{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.476 visninger | Oprettet:

Motorbåd - Hvilket bilmærke svarer disse bådmærker til? {{forumTopicSubject}}

Kære kyndige motorbådsfolk.

Jeg er ganske ny i hele denne verden. Jeg er på udkig efter en brugt Daycruiser med plads til 4 sovende (2 voksne og 2 børn). Brugtpris imellem 150-350.000 kr. Det skal prioriteres, at der ikke skal bruges alt for meget tid og penge på reparationer i starten.

Det jeg dog i første omgang vil høre, er hvordan de enkelte bådmærker bedømmes. Er der ligeså stor forskel på kvaliteten, som på biler? Derfor vil jeg også spørge folk til nedenstående liste af både, hvilken bil I synes den enkelte model svarer til. Så kan der også tages højre for både størrelse, mærke og kvalitet. Er godt klar over, der ikke er valgt både, som tilsvarer en Ferrari eller Bugatti, men lad mig høre, hvad I synes. I må gerne være uenige, så lad mig endelig høre flere bud. I må gerne have en vis indsigt inden, I begynder med jeres bud, men behøver heller ikke kende alle mærkerne for at have en mening. Lad mig høre, hvad I synes? Kopier nedenstående og skriv den personbil I mener passer bedst?

MONTEREY 250 =
MAXUM 2900 SCR =
BAYLINER 285 =
JEANNEAU LEADER 805 =
LARSON 310 CABRIO =
GLASTRON 269 GS =
SEALINE S28 =
CRUISERS YACHTS - CRUISERS 300 EXPRESS =
BENETEAU - FLYER VIVA 9.20 =
CRANCHI - ZAFFIRO 28 =
BAVARIA 29 SPORT =
CROWNLINE 250 CR =
MUSTANG 3200 =
FORMULA 310 SUN SPORT =
WELLCRAFT 2800 MARTINIQUE =
CHAPARRAL 240 SIGNATURE =
SEA RAY 275 AMBERJACK =
QUICKSILVER 805 =


Kommentarer på:  Motorbåd - Hvilket bilmærke svarer disse bådmærker til?
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #1   5. maj 2020 MONTEREY 250 =mercedes måske smiley det er svært at sammenligne var super glad for min og syntes kvaliteteten var meget bedre end den Bayliner vi fik senere hen begge var med z drev og benzin motorer! jeg ville nok gå efter noget diesel med ferskvandskøling og fast skrueaksel næste gang vi skal have båd syntes jeg har brugt rigtigt mange penge på reparationer smiley

  • #2   6. maj 2020 MONTEREY 250 = Chevrolet
    MAXUM 2900 SCR = VW
    BAYLINER 285 = Skoda/SEAT
    JEANNEAU LEADER 805 = En god Renault
    LARSON 310 CABRIO = Amerikansk FORD
    GLASTRON 269 GS = Pontiac
    SEALINE S28 = Opel / Tysk Ford
    CRUISERS YACHTS - CRUISERS 300 EXPRESS = Chevrolet
    BENETEAU - FLYER VIVA 9.20 = En god Peugeot
    CRANCHI - ZAFFIRO 28 = Alfa Romeo
    BAVARIA 29 SPORT = Opel / Tysk Ford
    CROWNLINE 250 CR = En god Chevrolet
    MUSTANG 3200 = Kender ikke noget til
    FORMULA 310 SUN SPORT = Amerikansk FORD
    WELLCRAFT 2800 MARTINIQUE = Chevrolet
    CHAPARRAL 240 SIGNATURE = Amerikansk FORD
    SEA RAY 275 AMBERJACK = Amerikansk FORD
    QUICKSILVER 805 = Skoda/SEAT


  • #4   9. maj 2020 Når jeg læser om z-drev vs fast skrueaksel, så bliver det beskrevet som en smagssag. Men det virker alligevel som om, at den rutinerede sejler (ejer af flere både) ofte vil vælge fast skrueaksel. Hvad tænker I årsagen er til det?

    Diesel vs Benzin. Er det samme problematik som ved biler. Altså at Diesel har lidt mere længde pr liter samt bedre moment? Eller er der også andre faktorer?

    Hører meget at Bayliners glasfiber er tyndere end andres. Men er det noget man ved, eller en fornemmelse grundet erfaringer?

    Jeg har lige været offline nogle dage, da nettet på Grønland (hvor jeg er lige nu) var gået ned, men takker for svar indtil nu. Ser frem til at høre mere.


  • #6   19. apr 2021 Fast skrue aksel finde du næppe i de både du nævner, det er oftest i noget større både smiley
    Fast skrue aksel har rigtig nok mindre vedligeholdelse, men til gengæld er der en del vibrationer i båden pga den store roterende masse fra akslen samt brændstofforbruget er i nogle tilfælde større grundet stor vandmodstand på akslen og det tilhørende ror.
    Desuden har fast skrue aksel dårligere bid i vandet i bakgear, hvilket gør havnemanøvre endnu mere træls end de i forvejen kan være med både i den størrelse.
    Zig zag ved lav hastighed, jo i en lille speedbåd, men ikke noget mærkbart i en stor båd på 3000 kg 👍
    Diesel motor kan i nogle tilfælde være dyrere at vedligeholde grundet kompleks diesel pumpe, faste brændstof rør samt de mange brændstof filtre, MEN det er absolut det eneste rigtige hvis man med rimelig sikkerhed vil bruge båden til lidt havnehop samt overnatninger.
    En 25-26 fods motorbåd med benzin V8'er, som dem du nævner, vil i march fart omkring de 20 knob forbruge omkring 35-40 liter i timen i god sø... Så koster det altså omkring 400 kr i brændstof at sejle 35km 👎
    En tilsvarende diesel vil koste omkring halvdelen.

    Noget helt andet, som meget få tænker på er, at der er MEGET langt mellem havne hvor du kan tanke benzin... Det er absolut noget man skal have med i sine overvejelser.
    De fleste havne har ikke længere benzin stander grundet de større sikkerhedskrav omkring benzin fremfor diesel.
    På havneguide.dk kan du danne dig et overblik over mulighederne.

    Jeg har ikke forstand nok på de enkelt mærker så specifikt som du lister dem op, men Sealine er noget af det bedste du kan få. Doral og Monterey er ligeledes langt over gennemsnittet kvalitetsmæssigt.
    Bavaria kan også være en mulighed i god kvalitet og fedt design.
    Bayliner er absolut i den billige ende, hvilket kan være helt fint til mange mennesker smiley

    Generelt vil det bedste råd nok være, at køb det bedste du har råd til. Kvalitet fremfor kvantitet.
    Hellere en lidt mindre båd i god stand og godt serviceret, fremfor den store båd på tilbud hvor der liiiige skal laves lidt småting 😅
    Det bliver først RIGTIG dyrt hvis man skal renovere eller ændre noget bagefter.


Kommentér på:
Motorbåd - Hvilket bilmærke svarer disse bådmærker til?

Annonce