{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.739 visninger | Oprettet:

Rene P
Rene P
Tilmeldt:
6. aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21

hey folkens 12 fods glasfiber jolle hulder og blød i fiber {{forumTopicSubject}}

hej jeg er nu blevet den lykkelige ejer af en gammel 2 delt jolle af glasfiber (3 ciaoer i byt som var skildt af) men båden er revnet hist og her og bunden er meget blød den er lavet så man kan skilde den af på midten.. mit spørgsmål er nu hvordan jeg smartest går i gang med og lave båden klar igen kan godt arbejde med fiber har glasfiber puliester og hærder. går ud fra det ville være en god ide og fjærne alt det bløde på båden og på med noget nyt men hvor mange lag og er det lige noget jeg evt har glemt


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hey folkens 12 fods glasfiber jolle hulder og blød i fiber
  • #1   6. aug 2013 Tror du skulle have beholdt de knallerter i stedet .. Men prøv dig frem med at adskilde og se hvordan det ser ud indenunder.. Hvis der er dobbeltbund i er alt neden under nok ødelagt af fugt.

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #2   6. aug 2013 båden står mig i sølle 1500 så det går nok smiley har haft de skide knallerter i 3 år nu sku de bare væk hehe men den er dobbeltbundet og det er ikke bange for og skal lægge timer i den for jeg hygger mig med og lave sådan noget men ud over det hvis jeg nu skulle komme til og sku lægge næsten ny bund i er det så smart og lave en ramme af hønsetråd til og bære glasfiberen eller er det totalt dumt

    profilbillede
  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #3   6. aug 2013 og hvormange lag fiber


  • #4   6. aug 2013 Kan du ikke måle tykkelsen på det lag du fjerner, eller vil du blot ligge oven på ?

    Det er tit sådan, at fabrikanterne snyder lidt, og bruger en krydsfinerplade, og ligger glasfiber på den, for at få en holdbar tykkelse, og når der kommer revner i glasfiberen, kommer der vand ind, og så rådner træet...


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #5   6. aug 2013 oki ja det ku man faktisk godt tro var sket her men hvis jeg så evt ligger ny bund i vil det så være smart og lade vær med og putte træ i.. måle tykkelsen tænkte jeg var tosset efter som det nu er i stykker og blødt så tror ikke jeg vil ku regne med det smiley båden skal kun ku holde til en 5-10 hk motor og en stille fisketur smiley nu står båden så ved en kammi der lige havde plads til vi ku lave den der så kan ikke lige snitte et stykke af men det var en god ide og måle sjovt man ikke selv kommer til og tænke på det smiley


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #6   6. aug 2013 forresten hvis nu der er træ i bunden kan jeg så ikke ligeså godt lave hele bunden altså få alt træet ud vil helst ikke bare lægge glasfiber oven på vil gerne lave det rigtigt smiley


  • #7   6. aug 2013 Uden træ til at give tykkelse og dermed styrke, så vil det koste alt for meget at lave.

    En massiv indre bund i glasfiber vil ikke være en mulighed, hvis du vil holde prisen ned på et rimelig størrelse..

    Skær den rådne bund ud, skær en krydsfinere plade til, og dæk den med flasfiber hele vejen rundt, og lim den så i båden med de forstærkninger den nu måtte kræve, med rigelig brug af glasfiber, og sørg for, at det bliver helt tæt, så den ikke starter med at rådne med det samme..

    Måske skal du sprøjte skum ind i hulrummet mellem bund og dæk, så den bliver synkfri.

    Husk at du skal bruge epoxy, og ikke polyester som filler, det er meget vigtigt, for at få den rette styrke...


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #8   6. aug 2013 jeg har fået fat i det de bruger til og lave siloer af kan godt ske det ikke er polyester (der er styren i det) ved ikke om det siger noget smiley man bliver i hværtfald lidt bims af det hvis man står inden for med det og priser for det er meget billigt for mig smiley det jeg har lavet med det før brugte jeg kun 2 lag og det var ekstremt hårdt smiley
    men finder lige ud af om det ikke skulle være epoxy mente bare det kun hed polyester smiley


  • #9   6. aug 2013 Polyester har ikke den rette styrke, det vil begynde at revne med det samme, når du begynder at belaste det, det skal være epoxy, det er det eneste med den rette styrke.

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #10   6. aug 2013 oki takker finder lige ud af det ellers må jeg bare have fat i noget andet smiley


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #12   6. aug 2013 du har lige været lidt igang der smiley ser godt ud.. der nogle revner i bunden hvor fiberen er godt blød så hvis der er træ i bunden er det nok røndet.. men hvis der er træplader i skal jeg få fat i en plade og skifte hele bunden ik smiley


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #14   6. aug 2013 tror ikke der er skum det er for tyndt et lag til det så en krydsfiner plade og på med noget fiber smiley hvis jeg har forstået rigtigt smiley det virker til og være nemt nok smiley


  • #15   6. aug 2013 Hvis der er styren i er det det samme polyester som til både.. Styren bruges til at fortynde det med.. Man kan fortynde det yderligere med Styren hvis man vil have det tyndere.. Det findes også i Top og Gelcoat mener jeg eller det kan i hvert fald bruges til at fortynde det med også.. Om man vil bruge epoxy eller polyester til glasfiber laminat er en smagssag.

  • #16   6. aug 2013 Nej, det er desværre ikke en smagssag, epoxy er mange gange stærkere, det er bla. derfor man kun må bruge det i feks. fly, da polyester er bandlyst, da det ikke har den nødvendige styrke.

    Epoxy koster en del mere, men ønsker man styrken, er der igen vej udenom..

    Men du kan gøre som du vil, det er din båd og din pengepung..

    Held og lykke med projektet smiley


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #18   7. aug 2013 polyester og glasfibermåtte også til windmøller og man må sige det holder jo udemærket smiley men vil nu også tro det jeg har fået om det så er det ene eller det andet vil ku holde når de bruger det til store korn siloer men den med laminaten vil jeg gerne lige høre noget om, kan man forstille sig at laminaten faktisk bare var brugt til og lave formen på båden altså man bygger i træ først og så på med noget fiber smiley

  • #19   7. aug 2013 Rene både ja og nej.. Træet er mest for at spare på glasfiberen..

    Hvis man skulle bygge det op i glasfiber ville der sku bruges meget mere og det vil blive dyrere.

    Træet bliver kapslet ind i glasfiber eller det burde det. Tit er tingene lavet sådan at det ser fint ud på overfladen men neden under er der sjusk og krumspring som gør at både ender som din bla.

    Med lidt mere omhu ku man lave det så det holdte meget længere men det afhænger også af den vedligeholdelse og behandling det får.

    Det træ du burde bruge er østenfiner men da din ikke er nogen havkrydser ka du bare nøjes med almindeligt finer ...

    Fremgangsmåden er du skære hele møget ud så der kun er den yderste skald/bund tilbage og så bygger du den op igen. Lav nogle spanter på tværs ( Google det ) alt afhængig af hvor mange du laver kan du undvære skum igen.

    Lim/skru så en topplade på som du har givet et lag fiber på undersiden.

    Hvis du vil bruge skum igen så brug det 2 komponent pu skum man selv blander.

    Fugeskum kan til nøds bruges når din ikke er en havkrydser.

    Det rigtige er det 2 komponent du selv blander så det ekspandere.

    Du bore nogle huller ( rigeligt ) så du kan hælde det ned i og det ka få luft.

    Put så de propper du fik da du lavede hullerne i hullerne bagefter med lidt lim og spartel efter.

    Læg så nogle lag glasfiber ovenpå og slut af med gel/topcoat.


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #20   7. aug 2013 oki super fin forklaring smiley dog skal jeg lige sige bunden ikke er andent end ca 1,5 cm tyk kun siderne der er tygge så der er ikke spanter på tværs nu hvis det gør det lætter for mig. ps den kommer nok ud i lillebældt nogle gange smiley

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #21   7. aug 2013 trode faktisk jeg sku starte på ydersiden af båden og ikke inden i den smiley


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #22   7. aug 2013 lige en anden hurtig problem det skum der er i siderne hvis der er skul hvis nu det er vådt hvad er så metoden for og lave det er det ud med det hele for så kan jeg godt se jeg har et noget stort projekt hehe smiley og er der skum i tror jeg det er godt vådt for satan den er tung


  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #23   7. aug 2013 skam ikke for og være bøvlet eller vrøvlet bare for og gøre det rigtigt smiley

  • #24   7. aug 2013 Hvis bunden ikke er tykkere end det er det ikke en dobbeltbund.. Du ku jo forstærke den med et par spanter og ovenstående metode... Men hvis den er tung er den fyldt med vand i skummet. Hvis du elsker at rode med den slags er der nok at se til det er et større arbejde. Men kan du ikke adskille skroget i 2 dele? En yder og en inder del?

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #25   8. aug 2013 hehe oki jo det vil jeg mene man kan i hværtfald siderne.. hvis skummet er vådt kan jeg så tøre det eller skel jeg have nyt i den smiley

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #27   8. aug 2013 oki det er noteret tænkte det sku nok hehevi var 3 og vi ku ikke løfte den den var tung nok og vippe sidelæns op på traileren hehe så det er nok plader våt smiley nogen ide om hvilken jolle det er jeg har fået fat i der er ikke nogen mærker eller numre kan delme ikke finde ud af hvilken model det er har aldrig set en 2 delt jolle før altså den kan klappes sammen på midten smiley

  • Rene P
    Rene P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #28   15. aug 2013 nå der var sku dobelt bund i med skum og en helt masse sand ved dælme ikke hvad de har lavet men tror den er blevet slæbt på en strand og sandet er kommet ind i den revne i bunden nu kan man jo nesten løfte båden selv hehe og ja alt skummet var plader våt og fandt ud af de hulder i relengen ikke var smarte stangholdere der var da huld helt ned til skummet det er jo smart når det regner hehe :S

Kommentér på:
hey folkens 12 fods glasfiber jolle hulder og blød i fiber

Annonce