{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.576 visninger | Oprettet:

Jonas B
Jonas B
Tilmeldt:
4. jan 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10

Køb af brugt båd i Tyskland {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg går og overvejer at købe en brugt tysk båd af privatsælger og vil derfor høre hvad reglerne omkring importering til Danmark er og om hvordan båden registreres og gøres lovlig så den kan sejle i Danmark. Samtidig vil jeg også gerne høre et par gode råd omkring køb i Tyskland

Mvh.
Jonas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af brugt båd i Tyskland
  • #1   5. jan 2015 Hvis du har betalt tyske moms er der intet problem.
    -lige som køb i Danmark skal man huske at tjekke om båden er CE-mærkeret (hvis kommet ind i EU efter juni 1998, og som er bygget efter 1950. Ligeledes hvis båden er mellem 2,5 og 24 meter.)
    -tjekke at der er ikke restgæld på båden ( kan være svært uden for Danmark)

    Hvis du køber igennem en forhandler kan han sikkert vise papir som bekræfter den overstående men hvis det er en privat køb er der lidt mere arbejde i det.

    Der er mange der gør: http://www.fyens.dk/indland/Spar-penge-koeb-ny-baad-baade-i-Tyskland/artikel/147398


  • #2   5. jan 2015 Jeg vil lige tilføje at det er kun nye båd at man kan risikere at blive bedt om at vise dokumentation for at tyske moms betalt, brugt båd fra tyskland er der ingen moms/told vil jeg mene.

  • #3   5. jan 2015 Nu skriver du ikke hvilken bådtype, men her er lidt omkring mine (gode) erfaringer.

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/20126-hvordan_ville_i_bruge_pengene


  • #4   5. jan 2015 Jeg har selv købt båd i Tyskland, og eneste hurdle er hjemtransport, for du må ikke køre med tysk indreg trailer i dk - den skal være på dk plader. Så det helt rigtige at gøre er at leje en autotrailer og køre sættet hjem på den. Ved registreringssyn må der nemlig heller ikke være læs på traileren.

    Ellers er det bare derudaf!


  • #5   5. jan 2015 Det med læs ifm syn er forskelligt fra synshal til synshal. Min synshal foretrækker at syne med læs på.

    Ellers helt korrekt mht hjemtransport. Nr. 1 er at have en autotrailer med.


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #6   5. jan 2015 Okay men må man gøre det at man sætter båden i vandet i rødby, og får fat i et par prøveplader til traileren så den kan køres direkte til syn?

  • #7   5. jan 2015 Ja. Det må du gerne. Problemet er, at der ikke må køres med en trailer på prøveplader, hvis der er last på. En båd anses for værende last.

    Hvis det er løsningen, så tænk dig nu rigtigt godt om, inden du stikker til søs i Puttgarden i en ny båd du ikke kender. Vandet er koldt på den her årstid!


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #8   5. jan 2015 Tak for svaret smiley

    Mvh. Jonas


  • #9   6. jan 2015 Var i holland og hente en vandscooter i sommers. Gjorde ikke rigtigt noget betalte og kørte hjem på nogle plader jeg havde fra min bådtrailer hehe smiley

  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #10   6. jan 2015 Okay smart nok smiley

  • #11   7. jan 2015 Hvis vi glemmer, hvad der iflg. færdelsloven er lovligt og i stedet kigger på de øvrige muligheder der er, så kan du selvfølgelig gøre, som Anders F foreslår. Alternativt kan du også spille "uvidende" og sætte danske prøveplader på den ved grænsen. Bemærk dog, at det ikke er lovligt, at køre på danske prøveplader i Tyskland.

    Skulle jeg vælge imellem de 2 ovenstående metoder, blev det klart den sidste. I første tilfælde begår du en klokkeklar bevidst handling, ved at montere danske nummerplader, der ikke tilhører traileren. Jeg kan ikke forestille mig andet end at straffen for dette, såfremt du bliver stoppet eller er involveret i et uheld, vil være større end hvis du har handlet i "uvidenhed".

    Men nr. 1 er stadig en autotrailer. Så er det helt efter bogen. Alternativt sejle den hjem.


  • #12   7. jan 2015 "Uvidenhed" er aldrig - og har aldrig været - grundlag for at slippe ustraffet for en forseelse - uanset karakter af forseelsen.

    Faktum er, at uanset om man er vidende eller uvidende, er man selv ansvarlig for de handlinger man vælger at gøre. ????


  • #13   7. jan 2015 Enig Morten. Nu har jeg også sat uvidenhed i anførselstegn!

    Jeg forestiller mig bare, uden at jeg kan dokumentere det, at straffen for direkte svindle med nummerplader er større, end hvis du monterer og kører med prøveplader.

    I begge tilfælde er jeg dog ret sikker på, at man selv står med aben, såfremt man forårsager skade på andre/andres ting. Dvs. ingen forsikring der dækker.


  • Frank J
    Frank J Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   16. jan 2015 Der er ikke told eller moms på brugt båd fra Tyskland, heller ikke afgift på brugt bådtrailer. Har hentet 2 både fra Tyskland for nogle år siden og ingen problemer med at få dem synet mht papirer, men husk at få alle papirer med fra Tyskland. Mht CE godkendelse er det meget vigtig at have dette iorden.

Kommentér på:
Køb af brugt båd i Tyskland

Annonce