{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må min søn sidde ved rattet på speedbåden
  • #2   25. apr 2014 Sidder han også ved rattet når du kører bil.....

• #3   25. apr 2014 Det var ik' din IQ jeg spurgte til

Vh. 2rb1

• #4   25. apr 2014 nej det må han ikke smiley det var i gamle dage det var tilladt, nu skal man være over 16 og ha bestået et speedbåds certifikat ellers er det 3500 kr i bøde første gang og efterfølgende 5000 kr i bøde pr gang smiley

• #5   25. apr 2014 Ok og takker smiley Hvor nyt er det? Jeg spørger fordi jeg tog kort til speedbåd sidste år, og der sagde faglærer at det måtte man godt.

Vh. 2rb1

• #6   25. apr 2014 dat må han godt. der skal bare være en ombord der har minimun speedkort. alt efter alder så ville jeg nok holde mere eller mindre øje med hvad der sker.
    de små skal jo også lære at sejle hvis nu der sker far noget på vandet så kan de jo sejle den ind. jeg tror næsten min på 5 kan komme ind næsten alene

• #7   25. apr 2014 Takker Torben, men hvor står det hvis det er rigtigt som Henrik jo ikke mener det er.

Vh 2rb1

• #9   25. apr 2014 Hej alle, er din søn over 16 år? eller under den alders grænse man kan stikke en bøde ud til?.Normalt er den under grænsen i straffe ret ligger ansvaret på forældrene, Og jo de unge skal da mærke følsen af at kunne sejle,der jo forskel på fuld knald, eller tøffe tur. Husk skibet ejer er den ansvarlige for alt ombord. jeg ville lade dem prøve under ansvar og opsyn.

• #10   25. apr 2014 Det er jo fandme ikke til at blive klogere af det her smiley Der må da være et sted hvor der står det ene eller det andet. Og Henrik.. det var ca samme tidspunkt jeg tog mit kort, og der sagde faglæren at man måtte. Jeg husker det tydeligt, for vi på holdet havde meget snak om det.
    Peter, ja min knægt er 17, men det er ikke set fra min side, det der er problemet. Jeg vil jo gerne kunne sige til min knægt at det er lovligt det vi under alle omstendigheder gør.

Vh. 2rb1

• #11   25. apr 2014 det er i bund og grund et forsikrings spørgsmål.... da de måske ikke dækker hvis indehaver sover (brandert ud ) og knægten styrer og rammer nogen andre... det var hvad jeg fik at vide for 4-5 år siden da jeg fik mit kort.... der måtte man godt styre ... bare den ansvars havende var tilstede på ( broen ) og ædru

• #12   25. apr 2014 For lige at "kloge i det" uden at kunne henvise til lovtekster. Så tror jeg det afgørende er (eller i hvert fald var da jeg tog kortet) tolkningen af at føre en båd. Det er ikke nødvendigvis den der fører båden der sidder og styrer. Man skal have kort for at føre en båd, og det er bådføreren der er ansvarlig for sejladsen. Bådføreren kan sagtens have en anden til at styre - på en båd kaldet en styrmand smiley hvorimod bådføreren normalt er kaptajnen (som normalt ikke styrer båden). Det er noget andet med biler, der er det føreren der sidder bag rattet.
    Så min påstand er at din søn gerne må styre båden, så længe at det er dig (med kort) der er fører af båden.
    Men hvis det ikke længere er lovligt, så vil jeg da også gerne se den "nye" lovtekst smiley

• #13   25. apr 2014 thx jens enig

• #14   25. apr 2014 Jeg er enig med både Jens og Mekanikles smiley

Vh. 2rb1

• #15   25. apr 2014 Jeg er enig, din søn må gerne styre men på dit ANSVAR

• #16   25. apr 2014 Din søn må gerne styre båden når du er ombord, sålænge din alkohol promille ikke overstiger 0,5. smiley Så længe du bare har certifikat til at sejle.

• #18   26. apr 2014 der skal bare være en der har det kort og han er ansvarlig for bådens færden uanset hvem der sejler"styre" den så ham der styre skal ikke ha kortet basta længere er den ikke....

• #19   26. apr 2014 Dette emne er debatteret flere gange herinde.

JA, en person uden speedbådskørekort må gerne styre og sejle båden. Der skal blot være en der er designeret skipper (fører) og det er ham/hende der har ansvaret for sejladsen.

• #20   26. apr 2014 så blev jeg det klogere også smiley så hvis bare en ombord på båden har kortet må andre godt sejle men på mit ansvar?? smiley tror sgu brormand får lov at prøve en tur bag roret så smiley

• #21   26. apr 2014 Ja Stampe min iq er på 128 , men det var vist ikke spørgsmålet.. smiley

På retsinformation står der klart beskrevet at den der fører speedbåden skal være i besiddelse af kortet.

§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer.

Loven er ret klar med hensyn til hvem der må stå ved roret i en speedbåd, der kræver kort. Føreren skal have kort. Det vil sige ham der står ved roret/rettet. Desværre er der sket det at en sejler har vundet en sag i Retten hvor en uden kort stod ved roret og faktisk lavede en ulykke. Det har givet anledning til at Kurt Skytte fra Søfartstyrelsen nu har tolket reglerne således at en uden kort også må føre båden hvis vedkommende er behørigt instrueret og har erfaring og den ansvarlige om nødvendigt hurtigt kan gribe ind. Det er stadig ulovligt, men man har en mulighed for at vinde en sådan sag hvis man er villig til at smide den i Byretten.

• #22   26. apr 2014 Det er de søretslige definationer der ligger til grund for bekendtgørelsen.

Der er føreren lig med skipperen. Kurt Skytte refererer til alm. praksis til søs, og dermed må en person uden kort rent juridisk gerne sidde til rors og sejle båden så længe føreren er til stede og kan gribe ind hvis personen foretager sig noget uhensigtsmæssigt.

• #23   26. apr 2014 Men kun hvis du møder op i byretten, og det kan blive dyrt.... Men ja ellers er det vil ok...... Det er jo så dommeren der bestemmer, i den enkelte sag så...... smiley

• #24   26. apr 2014 Kiwi. Det er ikke korrekt. Der er noget der hedder præcedens!

Er der først faldet dom om at det er i orden at en person uden speedbådskørekort gerne må føre båden så længe vedkommende har modtaget ordentlige instrukser samt at skipperen/føreren sidder ved siden af, så er det fuldt ud lovligt.

• #25   26. apr 2014 Ok så er vi blevet det kloger, så er min iq steget med en, tak for det. smiley
    God weekend til alle.

• #26   26. apr 2014 Kiwi: Vil lige rette mig selv... smiley

Fordi der er præcedens gør det ikke noget lovligt, men vil gøre det svært at lade en tilsvarende sag ende ud med en anden dom.

Bekendtgørelsen er i den ordlyd som skitseret tidligere i tråden, og af den fremgår der ikke at det er ulovligt, og nu der ligger en dom der konkluderer at det er ok, må det tolkes som at det ér lovligt. smiley

• #27   26. apr 2014 Hej Søren det er helt fint.
    Det som jeg tænker er, hvis man bliver stoppet på havnen af politiet, er det ikke sikkert de ved det, og så er det lige som når man får en parkerings bøde man ikke er enig om, så skal man jo i retten, og her koster det jo hvis man taber.
    God vind, eller det må gerne være vindstille, så er det sjovt...... smiley

• #28   26. apr 2014 Ja, det har været en sund, debat om ret & rimeligt men der skal være plads til alle,på vandet, er selv igang eller rettere starter på duelighed bevis i år i sejlklubben, for at lære sejle med sejlbåd, bare rolig ,min ryds er ikke til salg.god sommer til alle.

• #29   26. apr 2014 Jeg sejler ofte på silkeborg-søerne, og vi har en del politi-kontrol der, og de spørger altid efter kørekort til speedbåd, samt veste m.m

Jeg er blevet stoppet et par gange, med andre en mig selv ved rattet, den ene gang min datter, og den anden gang min kone, og ingen af dem har kørekort til speedbåd, men jeg har blot vist politiet mit kort, og det er endnu ikke blevet påtalt, eller udstukket nogen bøde, så jeg er sikker på, at det er helt lovligt..

Da jeg tog speedbåds kørekort, fortalte vores lærer, at man som indehaver af et lovligt erhvervet speedbådskørekort, har ret til at undervise andre i både teori og praksis sejlads, og selv personer, der ikke opfylder alderskravet til kørekort, kan føre båden lovligt, under hensyn tagen til, at indehaveren af kørekortet, er 100% ansvarlig for sejladsen, uanset hvad der sker, og at det er såkaldt skærpet ansvar, da man skal sikre sig, at eleven/føren, er i stand til at sejle båden på fuld betryggende vis, uden nogen fare for omgivelser og andre trafikanter på og ved vandet, og sker der noget, så er det indehaveren af kørekortet, der får straffen..

• #30   26. apr 2014 Brumbass, de ord man skal have styr på er "føre" og "styre".
    Det er personen med kortet, og ansvaret for sejladsen der "fører" båden, men det kan fint være en anden person der "styrer" båden.

• #31   26. apr 2014 Det er jo netop derfor jeg har skrevet Eleven/føren, begge skal være i stand til at sejle båden betryggende, og feks. ikke må være fulde osv...

Forstået på den måde, at den der har ansvaret for sejladsen, skal være i lovlig stand til at enten selv at sejle båden, eller dem han bemyndiger til det ...

Da du tilsynladende ikke forstod hvad jeg mente, så har jeg således uddybet det lidt, og håber det er blevet lidt lettere, at forstå meningen med det jeg skriver....

• #32   27. apr 2014 Hmm... Du skriver direkte "og selv personer, der ikke opfylder alderskravet til kørekort, kan føre båden lovligt" - hvordan kan det misforstås?? Det er direkte forkert.
    Men de kan lovligt "styre" båden, så længe en anden person på lovlig vis "fører" båden - det var bare lige det jeg ville præcisere smiley

Ha' en god solskinsdag smiley

• #33   27. apr 2014 Super så ved vi det, men må man ikke kun sejle Max. 8 kn på Silkeborg søerne, der kan min båd ikke da ikke plane....

• #34   27. apr 2014 Kiwi: Det er lige meget om du planer. Hvis båden falder ind under kravet i bekendtgørelsen skal du have kortet ligegyldigt om du så kun måtte sejle 2 knob.

• #35   27. apr 2014 Ok... Nå vi er kommet lidt omkring, syntes nu der er klarhed over tingene, så hav en rigtig god sommer alle sammen. smiley

• #36   1. maj 2014 I følge loven må han ikke så direkte svar til dit spørgsmål er NEJ, men der er en undtagelse som jeg dog ikke vil anbefale på nogen måde. Det skyldes at der for en del år siden var et par i Svendborg, der lavede ulykker og hvor hende, der stod ved rattet, ikke havde kort. De fik begge i første omgang en bøde, men de valgte at lade den køre i Retten og vandt. Derfor har Kurt Skytte fra Søfartsstyrelsen udtalt følgende:

Hvis en anden end føreren (der SKAL have speedbådskort og være i nærheden) skal tage roret, skal vedkommende være behørigt instrueret og kvalificeret til dette. Det vil altid være førerens ansvar at give den nødvendige "oplæring/instruktion". I en oplæringssituation vil instruktøren/føreren selvsagt - om nødvendigt - skulle kunne gribe ind omgående.
    Med venlig hilsen Kurt Skytte Konsulent Center for Søfarende og Fiskere

• #37   1. maj 2014 Jeg kan samtidig se at bl.a. Brumbass henviser til, at man kan omgå det ved at henvise til at man er ved at undervise.
    Det er ikke korrekt, for Speedbådskurser skal anmeldes til Søfartsstyrelsen senest 14 dage før afholdelse. Hvis dette ikke er sket vil både elev og instruktør få en bøde.

Og når den løftede pegefinger nu er oppe så vær opmærksom på de nye politivedtægter der siger maks 5 knob 300 meter fra land omkring Fyn. Det vil være jer der har bevisbyrden om I holder grænsen. Nedenstående kort viser vores sejlads den 8. juni 2013 hvor vi blev stoppet på vej mod punkt 4. Sagen er endnu ikke afklaret, men havde vi ikke haft tracking på turen havde det med 100 % sikkerhed kostet 1500 kr selv om vi reelt sejlede under 5 knob ud til der hvor svinget begynder mod punkt 4.

profilbillede
  • #38   1. maj 2014 det er 100% af gangene politi praksis i kbh området at spørge som det første ved en kontrol - "Hvem har ansvaret for sejladsen?" og så er det den person der skal vise kørekort og bliver bon'et for evt. manglende veste, hastighed og lign.

og det behøver ikke at være den person der har roret....

• #39   1. maj 2014 Igen, på et skib er føreren af skibet IKKE nødvendigvis den der har fat i roret, men den der har ansvaret for sejladsen - så det er ikke at "omgå" reglerne.
    Kurt fra søfartsstyrelsen har jo også netop forklaret (ikke fortolket) det så alle burde kunne forstå det smiley

• #40   1. maj 2014 Att: Carsten Kroghsbo. Man har lov til at lave privatundervisning af en ven eller familiemedlem, uden at melde det ud først til nogen myndigheder.

Det du snakker om, er undervisning mod betaling til fremmede personer.

Jeg skriver også, at man skal sikre sig, at sejladsen kommer til at forgå på sikker måde, således man ikke forvolder skade på nogen eller noget, på eller ved vandet, uanset hver man overlader styringen af båden til..

• #41   1. maj 2014 Loven er nu ret klar og der må ikke stå en person ved rattet der ikke har kortet. Privatundervisning gælder ikke, vi har dog haft 2 kursister der er sluppet fordi de var tilmeldt et hold

• #42   1. maj 2014 Carsten, du linker bare lige til den "klare lov" hvor der står at man ikke må styre en båd uden kort, så er den diskussion da overstået smiley

• #44   1. maj 2014 Det må han godt, det står der i speedbåds lære bogen fra weilbach.
    Og det er den folk for certifikat efter,og som bliver brugt i undervisningen i dag.
    Mvh speedbåds lærer Sven

• #45   1. maj 2014 Mange tak for dine oplysninger Svendue smiley

Vh. 2rb1

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #46   2. maj 2014 Naturligvis ikke!

Han må heller ikke køre på motorvejen selvom du sidder ved siden af.
    smiley

• #47   2. maj 2014 Hvad mener du ? Man kan da ikke sammenligne færdselsloven på vejene, med søfartsloven.

For mit vedkommende, er sagen 100% klar, og derfor vil jeg ikke bruge mere tid på at overbevise ignoranterne...

Alle ønskes en god sommer på vandet..

• #48   2. maj 2014 smiley *popcorn*
    Kan kun give Brumbass ret i hvad han har skrevet i denne "tråd". smiley
    Mvh Leif H.
    Alle ønskes en god sommer på vandet.. smiley

• #49   2. maj 2014 Helt enig.
    Selvfølgelig må han det.

• #50   2. maj 2014 Jeg er i gang med at tage speedbådscertificat lige nu, og sider med min bog i hånden! I min bos, står der at det er helt tilladt! smiley

• Poul S
    Poul S Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #51   2. maj 2014 Det må din søn godt hvis han er fyldt 16 år
    og der skal mindst være en ombord det har
    speedskørekort! Hvis din båd ikke speedskørekort
    er reglerne nogle andre!

• #52   2. maj 2014 Alle må styre båden uanset alder.
    Men det er stadig ham med "pappet" der har ansvaret, han er fartøjsføren, skipperen, kaptajnen eller hvad i nu vælger at kalde ham.
    I handelsflåden kan det være dækspersonel der styrer, men skipperen der har ansvaret.
    Samme regler...
    Selvfølgelig skal de kunne følge en given ordre, dvs, ikke påvirkede eller på anden måde hæmmet.

Til søs forefindende ikke demokrati.... smiley

• #53   6. maj 2014 Jeg er slet ikke i tvivl om, at det må han godt.

Da jeg tog speedbådskørekort i 2008 fik vi at vide, at alle måtte sejle båden, blot der var en ombord som havde speedbådskortet og som havde ansvaret. Min søn sejler ofte båden og det har han gjort siden vi fik den - hvor han var 6 år. Han er idag 12 år og har sejlet den i 6 år og sejler bedre end mange voksne man ser rundt omkring - med og uden speedbåddskort

Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at lade en anden sejle båden blot der er en ombord som har kortet og har ansvaret.

Kommentér på:
Må min søn sidde ved rattet på speedbåden

Annonce