{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.093 visninger | Oprettet:

Afrensning af båd + ny maling {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg ville lige høre om der var nogle kloge hoveder som har prøvet at afrense en jolle/båd indvendigt forud for nu maling.

Jeg skal have renset min poca 475, så den kan få en nyt lag 2-komponent maling indvendig.

Jeg vil bare ikke risikere at malingen slipper, så går ud fra der skal afrenses/grundrenses med et eller andet.

Hvad har i gjort? Hvad skal man bruge?

mvh. Ole


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Afrensning af båd + ny maling
  • #1   4. apr 2013 Well...........denne her lille jolle renoverede jeg total for nogle år siden for en ven.
    http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/224-renovering_af_13_ryds_jolle

    Alle de flader jeg ville male, fik en let gang med sandpapir. Så blev skuden vasket i ren vand. Og lige inden der skulle males ( med rulle ), ja så tog jeg en klud med rensebenzin på alle flader. Og så blev der grundet og malet.
    NB: Båden ser stadig super ud, kun ridset og skrammet efter flere års brug, men ingen maling der sidder løs.


  • #2   4. apr 2013 Først afvaskning af det hele.
    Så sliber du den mat, så den nye maling har noget at binde fast i.
    Alt løst maling skal selvfølgelig slibes væk. Så spartler du ridser og hakker og sliber det jævnt.
    Så laver du en maleprøve sådan at du kan se om det nye maling arbejder sammen med det gamle. Kan det det, så er det bare igang med at male, hvis det ikke kan, så skal du slibe al malingen af først.
    Har den ikke været malet indvendigt før, så er der ingen problemer, da al maling arbejder fint sammen med gelcoat.


  • #3   4. apr 2013 Har nogen af jer erfaring med Biltemas primer og 2-komponent maling:
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    Båden er malet indvendigt tidligere, men ikke alle steder - kun de synlige steder.
    Fordi båden ikke har gelcoat indvendigt, men rå glasfiber, som dog er fint-trådet, og malet flere gange, så vil jeg kun let slibe overfladen, og afrense med terpentin - er det forsvarligt?

    Derefter vil jeg vaske båden i rent vand med en grov børste.
    Tørring
    Primer
    og til sidst biltemas 2-komponent polyurethan maling.

    lyder det fornuftigt?

    - de steder hvor der ikke er primet tidligere (under tofterne/bænke) vil jeg kun prime et eller to lag...


  • #4   4. apr 2013 Er det i øvrigt nødvendigt at prime imellem den gamle maling og den nye?
    Eller er det spildte kræfter...


  • #5   4. apr 2013 Primer er vigtig, da glasfiber ikke er vandtæt.
    Om du primer det hele eller kun de steder hvor der er rå glasfiber er lidt op til dig selv.

    Jeg plejer at vaske båden inden jeg går igang.
    Efter slibning blæser jeg den ren med trykluft og tørrer den af med enten acetone eller celulosefortynder. Terpentin bruger jeg aldrig da jeg ikke synes at det affedter ordentligt.


  • #6   4. apr 2013 OK, så du mener godt at malingen kan hæfte på den gamle maling, bare den er renset og evt. slebet hvis overfladen er helt blank?

    Acetone er det rigtige! Det er mig der roder rundt i kemien smiley

    Min frygt er jo at malingen begynder at skalle af efter noget tid...


  • #8   4. apr 2013 ok Jens, din båd kan godt sammenlignes med min, og jeg syntes modsat dig at det er fedt med en blank overflade der kan rengøres nemt. MEN jeg vil blande noget skridsikring i malingen, til dørken, så man ikke skøjter rundt når der bliver vådt i båden.

    Men kan man nøjes med at slibe og rense/vaske imellem lagene - altså gammelt og nyt maling?


  • #10   10. apr 2013 Så dan så båden ud før...

    profilbillede
  • #11   10. apr 2013 Sådan kom den til at se ud i weekenden...

    profilbillede
  • #12   10. apr 2013 ...

    profilbillede
Kommentér på:
Afrensning af båd + ny maling

Annonce