{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.103 visninger | Oprettet:

Lasse A
Lasse A
Tilmeldt:
9. aug 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8

Spørgsmål vedr bundmaling {{forumTopicSubject}}

Hej -

Jeg har netop købt min første båd, en lille styrepultbåd (HR 410 Sport) som aldrig har været bundmalet før...

Jeg har læst mig til at den min. skal have 4 lag primer (det bliver Jotun Antipest) , og at glasfiberen inden primeren skal slibes lidt med korn 100...
Men jeg er i tvivl om der skal slibes imellem 1. Og 2. Lag?

Endvidere er jeg lidt forvirret i forhold til hvor lang tid der skal gå mellem hvert lag primer. På databladet står der at det er overmalingstørt efter 4 timer til max 3 dage... Men når jeg spørger folk der ved noget om både siger de at næste lag skal påføres når overfladen er "lim agtig" altså klistret... Men det er den da ikke efter eks 24 timer, eller hvor'n?

Håber på svar, så en grønskolling som mig kan lære lidt inden for dette nye ukendte omåde smiley

Lasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr bundmaling
  • #1   29. aug 2013 Jeg var ude i samme problem som dig.

    Jeg Gav også min båd 4 lag primer. Inden det første lag sleb jeg den med korn 120.
    Derefter rensede jeg båden og gav det første lag primer.
    Jeg ventede to døgn mellem hvert lag, da der på bøtten stod at det var overmalbar efter 24 timer.
    Inden det 4 lag blev påført, sleb jeg ganske let, og primede så den fjerde gang.

    Jeg hørte også om at primeren ikke måtte tørre inden næste lag kom på, men mit resultat blev altså ret godt (hvis du spørger mig) smiley

    Brugte dog primer og maling fra BILTEMA.

    mvh

    Allan


  • #2   29. aug 2013 Ja biltemas primer er fra Et anerkendt fabrikat brug det og spar.
    Du kan eventuelt se hvad overmalingsintervaller der er på deres primer og se om det passer dig bedre, hvis ikke så brug den primer du vil.
    Du SKAL overholde de intervaller der står på bøtten, så ja den kan sagtens være hård, nogle giver første lag begroningshæmmer ovenpå primeren når den er let fedtet, men igen, se på bøtten og gå efter hvad der står der.
    Den skal ligge fast i vandet ik ?


  • Lasse A
    Lasse A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #3   29. aug 2013 Hej igen -

    Tusinde tak for jeres svar smiley

    Jo, den skal ligge fast i vandet...

    Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Da båden er på trailer - og jeg har tænkt mig at male den mens den er på denne, skal den jo rulles lidt frem og tilbage. Men kan primeren godt tåle vægtpåvirkningen fra rullerne allerede når den er overflade tør?

    Håber I forstår mit spørgsmål smiley


  • #4   29. aug 2013 Det ved jeg ikke.
    Jeg ville nok rulle båden ud på noget opklodsning, for ellers bliver du hurtigt træt af at række op igennem traileren og ikke kunne komme ordentligt til båden og uden en ordentlig frihøjde til dig selv at ligge under.
    Evt. Kan den lægges så den viler på den ene side af bunden, og så tage en side af gangen.


  • #5   30. aug 2013 Min båd stod også på traileren.

    Jeg primede den som sagt mellem 1 og 2 døgn efter hver behandling. Jeg lod den tørre i et lille døgnstid og skubbe båden tilbage. Så gav jeg den primer der hvor den ikke fik første gang. Det tog også ca 10 dage inden jeg var færdig pga. alt det flytten frem og tilbage.


  • #6   30. aug 2013 Vi besluttede til den sæson at male vores båd, efter 4 sæsonen uden bund malling.
    Det skulle vi have gjort fra starten af.

    Vi brugte Jotun primer og bund malling fra Palby. det virker fint. ikke det der linger ruer i år.

    Vi sleb båden ned med korn 150. et lag primer og to lag malling. Det virker klasse.

    Vi er så så heldige at vi har en 6 ton kran at løfte båden i.



    profilbillede
  • Lasse A
    Lasse A Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #7   7. sep 2013 Hej -

    Vil blot lige runde mit eget spørgsmål af i tilfælde af senere læsere...

    Jeg har spurgt Jotun, og de siger at primeren godt kan tåle vægten fra rullerne når den er overmalingstør...

    Det ville være super fedt med en lift - men må ned og kravle... Starter mandag - håber vejret holder lidt endnu smiley


  • bjarke z
    bjarke z Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 3
    #8   7. sep 2013 Hejsa . Det aller beste er og mellen slibe hvis det er tæret helt op. Men det aller Best er og sprøjt det på med ca 3 timer i melen, og ikke rulle det på,

  • bjarke z
    bjarke z Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 3
    #9   7. sep 2013 Og ja inden tag du en center sliber og sliber med korn 100' og er det nogen gammel slager skal det rappes først

  • #10   30. dec 2013 hvis din båd er en trailer båd så lav være med at male den ! så holder den også prisen bedre
    MVH Hasse


Kommentér på:
Spørgsmål vedr bundmaling

Annonce