{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.076 visninger | Oprettet:

Uerfaren sejler i stormvejr...! {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen...

Jeg skal hente min nye båd her imorgen.
Det er en LM 23, med en 18 hk Sabb diesel motor. Uden mast og sejl.
Jeg har 5 års erfaring med en nyere styrepultsbåd med 60 HK.

Jeg skal hente den nye LM'er inde i Randers Fjord, ved Ørsted og sejle den hele vejen rundt om djursland og hjem til Odense, med overnatning på Samsø.

Planen var at sejle imorgen middag, men DMI lover mellem 12-14 ms modvind, eller skråt modvind.

Jeg er MEGET i tvivl om det er en dum ide at sejle båden hjem i det stormvejr. Har ingen erfaring med båden og dens egenskaber og havde det været i den gamle båd havde vi klart ventet.
Har mit speedbådskørekort, men skal først tage duelighedsbevis over sommeren. Så er virkelig i tvivl.

Nogen der kan guide mig her...?


På forhånd tak...

Kasper



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Uerfaren sejler i stormvejr...!
  • #1   14. jun 2013 Som min gl. flyveinstruktør sagde til mig ift. tvivlsomt flyvevejr.

    "Hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl"


  • #2   14. jun 2013 Så hvis jeg er i tvivl, så skal jeg vente?



  • #3   14. jun 2013 det kommer også meget an på vind retningen i dit område... det er meget afgørende for hvordan bølgerne er.
    kig evt her hvordan det vil se ud i dit område... der kan du få vist vindretning-bølger osv.

    http://ifm.fcoo.dk/

    skulle mene at sådan en LM motorsejler skulle være noget bedre i bølger end en styrebult/speed båd, men man skal altid passe på når man er på vandet.


  • #4   14. jun 2013 tag fri mandag/tirsdag og sejl turen der istædet for, der lover de "stille" vejr. - der er ingen grund til at første tur i din nye men ukendte båd skal være en dårlig oplevelse.

    det er altså rarere at kunne sidde stille og roligt og nyde en kop kaffe eller lign. undervejs i stedet for at sidde spændt fast for ikke at ryge over bord...

    det er min mening i hvertfald


  • peter H
    peter H Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #5   14. jun 2013 Jeg tror ikke det er nogen god ide at tage ud i blæsevejr på den første tur, slet ikke i det farvand du nævner. Og så ved man jo aldrig hvad der kan ske med en båd man lige har købt. Det er ikke sjovt at ligge derude hvis brændstoffilteret stopper til eller noget andet. Vent hellere til vejret bliver godt. Så får du tilligemed en hyggelig tur.

  • #6   14. jun 2013 Jeg siger mange tak for inputs. Vi dropper turen i denne omgang.

    Og tager den mandag eller næste weekend.

    Kasper


  • #7   14. jun 2013 Præcis det samme sagde min flyveinstruktør Jakob j smiley

  • #8   17. jun 2013 Lige en opfølgning.
    Vi tog turen fra Odense derop og fik en prøvetur i Randers Fjord, og havde en rigtig god time på vandet. Dog med MEGET vind, men med små bølger på fjorden.
    Vi nåede kun lige i havn inden det begyndte at blæse mere op, og på vej tilbage til Odense kom "stormen" med vand og torden. Så vi var meget glade for ikke at sidde på åbent hav.

    Vi prøver igen næste weekend smiley

    Tak for alle inputs, håber i har haft en god weekend.

    Kasper


Kommentér på:
Uerfaren sejler i stormvejr...!

Annonce