{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.327 visninger | Oprettet:

mads c
mads c
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 85

Nød "motor" / "åre" ? {{forumTopicSubject}}

Hvad har i med som nød drivkraft? tænker her på min speedbåd hvor jeg egentlig ikke har noget med overhovedet som kan få mig i land hvis motoren pludselig sætter ud, så vil gerne høre hvad i gør hvis uheldet skulle være ude?

det drejer sig om en 21 fod speedbåd på ca. 1500kg

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nød "motor" / "åre" ?
  • mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#2   8. maj 2013 tænker bare hvordan jeg kan montere en påhængsmotor / el motor da jeg har en badeplatform bag på båden

• #3   8. maj 2013 konen og en line.... så kan hun svømme båden ind

• #4   8. maj 2013 Drop det elmotor til så stor en båd medmindre du vælger en 24v motor. Du kommer ingen vegne med sådan en motor og du dræner dine batterier hurtigt hvis der er strøm og vind.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#5   8. maj 2013 tænker stadig hvordan får jeg monteret en nød motor hvis uheldet først er ude?

• #6   8. maj 2013 Hæve sænke beslag?

• #7   8. maj 2013 man kan i biltema , købe et hæve sænke beslag som du monterer på den anden side af hækken, modsat din badestige den kan tage op til 8hk 2takt og den kan du opbevare i næsen eller et andet sted hvor der er plads

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#8   8. maj 2013 mekanikles du har ikk noget link eller et billede syns jeg virker lidt "lost" smiley

• #9   8. maj 2013 http://www.biltema.dk/da/Bat/Motortilbehor/?page-accessories=2

den kan så tage op til 15hk eller 30kg pris 749-

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#10   8. maj 2013 tænker bare at en elmotor måske kunne være nok sejler jo aldrig længere ude end man næsten kan svømme i land da den hovedsagligt bliver brugt til vandsjov og ikke langtur
    men ved ikk om nogen har erfaring med El motor?

• #11   8. maj 2013 køb en 54lbs motor...fabrikat er underordnet.. har du f.eks et 100AH batteri så kan du sejle med fuld power i 2-3 timer før den dør og der er kraft nok til at få dig ind

har selv en af mærket rhino, vi bruger den i søer når vi fisker gedder. kan sejler 10-11 timer på lav med 100AH og der er stadig masser af power tilbage

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#12   8. maj 2013 mekanikles det var lige det svar jeg søgte, er jo ikke en motor jeg skal sejle flere timer med bare jeg kan kom ind til land med båden så det fint

• #13   8. maj 2013 bemærk at den har en effekt som svare til ca 1½hk dvs er der stærk strøm eller meget fralandsvind, kommer du måske ikke ind med den motor

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#14   8. maj 2013 så må jeg sejle med strømen smiley

• #15   8. maj 2013 kender du ikke andre der sejler i samme område/ligger i samme havn da.... det er jo sån nogen man ringer til hvis uheldet skulle være ude og den ikke kan fixes med et par andre tændrør eller anden småreperation.

• #16   9. maj 2013 Elmotor som Nødmotor på et hæve/sænke beslag, har jeg smidt på min skude, som du feks. kan se her.
    http://www.baadgalleri.dk/galleri/6708-shetland_498
    For at bruge en rugbrødsmaskine med et sæt årer, vil være som at trække en lastbil med en græstrimmer.
    Jeg har to store Marine batterier i båden, så der er power nok til Elmotoren ( fra Biltema ) til 5-6 timer med fuld gas.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#17   9. maj 2013 Steffen kender desværre ik nogen fra samme havn

• #18   9. maj 2013 mads sejlere er jo generelt et flinkt folkefærd, så hvis du ikke har givet dem nogen grund til ikke at hjælpe dig hvis du får motorhavari, kan man som regel vinke til nogen der sejler i nærheden og få lidt hjælp.. og vupti pludselig kender du nogen fra havnen smiley

• #19   9. maj 2013 Prøv at søg på en torqeedo el motor der er forskellige størrelser med indbygget batterier de skulle vidst være ret vilde. http://www.torqeedo.com/

• #20   9. maj 2013 Med 1500 kg båd og en almindelig elmotor kommer du altså ingen steder med den hvis der er bare den mindste smule bølger eller vind. Kan godt være du har batteri til 3-4 timers sejlads men med 1 knob hvis du da er så heldig kommer det også til at tage lang tid at komme ind.

Som mekanikles også skriver så svare det til 1 1/2 hk hvis du køber en af de største 12v og det er ikke meget på sådan en stor båd.

Du kan jo selv regne lidt på det .. Hvis strøm osv gir 1 knob modstand og du kun sejler med omkring 1 knobs fremdrift tja så står du mere eller mindre næsten stille.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#21   9. maj 2013 det er vel bedre end ingenting og have med

• #22   9. maj 2013 Nej det er falsk tryghed som bider dig i røven den dag du får brug for det.. Desuden kan du jo ricikere at stå med en elfejl så du dels ik kan starte hovedmotoren og elmotoren kan du heller ikke bruge så.

Du kan købe en 24v som størrelses mæssigt kan give fremdrift men så skal du ændre dine elinstallationer og den vil koste mere end en lille benzinmotor. Til din båd kan du roligt regne med at skulle bruge 8 hk som minimum.

Prøv at søge lidt om det på nettet.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#23   9. maj 2013 der er bare ikke plads ombord på båden til at have en påhængsmotor med desværre.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#24   9. maj 2013 det er os sjælendt at begge batteri på båden skulle stå af samtidigt og især imens man sejler

• #25   9. maj 2013 Den må ku sidde bagpå på en eller anden måde.. Men kan få et hav af forskellige beslag til forskellige løsninger. Smid evt et billede af båden.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#26   9. maj 2013 michael J der er billede under min salgs annonce

• #27   9. maj 2013 Havde jeg ikke set. Men den kan sidde på badeplatformen bagpå..

Det ser dumt ud med en motor bagpå ja..

Men hvis du kun er ude i sommer halvåret og iøvrigt sejler kystnært ja så ville jeg nøjes med en vhf og mobiltelefon.. En elmotor til det formål er spild af penge.

• mads c
    mads c Tilmeldt:
    jul 2010

#28   9. maj 2013 ja det er kun om sommeren og tæt på kysten / havnen, men hvem skal man ringe til med mobilen hvis man ikke har falck abonoment eller kender nogen inde fra havnen der kan komme til hjælp?

• #29   9. maj 2013 meld dig ind i en sejlklub og få nogen venner smiley det er billigere end en ekstra motor. du kunne også bare spørge nogen lokale sejlere om du evt måtte få deres tlf nummer til nødstilfælde(man skal gerne have en stak at tage af hvis uheldet er ude)...de spiser dig nok ikke....
    alternativt invester i vhf så kan du kalde andre fartøjer(der har vhf) i nærheden

• #30   18. jul 2013 Hvis du vedligeholder din motor så får du da heller ikke problemer med at komme i havn ??? det der med at bruge en formue på en ekstra motor er da noget POP og spild af penge med mindre du vil bruge en 3-4 hk som trollingmotor

Kommentér på:
Nød "motor" / "åre" ?

Annonce