4.094 visninger
|
Oprettet:
Første båd {{forumTopicSubject}}
Hej Baadgalleri
Jeg står i den heldige situation, at vi i min familie er kommet frem til at vi skal have en båd. Men vi ved ikke hvad man skal kigge efter, eller hvilke både der gode. Vi er også kommet frem til at vi vil bruge cirka 75.000,- på båden.
Vi har kigget en smule på en Ørnvik 470 med 40 hk, men jeg tror måske at motoren bliver lidt for lille. Hvor stor en motor skal man cirka have? Og er Ørnvik 470 et fint valg, til en famile på 4 personer.
Vi bor i Aabenraa, så båden skal primært bruges til sejlads i Aabenraa fjord.
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 6 Både: 4 Emner: 16 Svar: 123
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
Min holdning er at man altid skal have rigeligt med power Man kan også godt sejle hyggeture uden at give fuld gas...
Men omvendt er der mange der har haft god fornøjelse af en Ørnvik med en 40 HK - der er i hvert fald solgt mange af dem.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
Man kan købe en sprit ny ørnvik med 135 hk indenbords inkl trailer for 99.000kr set på dba fra forhandler.
Der står en ret fed maxum hos Engstrøm 21fod med en V6 4.3 den er ret fed
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Planen var at det skulle være en trailer båd.
Jeg kan se at der er mange ørnvik 470 tilsalg, med 50 hk. Er der nogen der ved hvordan en ørnvik sejler med en 50 hk motor?
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Denne Ørnvik 450 Cab med 60 hp motor og trailer, er til salg herinde...
Med 60 hp kan den nemt trække en ring eller vandski, selv med resten af familien i båden..
(link fjernet)
maj 2009
Følger: 19 Følgere: 11 Både: 3 Emner: 9 Svar: 129
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Hvordan har sådan 4 takts motor det med at stå stille. - Jeg tænker lidt at man altid kan prøve at se om de 40 hk, er nok. Kan man ellers sælge en motor og købe en anden? Er det dyrt?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Hvis ja, hvor kan man finde brugte både i tyskland
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Skal du købe en billig båd, så skal det forgår i England, men så render der jo betydelige fragtomkostninger på...
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 11
Jeg havde selv engang en kabinebåd meget lignende Ørnviks, den var med en 65 suzuki 2-takts, og den havde meget svært ved at komme ud af vandet når vi trak vandski og ellers når vi var mange i båden. Der ville jeg rigtig gerne ha haft en 90 heste på, for 65 var altså for lidt. - Det gør det virkelig bare lidt sjovere når motoren har overskud og den ikke skal kæmpe for at trække båden ud af vandet. Held og lykke med det
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 86
- det er IKKE dyrere i brændstof, sommetider tværtimod.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
apr 2011
Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
Skal det være 4-takt eller 2-takt?
Jeg køre selv med 90 hk evinrude e-tec motor som er en 2-takt motor. Grunden er at den vejer 20 procent mindre end 4-takt, den har mere saft og kraft men er lidt dyre i brændstof ved max omdrejninger. Den er også billiger og nemmere at servicere. Dog skal den jo have 2-takt olie om end det er ganske lidt den bruger og så laver den lidt mere motorstøj og røg end 4-takt..
I skal også tænke på bilens størrelse, kan den trække båd og trailer op af rampen ude at brænde koblingen af. Jeg ville ikke gå under 17 fod når i vil have en kabinebåd det bliver ganske enkelt for klemt.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
maj 2009
Følger: 19 Følgere: 11 Både: 3 Emner: 9 Svar: 129
50 HK 2T = ca. 40 HK 4T alså mere & flere kræfter på en 2T
det lige en ting man skal huske.
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 86
Hvis det er en E-Tec, så er der ikke meget af de gamle unoder ved dem.
De går super godt, og har bare mere at give af.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
Jeg har ikke lavet regnestykket, men er sikker på at man skal sejle ret mange timer før regnestykket falder ud til fordel for en fire takter.
I mit tilfælde hvor jeg (desværre) ikke har mere end ca. 10 motortimer pr. sæson, så er der i hvert fald ikke god økonomi i en fire takter.
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
Brændstof mæssigt er det næsten det samme, personligt er jeg ligeglad, jeg vil helst have den luksus ikke at skulle sørge for totaktsolie og lugte til det.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
Og hvis man ikke selv kan lave service på en fire takter, så koster det vel hurtigt et par tusinde - plus/minus?
Der kan være flere årsager til at man vælger fire takter frem for to takter, men der skal køres ret meget benzin igennem før fire takter totalt set er mere økonomisk end to takter.
Første båd