{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.984 visninger | Oprettet:

Hvor gammel? {{forumTopicSubject}}

Har lige en række spørgsmål her:

1) Hvor gammel skal man være for at tage et motorbådskørekort?

2) Er motorbådskørekort & speedbådskørekort det samme?

3) Herinde: (link fjernet) - Nederst, står der der kun kræves spedbådskørekort hvis båden er mindst 4 meter lang. Kan det forklares nærmere?

Håber du kan svar på spørgsmålene, eller ihvertfald bare et af dem..

Mvh. Henrik!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af toiletsæde 500 kr.
  • fjerne ukrudt 600 kr.
  • Elektriker skift spot som er faldet ud 350 kr.
  • Tilslutning af strøm til vaskemaskine 500 kr.
  • Samling af Make Up bord 840 kr.
  • Handymand tømre til justering af dørpumpe+dør 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor gammel?
  • #1   17. sep 2006 1 du skal være fyldt 16 år
    2 ja det er det samme.... man kan også tage duelighedsbevis men det skal vi ikke ind på her
    3 som reglerne er formuleret i øjeblikket skal man ikke have speedbådskort til de helt små både, hvilket jeg synes er vanvittigt da de ofte er møjhurtige.....under alle omstændigheder vil det være fornuftigt at tage det, men det gik spørgsmålet jo ikke på

• #2   17. sep 2006 "I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen - tlf. 3917 4400 - om et fartøj er omfattet af "speedbådsfører-bekendtgørelsen"."

hvis du ringer kan de helt sikkert svare dig på alle dine spørgsmål

• #3   17. sep 2006 1) Okay!

2) Okay!

3) Okay.. Der står også man heller ikke behøver det hvis hvis den er under 26 HK.. Men det vil altså sige at man IKKE behøver sådan et kort hvis man nu fx. har sådan en båd under 4 meter og 26 HK ?

• #4   17. sep 2006 Okay, men jeg venter bare på svar her (:

• #6   17. sep 2006 Okay, hvad mener du med ændret? Altså er de ændret til noget andet? Eller er de ændret til det som der er nu?

• #7   17. sep 2006 Men jeg skal lige have et sikkert svar:

Er det HELT rigtigt at hvis en båd er mindst 4 meter lang, har højst 26 HK så behøver man INTET for et sejle den!

Er det rigtigt?

• #8   17. sep 2006 Hej,
    Der er en formel hvor man kan regne ud hvor stor båd man må sejle UDEN certikat.
    Jeg kan desværre ikke huske den, eller hvor man kan finde den. Men håber der er nogle andre der støder på den smiley

• #9   17. sep 2006 Ja nu skal du se *s*

Hvis du kigger nederst på det link jeg har skrevet tidligere finder du den vist nederst på siden hvis det er den du mener..

Link: (link fjernet)

Den formel står på mange sider (:

Men er det den du mener?

• #10   17. sep 2006 Hey henrik.
    Der er en generel udregning jeg støvede op på nettet til dig.
    håber du kan bruge det.
    de bedste hilsner Peter

Alle der har planende fartøjer over 4 meter i længden skal i princippet have Speedbåds kørekort. Man har udviklet en formel der fortæller om den specifikke båd kræver en uddannet fører:

(Længden * længden [m]) + 3 må ikke overstige det antal kw motoren yder.
    Hvis du kun har ydelsen i HK skal du gange dit resultat med en faktor 1,36 for at finde det antal kw den yder.

EX.: en 8 meter lang båd må max have en motor på: (8*8) + 3 = 67 KW. Hvis skibets motor yder over 67 KW skal det altså have en uddannet fører ombord.

I fald du vil have resultatet i HK: 67 KW *1,36 = 91,12 HK. Dvs. hvis du har en 8 meter lang båd kan du uden kort sejle med en 90 HK motor, men hvis du har en 100 HK kræver loven at du har et speedbådskort.

Dansk Speedbådsskole anbefaler alle der har både, der ligger lige under grænsen at tage kortet alligevel. Man lærer hvordan man skal forholde sig på vandet i enhver situation. Det er man glad for den dag, man står i en situation, som ellers kun hænder for naboen.

• #11   17. sep 2006 problemet er at den formel kun gælder for både over 4 meter... hvis reglerne er ændret skal det stå på søfartstyrelsens hjemmeside

• #12   17. sep 2006 hvor stor båd og motor har du da?

• #13   17. sep 2006 Okay, men hvad jeg ved af skal man IKKE have speedbådskørekort HVIS en båd er under 4 meter lang, og sejler UNDER 26 HK..

• #14   17. sep 2006 Steffen M - Ingen ligenu.. Jeg gider nemlig ikke bruge penge på kortet hvis jeg skal have en der sejler under 26 HK og som er mindre end 4 meter..

• #15   17. sep 2006 Skal man være 16 år og så ikke have noget kørekort? Eller er det ligemeget hvilken alder man er?

• #16   17. sep 2006 for at sejle en båd der kræver kort skal du være 16 og have kort.... ellers må du sejle lige så snart du mener du er klar

• #17   17. sep 2006 Okay.. Så det vil altså sige hvis man har en båd under 4 meter, og som kan sejle højst 26 HK må fx. en 10 årig sejle i den (: ?

• #18   18. sep 2006 Efter hvad jeg har læst af på Søfartsstryelsen's hjemmeside, må ENHVER sejle en båd som er under 15 meter i skroglængden..

Citat:
    "Som fritidssejler i danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj med en skroglængde under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra nogen myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve. Undtaget herfra er dog planende motorbåde (speedbåde)."

Det betyder altså at enhver må sejle enhver slags båd bare skroglængden er under 15 meter.. Kan det passe?

• #19   18. sep 2006 jep det er korrekt, så længe at du ikke har en båd der er omfattet af speedbådskort.......dvs både i den tabel du selv linkede til tidligere....
    men hvis du ingen sejlererfaring har vil jeg kraftigt råde dig til at tage kortet alligevel

• #20   18. sep 2006 men nogen forsikringsselskaber ser helst man har kort(speedbåd eller duelighedsbevis når båden er over en hvis størrelse)

• #21   18. sep 2006 Okay! Tak for det (:

Så behøver der ikke komme flere svar, men hvis i lige vil sige noget.. Så skriv da (:

Kommentér på:
Hvor gammel?

Annonce