{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.191 visninger | Oprettet:

Trolling tips {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg er ret ny hvad angår trolling, pt er det lykkedes mig at fange et par makreller samt hornfisk på forfang. Min drøm er at tage en laks når kompetencerne eller min viden bliver en smule større :))

Har købt mig et par "skovle" som man skulle kunne justere fra side til side, men syntes at flyde ovenpå fremfor at trække væk fra båden? Jeg sejler 2-3 knob (minimums hastighed)
Er der års tider mm som er bedere end andre, her tænker jeg laks og ørred?

Hvor langt fra land er mest effektivt i forhold til ovennævnte fisk?

Modtager gerne links etc, med lidt nyttig viden.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Trolling tips
  • #1   12. sep 2019 Normalt siger man, at når den første laks trækker retur fra åen efter gydning, møder laksen den første opgangs laks. Så de kan tages hele året. Havørreder vil i det indre farvand være bedst fra juli til sept.
    Din hastighed på 2-3 knob er fin.
    Laks og havørreder går helt inde på 20-30cm vand, og så ned efter. Det er jo derfor man bruger downrigger, så man kan affiske forskellige dybder.
    Gå ind på youtube, og søg på trollingfiskeri. Så kommer der flere tusinde indslag frem.
    Knæk & bræk.


  • #2   12. sep 2019 Hva er det for “skovle” du har købt ??
    Over 2,5 knob er der mange blink der begynder og sno linen og “gå” forkert .
    Så fanger du ikke noget .


  • #3   12. sep 2019 Kim - Så bliver det også lidt risikabelt at skulke derind i forhold til at støde på grund, eller ramme mindre rev. Tænker det er der hvor de skovle ville være gode, havde en Forestilling om at de ville kunne trække et godt stykke fra båden.

    Nicolai - Jeg mener de hed savage gear, chrom med en halv måne på bagsiden som kan justeres. De er vel 10-15cm i diameter. Blink, jeg har læst mig til at de skal være stærkere i farverne omkring vinter halvåret fremfor om sommeren. Hvilke har i erfaringer med?


  • #5   12. sep 2019 Særligt for lyst- og fritidsfiskere:
    Dørgefiskeri/trolling for motorkraft er forbudt inden for 100 m fra land.


  • #6   13. sep 2019 100 mtr. reglen mht trolling/dørge gælder overalt i saltvand. I ferskvand kan der være lokale afstands regler. Feks. er det tilladt at dørge fiske på Gudenåen uden nogen afstandsregel til land.
    20-30cm vand skal man jo ikke ind og fiske på, når man er i båd. Men denne lave dybde er super god ved kystfiskeri i waders. Har taget rigtig mange havørreder inde på så lavt vand. Fandt lige sådan en ABC her, som du bør læse. http://mikandersen.dk/index.php/fiskeglad-lystfiskeri/dorgning-trolling


  • #7   13. sep 2019 Hello ... smiley
    Og velkommen i trolling verden, er selv forholdsvis ny i den verden ( 3-4 år) og har min første lakse tur til gode endnu, kommer nok her til foråret da vi nu har fået rigget vores båd til som vi vil, men mangler lige lidt mht. ekkolod/map, vi vil have noget Garmin og et komplet NEMA 2000 netværk....
    Jeg tror det er Dipsy diver du har købt .... og så er der sideplaner, også i den katagori, de er til at få blink ud til siden.
    Men hop ind på denne side og læs https://altomtrolling.dk/ der er MASSER at læse om....
    MEN hold nu op det er en dyr omgang at få fat i alt, og man stopper jo ikke smiley smiley smiley ..
    Knæk og bræk....


  • #8   13. sep 2019 Det bedste ville vel egentlig være at tage en guidet tur. sig til guiden at du vil lære frem for at fange fisk Der er mange fif der vil gøre tingene nemmere.
    regler osv skal du lige bruge lidt tid til at læse.


  • #9   13. sep 2019 Nicolai - det lige præcis den jeg mener. Kan man bruge wobler i saltvand? Syntes 3D virker meget naturtro. Har set et par film med dem, men det var kun åer/søer.

    Kim L - jo tak, jeg har selv været nede og hente beskrivelse hos fiskerikontrollen. Forsøger mig også med et par hummer tejner fra biltema - dog uden held, endnu.

    Kim c - Plus, 500m fra udmunding af vandløb/å som jeg kan se.

    Kim s - tak for link, det tager om sig hvis der skal for meget gps udstyr mm i prammen smiley jeg tror umiddelbart en downrigger eller to ville være god. Dog syntes de at være noget dyrere.

    Wessel - god idé. Jeg ser hvad der er af muligheder.

    Downrigger, er det værd at købe brugt? Tænker ikke de er udsat for alverdenen slitage.
    Også der fiskestænger, regner med at købe 2 beslag ekstra til fiskestænger som kan justeres så jeg i alt har 4. Her kan de fleste stænger vel bruges? Gerne så billigt som muligt. Har fundet et par stykker til små 300.


  • #10   13. sep 2019 Kim C - Spændende og lærerig læsning. Jeg tror en wippler eller to måske kunne kompentsere for downriggere til en start.

  • #11   13. sep 2019 Down rigger bliver slidt som alt andet, men du kan godt finde et par brugte der er i god stand ( det er næsten et must med downrigger ) tænk på at de bliver brugt med lodder på 3-5-7 kg i enden, så de bliver ret kraftigt belastet, og et par gange i et garn der ikke er mærket af, ja så er det næsten med garanti at noget går eller lider overlast, wire især...
    og ekkolod er også næsten et must, hvis du skal fiske lige over bunden eller i en stime af fødefisk..... ja der er mega meget at tage sig af.... men tag lidt af gangen ... lige pludselig har du det hele.....


  • #12   13. sep 2019 Du har nok ret, jeg ser hvad der er på brugt marked. Montering må jeg tage hen af vejen, syntes ikke umiddelbart skrue huller i båden er nummer et.. Jeg har ekkolod i båden. Vi er dog lidt i tvivl om hvorvidt den virker optimalt, når der er fisk på skærmen er det ikke altid vi kan se noget, de dage hvor sigtbarheden er god.

  • #13   13. sep 2019 Du må regne med at det billede der kommer op på skærmen jo er bag båden ! ! altså hvis du har trans til at sidde på hækken, og hvis dit lod ikke er super hurtigt .... ja så er signalet jo mange "meter" gammelt når det kommer op, og ikke alt der er på skærmen er fisk, det kan være ret svært at se engang imellem, der skal man "lære" at læse skærmbillede... smiley
    MEN giv ikke op ! ! ! det er en mega spændende verden at trolle og jeg vil påstå at du fanger mere ved at trolle da man dækker et KÆMPE område... vi troller ca 8 - til 12 timer når vi er ude, vi har ALDRIG haft en "nul" tur, men mange ture hvor vi ikke tager fangster med hjem, og simpelthen bare kobler af og lære hvad der virker og ikke mindst hvad der IKKE virker.... vi er trods de år vi har trollet.... noviser ud i trolling kunsten, det er det der gør det til spændende hobby.... tror aldrig at man bliver "udlært" smiley smiley


  • #14   13. sep 2019 Bomber wobler er den model jeg bruger .
    https://shop.htb.dk/category/50/0/endegrej--wobler---bomber/

    3D har jeg ikke prøvet

    Har du fået drejet halvmånen på bagsiden for langt ud , går den op i overfladen og lægger sig der . Er vippelåsen for løs så den åbner sig af sig selv , gør den det også .

    Stænger bruger jeg nogle billige Shakespeare Ugly Stik

    Til trolling må du hellere bruge pengene på hjulet , de billige har jeg set og hørt for mange give op med laks på krogen .

    Som Kim siger skal man lære og læse ekkolodet . Vandmænd og tang giver ekko der kan læses som fisk

    Nicolai


  • #15   14. sep 2019 Kim S - ja okay, det havde vi ikke tænkt på "dimsen" sidder nemlig på hækken. Om det er forsinket ved jeg ikke helt endnu. Men dybden er jeg ret sikker på passer, det må være mest relevant. Vi lagde 4-5 timer første gang, hvortil det eneste som huggede - var bundbid ;). Tror den fejl vi har lavet er, at der ikke er noget af vores "agn" som har lagt under havets overflade, hvis man vil fange andet end hornfisk og makrel.

    Nicolai K - kan jeg bruge de wobler uden min dipsy diver? Eller vil de bare suse rundt i overfladen som mit forfang f.eks? Jeg justerede låsen så den ikke udløste, regnede med at det var problemet.

    Har idag fået det til at lykkedes med dipsy diveren, den gik omtrent 5-6m fra båden uden at stige op. Det næste problem opstår efterfølgende, den giver så meget modstand at hjulet ikke kan låse så den spoler line af uden der er fisk på. Må nok sande at de gamle put and take stænger ikke er tilstrækkeligt.. er det nok at skifte hjul? Hvis jeg ender med et bid på dibsy diveren vil det blive ret svært at nette dem vil jeg tro.
    Også skal der laves noget ordentligt i rustfri med opspænding, Berkeley beslagene er ikke voldsomt gode syntes jeg.



  • #16   14. sep 2019 Det kan du godt . Afhængig af model gå de 0,5-4 meter ned .

    Ellers bruger jeg en af disse sammen med et lod på 10-40 gram 1,5 meter foran wobleren eller blinket . Den model har en lille tap indvendig der sættes over linen så den ikke kan falde af , hvis man rammer en gang tang

    https://toko.dk/butik/trolling-clip-roed-ey/

    Nicolai


  • #17   14. sep 2019 Det lyder godt, så burde jeg heller ikke få så meget modstand når jeg troller. Har spurgt indtil wobler lign dem du linker til hos, den lokale jagt og fiskeri men der har de vejledt mig til blink.

  • #18   14. sep 2019 Hvis du vil prøve et godt blink er det toby 30 g

    https://shop.htb.dk/category/177/0/endegrej--blink----toby-salmon-spec_farver/

    Der behøver du heller ikke andet udstyr .

    Det er nok det blink jeghar fanget flest ørred og laks på . Men er så nok også i vandet 90 % af tiden jeg er ude .

    Torsk , makrel og hornfisk snupper det også

    Jeg bruger også den røde klemme med et lod på , på det også hvis jeg vil have det længere ned .

    Husk og søge efter billiger prise på blinke andre steder . Linker kun til dem fordi jeg ved de har næsten alt = nemmest og linke til


  • #19   15. sep 2019 Okay tak for det, så behøver jeg potientielt kun lidt tungere grej til stængerne som går med dipsydivere. Er der nogle farver fremfor andre som er bedere? Som jeg læste et andet sted, må farverne gerne være lidt afdæmpede i sommeren hvorimod om vinteren er pang farver bedere?


  • #20   15. sep 2019 Kig evt efter folk der sælger brugte blink, der er tit hele samlinger til salg, selvfølgelig skal de være pæne med gode springringe og kroge ( men folk passer som regel på deres grej )
    På den måde får man jo også et pænt udvalg af farver og størrelser, tror vi har omkring 90-100 blink med til hver tur, så der er et udvalg man kan prøve, det er utroligt svært at forudse hvad de hugger på den dag man er ude, så en god mængde i alle mulige farver og udformning er ret godt at have .... det de går efter den ene time, kan være total uden effekt den næste.
    Temp, farve, gang i vandet, dybde de dukker op i på loddet osv osv, det er det der gør det sjovt om man kan finde ud af.
    Det er også lidt som at skære et mærke i rællingen når man får bid, så man husker stedet hvor det var ( det er ret dumt .... ik ) , der er INGEN der ved hvor fisk er ( jo..... de er i vandet ) men de flytter sig jo de djævle... ok..... de kan være mere i et område end andre ( men det er ikke altid ved den og den længde og bredegrad ... heldigvis.. så vil det ikke være så sjovt at fange LIGE PRÆCIS det man går efter ) og sådan er det også med blink... prøv prøv og prøv.


  • #21   15. sep 2019 Jeg holder øjnene åbne for hvad der kan bidrage til min i forvejen sparsomme samling. Vil prøve nogle woblere, kan se de går i mange forskellige højder. Hvis jeg samtidigt kan prøve og kombinere nogle blink med wigglere eller et lod af de bly som bliver linket til er jeg godt igang, forhåbentligt. Men kan ikke umiddelbart se hvor dybt blinkene går? Har fundet et frem som jeg købte af min fiske pusher sidst, toby 15g men om det er for let.. har ikke afprøvet det endnu.

  • #22   15. sep 2019 Det nemmeste og billigste er et lod ala dette med øje og en elastik

    Elastikken låses til loddet og bagefter omkring linen 1,5 meter efter blinket .
    Sidder ikke så fast på linen men det går til en start .

    https://www.effektlageret.dk/shop/104-lodder/9229-zebco-bund-lodder/?variantId=10621&gclid=CjwKCAjwwvfrBRBIEiwA2nFiPcjtD5boJ3-S5dgusFSwu5oGE4PeoUVKe9L4vA3IZNkbezmPht36MhoCtmUQAvD_BwE

    Farver er svært og sige . Jeg starter i alle regnbuens farver , og ser så hva der giver hug .

    Men jeg er glad for noget med kobber i .


  • #23   15. sep 2019 Forstår ikke lige umiddelbart måden det skal fastspændes på, troede bly skulle sidde inden blinket? Kan blink kun justeres i dybden hvis man bruger bly?

  • #24   15. sep 2019 Skrive fejl . Efter skulle være før .

    Du sætter elastikken gennem øjet på blyet . Så elastikken gennem sig selv så den låser omkring øjet på blyet . Og så på samme måde omkring linen .

    https://shop.htb.dk/product/1192/wiggler-paravane-30-g-4-5-m/

    Der er også disse paravaner





  • #25   15. sep 2019 Jeg prøver mig frem, og får bestilt et par stykker af de wigglere samtidigt smiley

  • #26   17. sep 2019 Jeg tog denne 9,5 kilo havørred med 1 Rapala vobler på Tårbækrev for 20 år siden og jeg fiskede midt i vandet

    profilbillede
  • #27   17. sep 2019 1 billede mere

    profilbillede
  • #28   17. sep 2019 og her er en Torst på 16 kg fra tårbæk rev som også huggede midt i vandet
    De downriggere som jeg fik håndlavet i rustfri stål har jeg stadig og de KAN ikke slides op men jeg har ikke brugt dem i mange år så hvis du er interesseret så kontakt mig så kan vi måske finde ud af noget


    profilbillede
  • #29   17. sep 2019 her er fuldt hus efter en tur omme bag ved Flakfortet hvor jeg fandt en Bule


    profilbillede
  • #30   17. sep 2019 Sikke en "parade" hold da op, der må stængerne have været lune ;)).
    Tak for tilbuddet, men tror jeg vil prioritere et par nye fiskestænger/hjul istedet for. Downriggere må vente til foråret. Men send evt et par billeder og pris i PB, så kan vi altid tales ved.


  • #31   17. sep 2019 Det er bare ok men HUSK at du SKAL bruge multipiklator hjul hvis de skal bruges til trolling
    for 1 alm. fastspolehjul bliver vredet når det står med spændt line i lang tid .
    Og husk også at der er mange flere øjer på en downrigger stang for at fordele belastningen jeg købte dengang nogle Berkley Cherrywood og de kostede under 400 kr pr stk men de kan sikkert fåes billigere idag


  • #32   17. sep 2019 Jeg kigger efter et par hjul magen til, som jeg skrev tilbage i tråden vil hjulene nemlig ikke bremse nu jeg fik mine dipsy divere til at gå ordentligt - der er simpelthen for meget modstand.
    Tak for det, jeg er selv faldet over et par billige stænger, men om hjulene er gode nok til trolling ved jeg ikke, kan evt ligge link op imorgen.


  • #33   17. sep 2019 Hvad ændrede du med diverne , for de gik som de skulle ?

    Hvilke hjul kigger du på ?


  • #34   17. sep 2019 Det her er den mest informative tråd jeg har set længe på BG.... tusind tak till alle Trolling Sensei'erne for I vil dele ud af jeres erfaringer

  • #35   18. sep 2019 ATT: Mogens H
    Du skriver at dine hjul ikke kan bremse mere ???
    Fejlen er at rigtig mange lystfiskere ikke slækker / løsner bremsen på hjulet når de ikke skal bruges ! herved bliver det fjeder stål der sidder bag bremsen slapog kan ikke holde på bremsen ! du kan prøve at løsne bremsen helt og lade hjulet ligge i nogle dage og så prøve igen om bremsen virker og hvis ikke den virker skal du skifte det lille fjeder stål der sidder bag bremsen ud så er hjulet som nyt igen


  • #36   18. sep 2019 ATT: Nicolai K
    Du kan justere på dine dipsy og se når de er ca 5 meter bag båden så skal de gå ca 1/2 meter ned når din stand ligger vandret når du så forlænger afstanden vil den så gå længere ned men den skal jo heller ikke gå for dybt da det jo er der dine downriggere skal arbejde og HUSK at justere klemmen ved at trække i den så den ønskede modstand opnås da det jo er skide iriterende at sejle rundt i timevis med en fisk på krogen der er for lille til at udløse klemmen


  • #37   18. sep 2019 Nicolai k - Jeg justerede på dem en gang mere, og lod dem da bundfalde lidt inden jeg satte igang. Måske det også hjælper når der kommer en wobler efter som vil trække den ned. Ikke noget konkret endnu, men kan genkende multihjulene fra andre på havnen. Om det kan svare sig at købe dem i løssalg, eller sammen med en stang ved jeg ikke.

    Hasse N - de kan godt bremse hvis det bare er makrel forfang med et blink efter, men med divere er de lidt spændt for. Jeg prøver og løsne dem næste gang jeg kommer derned.


  • #38   18. sep 2019 Postmand Per kom med lidt grej, mon ikke det gavner mulighederne for at fange noget.

    profilbillede
  • #39   18. sep 2019 Hasse det ved jeg .

    Mogens det ser fint ud


  • #40   19. sep 2019 Har et par downrigger i overskud du kan købe 😀 virker 100 %

  • #41   19. sep 2019 att Henrik P
    Hvad er det for nogle down riggere og hvad er prisen


  • #42   19. sep 2019 Jeg har lige rykket dem ind under marked 👍

  • #43   19. sep 2019 Ser fine ud Henrik, men desværre ikke relevant før til foråret smiley

  • #44   20. sep 2019 Det er nu du skal købe så har du dem klar 👍👍men de er nok også solgt det gik stærkt 😀

  • #45   20. sep 2019 Du har ret, tror jeg er godt hjulpet med wigglere mm i de farvande jeg kommer 🤓👍

  • #46   20. sep 2019 Ja jeg fisker heller ikke på de store dybder men er godt nok glad for at man kan sætte den til måske 3 meter og så bliver de der der kan de andre godt være lidt svære at styre...downrigger er en fantastisk opfindelse vil ikke være for uden 👍

  • #47   20. sep 2019 Mine første downriggere var en Line med øjer for ca hver halve meter med et lod på ca 3 kg for enden , en trolling klemme og et stk rustfri karabinhage I en snor omkring søgelændret og så kunne loddet sænkes en halv meter af gangen via øjerne og karabinhagen . Klemmen sættes lige over loddet .

  • #48   20. sep 2019 Hejsa
    Dit problem med dipsierne er at de "kæntrer" enten ved for høj fart eller de er justeret for langt ud over deres inddeling
    Multihjul behøves ikke være de dyre, jeg har nogle Okuma Magda som er 17 år gamle og de virker rigtig godt endnu og de kostede ik meget dengang
    Ang stænger da kan du fint starte ud med Ron Thompsen Salmonizer i enten 7 eller 8,6 fods. De kan evt fåes ved Herning trailer og bådcenter 2 stk for kr 395 eller 6 stk for kr 1095


  • #49   21. sep 2019 Henrik P - nu vi er fra nogenlunde samme område, har det lykkedes det dig at fange ørred eller laks fra trolling? Snakkede med en tidligere som nævnte at det bliver en svær opgave og løse - kyst fiskeri ville give større chancer.

    Nicolaj K - godt påfund 👍

    Leif M - Tror du har ret ang farten, måske en af tingene ved at flyde ovenpå når vi havde makrel forfang på. Jeg har lånt en stang af en bekendt som der sidder et multihjul på, skal ud og se hvordan det virker. Men 4 stænger er også rigeligt når jeg stævner ud alene.


  • #50   22. sep 2019 Ved trolling "affisker" du et meget stort område, ja det gør du også ved kyst fiskeri, men det bliver alt andet større ved trolling.
    Og med det "rigtige" grej er det en fornøjelse, hvis det bliver besværligt med det forkerte grej, ja så opgiver du måske.... nettop fordi det er besværligt.
    Tror ikke du har det i mente at det er en MEGA dyr hobby.. begge ting ... båd og trolling, du har fået smag for at fiske ! ! ! så er det måden du vil fiske på der skal på plads... håber du finder lige præcis den måde der passer til dig ...
    Det sæt Henrik tilbyder dig er MEGET billigt sat, prøv at søge på downrigger og se hvad de koster brugt, det er uhyggelig læsning smiley og IKKE alt er lige velholdt....
    Men man får jo ikke svar hvis man ikke spørger, så du er da på rette vej smiley


  • #51   22. sep 2019 Att Mogens H
    Det har han ret i 😀 det er sket at jeg har fanget et par stykker men det er meget meget sjælden det sker...ja dem der står inde på molen fanger mange flere men der er også et å udløb tæt på..det samme gælder fladfisk dem der står inde på stranden og kastefisker fange meget mere en jeg gør jeg skal helt ind som muligt og så kaste ind så er der bid...men jeg vil ikke bytte med at sejle det er langt hyggeligere efter min mening. 👍


  • #52   22. sep 2019 Kim S - Det jeg med på, men forstod det sådan at mange af laksene søger ind til vandkanten hvor vi ikke må Trolle - derfor chancerne ville være bedere. Jeg tror når alt kommer til alt, er det fordi jeg vil udnytte bådens potentiale max. Holder meget af at bruge den så hvorfor ikke også krydse trolling af. Men alt er jo hvad man gør det til, jeg har lige været en tur på jagt i Sverige, vi kommer begge hjem med to bukke pr mand selvom mit grej koster 1/4 af hvad min makkers gjorde. Udstyr skal vi ikke gå ned på, men det skal helt sikkert nok lykkes, selvom min "grejboks" ikke er lige så prangende som de andres! Et lille sidespring.. go' søndag

    Henrik P - jeg er helt enig, der er noget specielt ved at sejle. Uanset prisen på skuden. Erfaringen kommer hen af vejen, der kan i hvert fald sættes ind også ret billigt 🤓


  • #53   22. sep 2019 Jeg er fra Sjælland , og det er meget få laks jeg har hørt om blive fanget ved trolling i det jyske . Men der er jo mange der går meget stille med dørene , så måske der for jeg ikke hører noget .

  • #54   22. sep 2019 Nicolai K - ja okay, der hvor jeg hører eller ser er fra å/vandløb, at de fanger flest laks men det også noget helt andet.. Talte med en på havnen tidligere, som mente at der var nogle som satte lakse garn tæt ved vandkanten, så chancerne må sku være tilstede :))
    Kan se der er trolling festival ved Bornholm eller hvad man kalder det, der er laks vel en af de fisk som der bliver fisket efter.


  • #55   22. sep 2019 Ja åer/vandløbene er noget helt andet . De laks der er der trækker jo ud for at spise , kan man finde det sted (kan være meget langt væk) er man godt stillet .

    Bornholm trollingmaster er kun laks der kan indvejes .
    Mange af de laks er ved Bornholm kun for at æde , til de skal op i elvene .
    De kommer bla fra den botniske bugt Sverige og Finland


  • #56   22. sep 2019 Mogens H
    Kan se du kommer fra Nord Jylland, hvor du sikkkert kan få meget hjælp og gode råd, hvis du tage kontakt til www.njsk.dk og bliver medlem der, njsk = nord jysk småbådsklub. Alle småbådsklubber i dk er hjælpsomme så bare tag fat i en af dem, det er gerne de lokale klubber der kan hjælpe med fangst pladser og hvad de bruger af udstyr


  • #57   22. sep 2019 Nicolai K - lyder spændende, må prøve og holde øje med det.

    Leif M - Tak for det, havde jeg ikke engang selv tænkt på. Undersøger hvad der er af muligheder 👍


  • #58   22. sep 2019 Lidt mere viden for begynderen https://www.njsk.dk/wp-content/uploads/2016/11/NJSK-Trollingforedrag-2016.pdf

  • #59   22. sep 2019 Havde ikke set der manglede vedhæftede kommentarer/beskrivelse.

Kommentér på:
Trolling tips

Annonce