{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Nød motor {{forumTopicSubject}}

Hej her på siden... Jeg går og overvejer at skaffe en hjælpe/nød motor til min 550 nydam hvor stor skal sådan en fyr være ? jeg tænker ca 4 hk . Motoren skal monteres bagpå på et vippe beslag .. Jeg bruger båden fra vest kysten og syntes det kunne være rart at have lidt sikkerhed ...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • reparation af tv 2.000 kr.
  • Demontering af garderobeskabe og bringer den ned ad trappen 1.400 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • El arbejde af montering af tørretumbler og på montering af nyt 450 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nød motor
  • #1   10. aug 2013 hvor mange penge ville du bruge på en motor ?

• #2   10. aug 2013 Hvis du sejler i havet med den, så vil jeg anbefale en lidt kraftigere motor.

4 hp på din båd, er ikke meget, hvis det blæser op.

Jeg prøvede at skulle sejle ca. 10 km med min 4 hp nødmotor, da hovedmotoren gik i stykker, og det var et mareridt, der fortrød jeg, at jeg ikke havde valgt en lidt kraftigere motor...

Vælg en 2 takter, der kan du få en kraftigere motor, der vejer det samme som en svagere 4 takter, og så er de jo også meget billigere...

Og de små 4 taktere, støjer lige så meget som 2 takterne, når de får gas..

• #3   10. aug 2013 Vores går 4-5 knob med en 4 hk Yamaha 4t. Hele sættet vejer ca 700 kg.

• #4   10. aug 2013 Att. Jakob J.

Problemet er ikke at sejle i normalt vejr, der er 4 hp nok, det er hvis vejret viser sig fra den barske side af, så er 4 hp ikke nok til at trodse bølger, vind og strøm sikkert, på en båd som Henriks P. og nogle få extra hp kan betyde forskellen mellem liv og død, når man sejler på havet, eller i de store fjorde..

• #5   10. aug 2013 Du har sikkert ret. De 4-5 knob er i stille vejr. Vægtmæssigt skal den ikke være tangere til det beslag vi har. Et hæve sænke fra Palby. Det er lidt noget "daller"... Vores er så også en 4 t.

• #6   11. aug 2013 Båden i sig selv er ikke tung at sejle . Jeg kommer ikke 10 mil til havs . Jeg regner med at bruge ca 3000-5000 på motor ...

• #7   11. aug 2013 Hvis vi taler 4 takt så er dem på 4, 5 og 6 hk med 1 cylinder identiske, med samme vægt og koster stort set det samme, så du kan lige så godt tage en med 6 hk.

Er hovedmotoren (4 takt eller 2 takt) samme type som nødmotoren vil det måske være en fordel de nemt kan køre på samme benzin.

Det største problem ved at bruge en 4 takt er den kræver mere og dyre vedligeholdelse, især hvis du ikke selv udføre arbejdet.

• #8   11. aug 2013 Min hoved motor er en 2t autolube så benzin er ikke noget problem .. Jeg tænker mest på vægten da den skal side permanent

• #9   11. aug 2013 Hej Henrik:-)
    Jeg vil synes 4 hk er nok til at få bragt dig og "besætningen" sikkert i land igen, hvis uheldet skulle være ude. Med det erhverv vi har, kan vi nok fornemme hvis der er optræk til dårligt vejr, og ligger sikkert i havn længe før det rammer os.
    Du skal nok ha målt efter hvor beslaget skal/kan sidde, så du ved om motoren skal være med kort eller langt ben. Har lige kigget DBA og G&G, der er lidt forskelligt til salg af de små motorer. Har han ikke en lille en i Krik til en bilig penge??
    Den 4hk mariner jeg har på gummibåden vejer ikke meget, mit bud vil være omkring 20 kg.

• #10   11. aug 2013 Jeg er ret sikker på det skal være en langbenet motor jeg skal ha .. Jeg tror også de 4 hk kan få os i land .. Vil da lige kigge ved krik det er også der min 40 hk kommer fra

• #11   11. aug 2013 Jeg har brugt en langbenet fordi så behøver jeg ikke noget hæve sænke beslag. De er nemlig meget svage

• #12   11. aug 2013 ville mene du skal have en 10 hk 2t. og det kan du også få for 5000kr 4 hk ville du komme til at fortryde hvis det blæser lidt den dag du skal ud.

• #13   11. aug 2013 og vejer det samme som en 4hp 4t

• #14   11. aug 2013 Michael l, nu er det jo en nød motor der er tale om, som skal bruges hvis "hovedmotoren" ikke vil køre. Den skal jo kun bruges til at komme hjem igen. Kan 4-6 hk håndtere sejlbåde på 6-8 meter, kan den nok også drive 5,5 meter båd igennem vandet med tilfredsstillende resultat. Vil mene 10hk er lidt "over kill"

• #15   11. aug 2013 Igen igen, man kan spænde en enbenet and for sin båd, i stille vejr, kan den måske også klare opgaven.

Men en nødmotor skal alt andet lige, i min verden, kunne bringe en sikkert i land, i dårligt vejr, med bølger og strøm, og der vil en 4 hp ikke være meget værd, bådens side-areal vil gøre at kraftig vind vil gøre det umuligt at manøvre sikkert, og dertil vil der som regel jo også være både store bølger og kraftig strøm.

Men trådstarteren vælger selvføgelig selv hvad han vil montere, jeg har blot givet min mening til kende, og jeg vil personligt ikke risikere mit liv, på grund af at jeg har valgt for svag en nødmotor..

Jeg har selv skiftet min 4 takt nødmotor ud, med en Evinrude 9 hp 2 takt, de vejer næsten det samme, og den nye kan tilsluttetes min benzintank, så jeg ikke skal bøvle med at fylde benzin på en lille bitte tank, der kun holder få km, hvis det gælder..

Held og lykke med projektet...

• #16   11. aug 2013 4 - 6 hk. Er rigeligt til den båd også i dårligt vejr, har selv haft en limbo 19 som minder meget om den Nydam, og den klarede sig fint i selv meget store bølger og megen vind med en 6 hk. 4 takt

• #17   11. aug 2013 En 6 hp er jo også 50 % kraftigere end en 4 hp...

• #18   11. aug 2013 Det har du selvfølgelig ret i, men det er samme motor som er droslet til 4 hk. Altså en 1cylinderet med en slagvolumen på 138 ccm, med en vægt på 26 kg. Og samme propel. Jeg gik sjælendt for fuld kraft, det kan så godt være man må presse 4 hk. Lidt mere.

• #19   11. aug 2013 Har en gammel 6 hk hvis det havde interesse til ekstern tank ... 1500- virker som den skal. Det er en 2 cylinder. Evinrude

• #20   11. aug 2013 Att: Morten A. Som du kan læse længere oppe, har jeg prøvet en gang at skulle bruge min nødmotor, til det den var beregnet til, og jeg takker vejrguderne for at vejret var relativt godt, for bare den vind, som 6 til 7 sekundmeter udgjorde, gjorde turen ind til slæbestedet til et mareridt, og 10 sekundmeter eller mere, ville have gjort det umuligt, så jeg ved at 4 hp intet er værd på en 15 til 20 fods båd, når det blæser, og der er bølger og strøm..

Jeg lærte en vigtigt lektie, nemlig ikke at undervurdere vejret og de kræfter der er på spil, når vinden, strøm og bølger påvirker min båd, og dermed sætte mit og andres liv på spil, så nu medbringer jeg en nødmotor, der kan klare opgaven, inden for de rammer omkring vejret, som jeg tør sejle ud i.

Hvad andre gør må de selv om, alle mine indlæg i denne tråd, gælder mig personligt, og ud fra de ting jeg har oplevet selv.

• #21   11. aug 2013 Skønt med en masse meninger syntes jeg her på kysten kommer jeg aldrig ud med over 10 sek/m og heller ikke over 5 sm til havs . Jeg vil hellere satse på en forholdsvis ny 4/6hk (under 10 år) end en gammel 9,9hk den skal bare virke når der er brug for den ...

Kommentér på:
Nød motor

Annonce