{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.944 visninger | Oprettet:

RAMBO
RAMBO
Tilmeldt:
16. maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.946

Vinterklargøring af indenbordsmotor og drev {{forumTopicSubject}}

Tiden nærmer sig, hvor båden skal tages op for sæsonen og klargøres til vinteren.

Denne tråd er tiltænkt de brugere herinde, som er usikre på, hvad og hvordan motor, transom og drev vinterklargøres på bedste vis.

Ingen dumme spørgsmål - ingen dumme svar...:)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinterklargøring af indenbordsmotor og drev
  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #1   16. sep 2013 Er der nogen som kan anbefale et værksted i trekants-området til denne opgave på en indenbords Mercruiser 3,0 som har kørt 28 timer? Evt også ca. pris

  • #2   16. sep 2013 Er du lidt snild på fingrene, så er der mange penge at spare ved at gøre det selv.
    I princippet skal du blot aftappe kølesystemet og køre det igennem med kølervæske, så motoren ikke frostsprænger. Andre vælger lidt mere fyldestgørende vinterkonservering, men det er sjældent det har kort eller langtvirkende effekt...


  • #3   16. sep 2013 bare iorden indlæg rolf.... thumbs up smiley

  • #4   17. sep 2013 hvor aftapperne man vandet??
    og hvor kommer man frostvæsken i hende? og hvor meget skal man bruge?


  • #5   19. sep 2013 Hvad hvis den er opbevaret indendørs, skal den vil også have frostvæske for ikke at ruste. smiley

  • #6   19. sep 2013 Torben R; På siden af motorblokken er er aftapningshaner. Dem løsner du, så dræner du motoren for vand. Frostvæske tilsættes igennem drevet, når motoren er startet op - se vedhæftede billede. For en sikkerheds skyld, så afmonter termostaten, så er du sikker på, at der kommer kølervæske rundt i hele motoren. Jeg plejer at bruge 25 liter færdigblandet kølervæske til hele motoren i blandingsforholdet 1:1.

    profilbillede
  • #7   19. sep 2013 Ja, selvom det er en frostfri hal er det en god ide at påfylde kølervæske, da det stopper tæringsprocesserne i motoren.
    Se ovenstående svar til Torben R vedr. fremgangsmåde.


  • #8   19. sep 2013 Tak for en meget fin forklaring.. smiley

  • #9   19. sep 2013 det er en super forklaring. men er der ikke noget med man kan hælde det ned iglemmen det højeste punkt på kølesystemet?

  • #10   19. sep 2013 Det gør jeg da jeg altid tager drevet at for at undgå tyveri så af med øverste slange selvfølgelig skøldes den igennem først og tømmes for vand

  • #11   19. sep 2013 Sådan gør jeg.
    Det er nemmest hvis man sejler en god tur lige før den tages på land, så tager det ikke så lang tid at opnå temperaturen
    På både med vandindtag i bunden og med et søvandsfilter hælder man vandet i søvandsfilteret og fersker motoren til den er driftsvarm, og skyller så lige igennem med frostvædske til det kommer ud af udstødningen.
    Tjek evt. Om din kølervæske er frostsikret nok til en dansk vinter. (Ved ferskvandskøling)
    En del skifter denne hvert andet eller tredie år.
    Og motoren har også en herlig tynd og varm olie der er nem at pumpe op.
    Jeg plejer så at skifte filter og olie.
    Tappe alt vand af vandtankene og varmtvandsbeholderen, husk at lade alle vandhaner stå åbne.
    Tjek alt zink for usædvanlig tæring, så du ved om du har et problem du skal have løst i løbet af vinteren.
    Husk at der i nogle motore er monteret zink tærestave som også skal ses efter/skiftes.
    Nogle afmontere også impelleren vinteren over, så får man jo også lige set standen af den.
    Dette er en beskrivelse der passer på en indenbords diesel med aksel.
    Men en del andre også.


  • #12   28. nov 2013 Hej.
    Har en Mercruiser 5,0 indenbordsmotor som jeg har fyldt frostvæske på gennem drevet ved bare starte motoren i 10 min med vand for derefter at fylde 20 L kølervæske blandet 1/1 igennem drevet.
    Nu sidder jeg og læser i tråden at man skal tappe vand af motoren og løsne termostaten, så jeg nå hellere få hentet båden og begynde forfra.
    Nu til spørgsmålene
    Hvor sidder de aftapningshaner? evt. billeder og hvordan løsner man termostaten uden at der kommer vand over det hele?


  • #13   28. nov 2013 Sider i bunden af dine knæ nogle blå plastik vinge skriger og på siden af blokke inde ved frostpropperne i messing kommer der ik så meget vand ud så stik i huldet med skruetrækker

  • #14   11. nov 2018 Husk vinterklargøring af motoren, eller kan den frostsprænge, hvis frosten sætter ind med for lave temperaturer....

    Husk nu, at vand ikke kan komprimeres....


Kommentér på:
Vinterklargøring af indenbordsmotor og drev

Annonce