{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.946 visninger | Oprettet:

Stefan G
Stefan G
Tilmeldt:
13. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hvor stor en motor på lille gummibåd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg er ny inden for denne verden. Jeg har for nylig købt en meget lille Gummibåd (2,3 m) med henblik på at have en mobil båd der kan fragtes frem og tilbage i bil til stranden i sommerperioden.
Mit spørgsmål går nu på: Hvor mange heste vil i mene er forsvarligt at sætte på hvis jeg vil undgå skader på båden.

Det ANBEFALEDE max er sølle 4 HK. Jeg har læst mig frem til man godt kan sætte flere på, men hvor meget mere ca.?


MVH
Stefan


Kommentarer på:  Hvor stor en motor på lille gummibåd?
  • #1   14. apr 2013 Hvis den er med flad bund ville det være dumt at sætte flere på, jeg kunne slet ikke styre min ved lav fart.

  • Stefan G
    Stefan G Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   14. apr 2013 Det er det ikke, heldigvis :)?

  • #3   14. apr 2013 Jeg har prøvet med en 9,9 hk på min Arimar 240, og det var ikke forsvarligt.
    Jeg har set flere i de størrelser der har sejlet med 7,5 eller 8 hk
    og det er gået rigtig fint.


  • #4   14. apr 2013 Er det en RIB ?
    Eller er der oppustelig bund + køl ?
    Jeg har før sejlet med en 6 hk 4 t tohatsu på en med oppustelig bund, det kunne godt gå.
    Er det derimod en RIB. Så smid bare 15 hk 2 takt på den.


  • Stefan G
    Stefan G Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   14. apr 2013 Tak for svarende!!! smiley det er en oppustelig bund + køl ja.
    Det jeg overvejede var en 9.8 parsun 4 takt. Men kan høre på det hele det måske er lige en anelse for meget?

    Leif A. Hvad mener du når du siger det ikke var forsvarligt? Er den umulig at styre ?


  • #6   14. apr 2013 jeg har 8 hk på min 230 med oppustelig bund + køl
    og det går fint, men så heller mer


  • #7   14. apr 2013 Min er umulig at styre når den kommer over 18 knob.
    Jeg nåede lige 20 knob inden den lagde sig op på siden og smed mig af.
    Noget af en vild oplevelse smiley


  • Stefan G
    Stefan G Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   15. apr 2013 Okay. I skal have mange tak for jeres svar alle sammen! Jeg har ikke helt besluttet mig for om det blive 8 eller 10 heste endnu, men hurtigt skal det gå i hvert fald smiley


  • #9   15. apr 2013 min gå 17 knob på gps

  • Stefan G
    Stefan G Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   16. apr 2013 Okay. Ja det er vel en pæn fart!

    Et helt andet spørgsmål: Vil det blive et problem i forhold til agterspejlet, kan det holde til alle de ekstra kræfter?


  • #11   16. apr 2013 Problemet med dem uden fiberbund er at alle kræfterne bliver overført til pontonerne og ikke bunden.
    Jeg synes at det er ubehageligt og det føles som om at motoren hænger i en snor, den bevæger sig meget i forhold til båd og styrmand.


  • Stefan G
    Stefan G Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   16. apr 2013 Okay, nej lyder ikke specielt godt. Vil jeg tage med i mine overvejelser.
    Men er det korrekt forstået at agterpejlets holdbarhed ikke er problemet. Men derimod bådes lette vægt og beskaffenhed ?

    Vh Stefan


  • #13   17. apr 2013 Jeg er sikker på at efter en tid med en for stor motor vil pontonerne gå istykker ved agterspejlet, lige der hvor alle kræfterne overføres til båden.
    Man skal nok være opmærksom på at båden holder det rigtige tryk, også efter den er blevet søsat i det kolde vand.


  • #14   18. apr 2013 min zodia mark 2 er godkendt til 30 kw med oppustelig bund 10.000 kr hvis der er en der mangler smiley rigtig flot smiley


  • #15   18. apr 2013 Hvad mener du Anders ?

  • #16   19. apr 2013 min zodia gummibåd er godkendt til 30 kw = 40,8 hp

  • #17   7. maj 2013 Jeg sejlede først med en 15hk og derefter 25 hk på min 330 Quiksilver. Men på en 230 ville jeg nok starte ud med en 8 hk.
    Hvad mærke er den båd ??


  • Nicolai S
    Nicolai S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   16. jun 2013 Hvad ville i så anbefale af max hk på en Arimar 240 roll ?.. Den er flad i bunden..
    Har nemlig både en 4 hk johnson & en 3.5 hk & en 8 hk samt en EL motor på 46 lbs..

    Der står den max må tage 27 kg motor men 300 kg total vægt ..

    men hvilken motor ville i anbefale mig at bruge hvis jeg bare skal bruge båden til at sejle lidt rundt og fiske?


    profilbillede
Kommentér på:
Hvor stor en motor på lille gummibåd?

Annonce