe båden af traileren eller at traileren sætter sig på halen)


  • #9   8. maj 2019 Hej Per. Tusinde tak.

    Båden er ikke kabine med med aftagelig kaleche. Motoren er en 30HK og med tank, batteri osv. har du ret. Der er den tungere.

    Hvis jeg trækker den længere frem så hviler den kun på en kølrulle og ellers på siderullerne. Det har jeg læst den ikke må (men det er måske kun ved transport og hvis den er tungere?). Bare rullerne ikke gør skade på bunden når vægten er på siderullerne smiley

    Jeg løsnede faktisk i går spillet og rullede den længere frem, men læste så det med at den skal hvile på kølrullerne. Så skubbede den tilbage igen og da måtte jeg løfte trailere så den kunne rulle tilbage på kølrullen igen. Så ved ikke om jeg kan skubbe båden hvis traileren er sat på bilen? Ååh det et svært at være ny og dum smiley


  • #10   8. maj 2019 Jeg mener ikke du skal skubbe traileren mens den står på bilen! blot at du for en sikkerheds skyld skal koble bilen på traileren når du skubber båden BAGUD... ellers kommer der et punkt hvor den tipper omkring hjulene og så har du en knækket finne på din motor når den rammer fliserne!

    Det er ikke optimalt den kun står på een rulle. De billige trailere har desværre bløde plastruller og det kan sagtens være din rulle allerede er blevet flad hvis den bærer hele bådens vægt. Og er rullen flad kan man ikke skubbe rundt med båden. Løsningen er at købe massive gummiruller, og helst nogle der passer til kølformen. Min egen båd trykkede standard rullerne flade, men efter jeg skiftede til kvalitets ruller kan jeg sagtens skubbe den frem og tilbage med håndkraft - og min båd er noget tungere end din

    Kan du ikke flytte rundt på kølrullerne? Evt sætte dem på "fremsiden" af tværvangerne i stedet for på bagsiden? Eller måske købe sådan en vugge-fætter?
    https://jydekrog.dk/shop/864-exclusive-baadruller/10768-knott-exclusive-koelrullebeslag-komplet-med-2-koelruller---sort/

    Den billige løsning hvis det kun er under opbevaring er at aflaste kølen med en passende stump reglar eller lignende.


    profilbillede
  • #11   8. maj 2019 Jeg ved godt jeg ikke skal skubbe traileren. Men var nødt til at løfte traileren for at skubbe bådens køl op på kølrullen. Rullerne ser fine ud. Massivt gummi. Det er en Brenderup Basic 650 fra 2015.

    Grunden til jeg gerne vil have den længere frem er netop som din - at spare plads når den står i carporten. Den stikker lige 30 cm. ud over skel til stikvejen.

    Jeg tager lige et billede af det. Tak for hjælpen indtil videre.


  • #12   8. maj 2019

    profilbillede
  • #13   8. maj 2019

    profilbillede
  • #14   8. maj 2019

    profilbillede
  • #15   8. maj 2019

    profilbillede
  • #16   8. maj 2019

    profilbillede
  • #17   8. maj 2019

    profilbillede
  • #18   8. maj 2019 Fik vejet med en badevægt. 52,3 kg. kugletryk.

  • #19   8. maj 2019 nu er det jo lidt svært lige at se hvad der er hvad, men som jeg ser det er kølen ikke ret, så når du skubber båden fremad løfter den sig så een (eller 2) af rullerne ikke længere rører kølen?

    Det er altså et "højde problem" og ikke et "længde" problem?

    En mulighed kunne måske være at flytte kølrullerne i trailerens længderetning så de kører på et "lige stykke" køl når du flytter båden på traileren? Billede 12 kan jo flyttes ret frit, hvorimod de bagerste ruller jo kun kan sidde på forsiden eller bagsiden af tværvangen.

    De ruller du kan forskyde i højden ser også ud til at være i maks højde. Kan du ikke finde et punkt hvor den stadig hviler men rullerne er lavere? Det giver måske mere mulighed for at køre på et stykke køl med samme højde over vejen når du flytter båden på traileren?

    En tredje mulighed kunne være at købe en ekstra kølrulle a la den på billede 12 og så bruge den som "garagerulle".. altså så kølen kun hviler på den under parkering.

    Hvad sker der med siderullerne? Det kunne godt se ud til de bærer båden på billede 15, rammer de et fremspring på skroget når du flytter båden? værd at checke om du kan sætte siderullerne anderledes

    Jeg tror du må tage en øl og en eftermiddag hvor du leger lidt med indsstillingerne smiley


  • #20   9. maj 2019 Du kan forskyde den akse hvor på kølrullen er monteret længere fremme. Iøvrigt, hvis din trailer er 4 år gammel og har kørt helt ned i saltvand så skal du overveje om kuglelejerne skal skiftes, de rumler hvis de ikke har det godt.

  • #21   9. maj 2019 Alexandru D: Altså afmontere midterste kølrulle og sætte den længere frem. Og den forreste kølrulle skubbes længere frem mod spillet? Det vil give ekstra kuglevægt men er kun på 52 kg. nu, så kuglen kan godt tåle lidt ekstra.

  • #22   9. maj 2019 Hvis der er for meget vægt på kuglen rykker du bare båden lidt tilbage sammen med den forreste stolpe.

  • #24   10. maj 2019 Det ser ud som om kølen ende en halv meter før agterenden af skroget. Så skal båden "køre op ad bakke" når den skal i vandet.
    En løsning kunne være superruller i stedet de to dobbeltruller (men er nok lidt dyr). Mange trailere med superruller støtter kun på disse når båden er helt på plads. Når båden skal af og på, støtter kølrullen da skroget er smallere forrest. Lige det tidspunkt under ophaling, hvor båden tipper over kølrullen, og begynder at støtte på flere ruller, er den hårdeste belastning. Når den først er oppe, og evt. kun støtter på sideruller er det en meget mindre belastning. Man kan jo flytte siderullerne så de støtter enter tættere på kølen eller tættere på siden eller et spant. Der er skroget meget stærkere end midtpå, hvor det er fladt og måske kun er 8 mm tykt.
    Måske vil en ekstra dobbelrulle i hver side være tilstrækkelig
    https://www.boatlab.dk/dobbel-side-rulle-med-40x40mm-ror
    https://www.boatlab.dk/monteringsbeslag-60x60mm-til-40mm-ror


  • #25   10. maj 2019 Jeg indser pludselig du har en ret ny (helt ny?) båd, og ikke et gammelt 80'er badekar som os andre!

    Har du overvejet at spørge sælger til råds angående trailer indstilling? Hvis man kigger lidt på nettet, ser det ud til din båd generelt trailes på en trailer med kipruller (som jeg foreslog ovenfor), sikkert pga den specielle skrog facon agter.

    Du bør nok også overveje om siderullerne med fordel kan flyttes fremad og støtte mere på siderne end bunden?


  • #26   10. maj 2019 Mange tak. Jeg må få en til at gøre det - tør ikke kaste mig ud i det selv. Måske finder jeg en på havnen der kan hjælpe mig smiley

Kommentér på:
Båd på trailer

Annonce