{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
513 visninger | Oprettet:

Svært ved at styre udenbords motorbåd {{forumTopicSubject}}

Hej herinde smiley

Jeg har prøvet at søge på mit topic inden jeg skrive denne tråd, men synes kun jeg kan finde noget på indenbords motor og meget omkring drev.

Jeg har en uttern d55 exclusive med en mariner 100hk udenbordsmotor som jeg har svært ved at holde kurs med. Den er enormt nem at dreje men der sker bare ikke noget førend den virkelig drejer styrbord/bagbord. Er ny i faget og med mine ord vil jeg kalde det voldsomt ratslør og jeg ender med at zig zagge fordi hvilket gør det enormt svært navigere specielt når jeg skal “parkere” i en meget smal bådplads.

Det skal siges det både ved høj og lav fart men mærkes naturligvis mere ved lav fart hvor behovet for små retningsbusteringer er større.

Kan i hjælpe en uerfaren sejler og evt guide mig til andre tråde jeg selv ikke kunne finde?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Svært ved at styre udenbords motorbåd
  • #1   8. okt 2023 En båd styrer ikke som en nissan micra, så fornemmelsen er afgjort en anden end at køre bil. Og det kræver øvelse at parkere, specielt hvis der er strøm og vind og masser af tilskuerere på kajen

    Men hvis vi tager "sløret" først, kan du prøve hvor meget du skal dreje rattet før din motor flytter sig. Er det en telefleks styring er der lidt slør, men skal du dreje rattet mere end 10grader før motoren begynder at flytte sig, er der noget galt.


  • #3   9. okt 2023 Indebords motor med servo styring plejer at have lidt slør men ikke udenbords motor, jeg gætter på at der er et læk og har mistet noget hydraulik olie så det er luft du presser igennem rørene. Der skulle være en lille prop på toppen af ratstammen hvor du topper op hydraulikolie, der skal nok først findes hvor det lækker.
    Udluftningen kan du lave med en ½ liter vandflaske... et billede er nok bedre end 1000 ord..


    profilbillede
  • #4   5. nov 2023 Som du selv har observeret så skal man styre meget ved lav fart. Så for mig lyder det meget normalt det du oplever.

Kommentér på:
Svært ved at styre udenbords motorbåd

Annonce