{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.094 visninger | Oprettet:

ny sejler
ny sejler
Tilmeldt:
8. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Første båd {{forumTopicSubject}}

Hej Baadgalleri

Jeg står i den heldige situation, at vi i min familie er kommet frem til at vi skal have en båd. Men vi ved ikke hvad man skal kigge efter, eller hvilke både der gode. Vi er også kommet frem til at vi vil bruge cirka 75.000,- på båden.

Vi har kigget en smule på en Ørnvik 470 med 40 hk, men jeg tror måske at motoren bliver lidt for lille. Hvor stor en motor skal man cirka have? Og er Ørnvik 470 et fint valg, til en famile på 4 personer.
Vi bor i Aabenraa, så båden skal primært bruges til sejlads i Aabenraa fjord.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første båd
  • #1   13. jun 2014 Har en styrepults båd godkendt til 5 voksne med ny 60 hk mercury ka bruges til hyggeture vandsport og fiskeri står rigtig velholdt trailer fra 2013 med elspil super båd 70000 i en hurtig handel smiley

  • ny sejler
    ny sejler Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #2   13. jun 2014 Hej Allan, tak for tilbudet, men vi kigger efter noget med kabine. smiley

  • #3   13. jun 2014 Hvis du skal have nogle brugbare svar, så er du nødt til at beskrive noget om hvad I vil bruge båden til.

  • ny sejler
    ny sejler Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #4   13. jun 2014 Primært til hygge ture, måske en ring bag på, og lidt fiskeri smiley

  • #5   13. jun 2014 Hvis I skal havbe ring (eller vandski) efter og måske 4 personer i båden, så bliver 40 HK for lidt. 60 eller måske 80 HK ville være bedre.
    Min holdning er at man altid skal have rigeligt med power smiley Man kan også godt sejle hyggeture uden at give fuld gas...
    Men omvendt er der mange der har haft god fornøjelse af en Ørnvik med en 40 HK - der er i hvert fald solgt mange af dem.


  • #6   13. jun 2014 Skal det være en trailer båd eller skal den lægge i havn? Hvor er du selv fra?

    Man kan købe en sprit ny ørnvik med 135 hk indenbords inkl trailer for 99.000kr set på dba fra forhandler.

    Der står en ret fed maxum hos Engstrøm 21fod med en V6 4.3 den er ret fed


  • ny sejler
    ny sejler Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #7   13. jun 2014 99.000 bliver nok lidt for dyrt. smiley
    Planen var at det skulle være en trailer båd.

    Jeg kan se at der er mange ørnvik 470 tilsalg, med 50 hk. Er der nogen der ved hvordan en ørnvik sejler med en 50 hk motor?


  • #8   13. jun 2014 Velkommen herinde.

    Denne Ørnvik 450 Cab med 60 hp motor og trailer, er til salg herinde...

    Med 60 hp kan den nemt trække en ring eller vandski, selv med resten af familien i båden..

    (link fjernet)


  • #9   13. jun 2014 kig lige på min Motor båden 50Hk ht båd man kan overnatte mm. den type er ok i jeres område. obs min er IKKE til salg,

  • ny sejler
    ny sejler Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #11   13. jun 2014 Altså vi har fået et tilbud på en, med en 40 hk motor. Båden har stået stille et par år.
    Hvordan har sådan 4 takts motor det med at stå stille. - Jeg tænker lidt at man altid kan prøve at se om de 40 hk, er nok. Kan man ellers sælge en motor og købe en anden? Er det dyrt?


  • #14   14. jun 2014 Sådan en som vi har er vi super glade for,,vi er 5...3 børn og 2 voksen ,,,,kabine har vi aldrig savnet da børn'en aldrig vel være der ind når vi sejle.

  • ny sejler
    ny sejler Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #15   14. jun 2014 Er det billigere at importere en båd fra Tyskland? smiley
    Hvis ja, hvor kan man finde brugte både i tyskland


  • #16   14. jun 2014 Kig hos en foRhandler, de eR tit til at snakke med om prisen, samtidig med du får reklamations ret smiley

  • #17   14. jun 2014 Brugte motorbåde er ikke billigere i Tyskland, og de er sjældent så velholdte som Danske både, sådan generelt..

    Skal du købe en billig båd, så skal det forgår i England, men så render der jo betydelige fragtomkostninger på...


  • #18   15. jun 2014 Tror også jeg bare ville ta' en snak med en forhandler. Som Kasper M skriver, er der reklamationsret og tror såmænd ikke de er så meget dyrere en privat. Ved til gengæld, at privat køb kan hurtigt blive meget meget dyrt. Taler af rigtig dårlig erfaring. smiley Mht. til motor ville jeg absolut ikke gå under 60 heste hvis du skal trække lidt ring, med den øvrige familie i båden smiley

    Jeg havde selv engang en kabinebåd meget lignende Ørnviks, den var med en 65 suzuki 2-takts, og den havde meget svært ved at komme ud af vandet når vi trak vandski og ellers når vi var mange i båden. Der ville jeg rigtig gerne ha haft en 90 heste på, for 65 var altså for lidt. - Det gør det virkelig bare lidt sjovere når motoren har overskud og den ikke skal kæmpe for at trække båden ud af vandet. Held og lykke med det smiley


  • #19   16. jun 2014 Som de andre siger, lad være at undermotorisere - hellere omvendt.
    - det er IKKE dyrere i brændstof, sommetider tværtimod.


  • #20   17. jun 2014 Tit har forhandlere overgemte både også brugte som man kan presse ned i pris...

  • keld k
    keld k Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #21   19. jun 2014 Der er selvfølgelig mange ting at tage hensyn til.
    Skal det være 4-takt eller 2-takt?
    Jeg køre selv med 90 hk evinrude e-tec motor som er en 2-takt motor. Grunden er at den vejer 20 procent mindre end 4-takt, den har mere saft og kraft men er lidt dyre i brændstof ved max omdrejninger. Den er også billiger og nemmere at servicere. Dog skal den jo have 2-takt olie om end det er ganske lidt den bruger og så laver den lidt mere motorstøj og røg end 4-takt..
    I skal også tænke på bilens størrelse, kan den trække båd og trailer op af rampen ude at brænde koblingen af. Jeg ville ikke gå under 17 fod når i vil have en kabinebåd det bliver ganske enkelt for klemt.


  • #22   19. jun 2014 Jeg ville holde mig helt fra to takter, de stinker simpelthen helt utroligt

  • #23   19. jun 2014 Kasper M ja når du ligger helt stille ja, men når du sejler nej.
    50 HK 2T = ca. 40 HK 4T alså mere & flere kræfter på en 2T
    det lige en ting man skal huske.
    smiley


  • #24   20. jun 2014 Hej Peter - den fik du vist lige vendt om smiley
    Hvis det er en E-Tec, så er der ikke meget af de gamle unoder ved dem.
    De går super godt, og har bare mere at give af.


  • #25   21. jun 2014 Hej har været ude i en båd med en 2 takt og bare det at den skulle Trolle stank noget så forfærdeligt. Det er ikke det værd

  • #26   21. jun 2014 Så er det nok sådan med alle 2-taktere - eller noget smiley

  • #28   21. jun 2014 Jens s - når du skriver at en fire takter er mere økonomisk, så har du husket at regne service (olieskift, filter, tandrem osv.) med?
    Jeg har ikke lavet regnestykket, men er sikker på at man skal sejle ret mange timer før regnestykket falder ud til fordel for en fire takter.
    I mit tilfælde hvor jeg (desværre) ikke har mere end ca. 10 motortimer pr. sæson, så er der i hvert fald ikke god økonomi i en fire takter.


  • #29   21. jun 2014 Jeg hælder nu også mest til 2 taktere, men mest fordi servicen kan klares af mig selv;-) Larmen og røgen generer mig ikke synderligt. Røgen sejler man jo fra, og larmen vil jo være der i større eller mindre grad under alle omstændigheder.

  • #30   21. jun 2014 Det er super nemt at servicere disse maskiner, den kan jo pilles af om vinteren og hygges om.
    Brændstof mæssigt er det næsten det samme, personligt er jeg ligeglad, jeg vil helst have den luksus ikke at skulle sørge for totaktsolie og lugte til det.


  • #31   21. jun 2014 Den beholder jeg har til totaktsolie er på 7 liter (svarende til 700 liter benzin ved 1%). Min motor blander selv, og tilpasser blandingen til den belastning der er på motoren. Jeg bruger højst en liter på en sæson, så i min situation er det vist lettere at hælde en liter olie på beholderen en gang pr. sæson, end det er at skifte olie, filter og evt. tandrem.
    Og hvis man ikke selv kan lave service på en fire takter, så koster det vel hurtigt et par tusinde - plus/minus?
    Der kan være flere årsager til at man vælger fire takter frem for to takter, men der skal køres ret meget benzin igennem før fire takter totalt set er mere økonomisk end to takter.


Kommentér på:
Første båd

Annonce