{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.323 visninger | Oprettet:

Andreas O
Andreas O
Tilmeldt:
24. mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvordan kommer jeg igang? {{forumTopicSubject}}

Hej alle bådentusiaster!

Jeg har den senere tid fået mere og mere lyst til at købe min første båd. Jeg er i første omgang interesseret i at købe en speedbåd, så jeg kan bruge den til vandsport. Om nogle år vil en større sejlbåd kunne blive relevant, som skal bruges til længere ture.

Jeg er dog meget uvidende om, hvad jeg skal vide og kunne, før jeg står med båden i vandet - og det tætteste jeg kommer på erfaring er licens til kajak. Jeg har altså brug for at få noget information og tænker, jeg ikke kan læse mig frem til alt (det skal vel også læres ved at gøre tingene), men samtidig er jeg ikke for tiden interesseret i at engagere mig i en klub.

Gode råd til hvordan jeg bedst kommer igang?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvordan kommer jeg igang?
  • #1   24. mar 2014 Start med et speedbåds kort. Så for lidt viden om det der.

  • #2   24. mar 2014 Tag speedbådscertifikatet som det første. Og når du skal købe båd, så tag en med, der har forstand på både. Det er en jungle, og der er virkelig MANGE lig til salg

  • #3   24. mar 2014 rigtig god ide at starte med et speedbåds kørekort. Tages på et par timer og er mægtigt sjovt.. Tag det snart, da kurserne er godt fyldt op til sæson start. Jeg tog mit i marts måned på en solrig forårs dag og vi var kun 5 elever = mere sejltid. (Ribboat) smiley

  • #4   24. mar 2014 Til at starte med her og nu er speedbåds kort fint...der efter kan du jo tá et duelighedsbevis der lære du meget mere om sejlads. Tog det for en del år siden og
    har løbende fyldt op på det...har aldrig fortrudt.

    http://www.fritidssejler.dk/Uddannelser/Sider/Duelighedsprøveisejladsforfritidssejlere.aspx


  • #5   25. mar 2014 har en lille speed båd med 40 hestes johnsonmotor du kan få til 10000

  • Andreas O
    Andreas O Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   25. mar 2014 Tak for jeres gode svar. Jeg har talt med Speedbådsskolen i Aarhus og er indstillet på at tilmelde mig, så snart tiden og pengene er der.

    Hvor meget kapital mener I, det vil være passende at investere ved købet af min første speedbåd? Som nævnt skal den bruges til vandsport med vennerne, men jeg vil også gerne bruge den til ture til f.eks. Fyn (herfra Aarhus). Speedbådsskolen (der også sælger brugte både) sagde 100.000 kr. vil være passende, men jeg har fundet flere på nettet, der ser helt udmærket ud til billigere penge.


  • #7   26. mar 2014 Investeringen i selve båden er næsten det mindste. Det er en meget dyr hobby. At vedligeholde en båd koster både tid og penge. Havneplads koster penge, mange slæbesteder koster penge, forsikring, service, brændstof osv osv. Så hvis det kniber med pengene til et speedbådscertifikat, skal man måske overveje om pengene er der til at holde en speedbåd sejlende.

  • Andreas O
    Andreas O Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   26. mar 2014 #7: Det er ikke fordi pengene kniber til at tage et certifikat, men jeg vil gerne have pengene også til båden, før jeg giver mig i kast med certifikat.

  • Andreas O
    Andreas O Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   26. mar 2014 Lars G (og andre): Kan du mon redegøre mere dybdegående for, hvad udgifterne vil beløbe sig til?

  • #10   26. mar 2014 Der er mange faktorer der spiller ind til hvad det koster.
    Jeg har fx. En "trailerbåd" det koster omkring 100 kr. Pr gang jeg vil have båden i vandet. Så har jeg en økonomisk motor så en dags sjov og ballade hvor der ikke bliver sparet på benzinen koster omkring 4-500 kr. Har du en motor med karburator skal du nok regne med det dobbelte.
    Så skal der årligt skiftes filtre, gearolie og helt sikkert andre ting.
    Hvert 2-3 år skal der skiftes impeller.. Alt dette er ikke specielt dyrt hvis man selv kan, men alt ialt løber det op.. Og husk altid på uforudsigelige udgifter.
    Sidste sæson fx. Min trailer, mistede det ene dæk mens jeg kørte, det kunne have gået grueligt galt, heldigvis var det i lav fart så der skete ike noget med båden, men det kostede 2500 at få lavet traileren. Så havde jeg en alarm på motor, som kræver en computer med diagnose kabel (ligesom hos automekanikeren) dette skulle der en motor mekaniker kigge på og derefter fixe det som var galt.. Heldigvis var det ikke noget særligt, men regningen røg da op på et par tusind.
    Så gik jeg på noget drivtømmer og måtte investere i en ny propel (dyrt)
    O.s.v..
    Men skide være med det, det er alle pengene værd at have friheden til at komme på vandet.. Så kom i sving smiley


Kommentér på:
Hvordan kommer jeg igang?

Annonce