{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
249 visninger | Oprettet:

Havneplads erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Vi har en 17 fods speedbåd, som altid har fungeret som trailerbåd. Nu har vi så besluttet, at den skal ligge fast i en havn. Her har vi ingen erfaring og i forbindelse hermed har jeg lige et par spørgsmål som jeg tænkte at i måske kunne hjælpe med.

1. Er det tilstrækkelig overdækning til båden, ift regn og blæst, hvis den ligger i havnen med den medfølgende lukkede kaleche? Eller skal den have anden form for yderligere presenning?

2. Vi plejer at skylle påhængsmotorenmotoren med ferskvand efter hver brug - det er jo ikke så nemt nu hvor den skal ligge i en havn - eller hvad?! Er det ligegyldigt og har vi bare været overservicerende ?

Håber i kan hjælpe en førstegangs-fastlægger.

Mvh
Jesper

Kommentarer på:  Havneplads erfaringer
  • #1   29. jul Har ligeledes en 17 fods med en 60 hk Mercury 4 takt
    Når vi har sejlet lader jeg lige motoren gå 5 min i tomgang mens jeg fortøjer derefter tilter jeg motoren og drejer motoren helt om til højre så løber alt vand ud af benet
    Først når jeg tar båden op i efteråret kører jeg motoren igennem med ferskvand til den har nået driftstemperatur

• #2   29. jul Ad 1. Ja
    Ad 2. Der plejer at være vandslanger på molen så hvis du bakker ind så er det vel nemt nok smiley
    Om det er nødvendigt ved jeg så ikke.

• #3   30. jul Brug Du blot den almindelige overdækning.
    Når Du fortøjer, vær så opmærksom på, om Du fortøjer ved en flydebro = fortøjningerne følger med ved høj-/lavvande. Er det en fast bro, bør Du sikre, der er tilstrækkelig slæk på linerne.
    Ved længere tid i havnen lukker Du for brændstoftilførslen og lader motoren `brænde ud`.
    Ikke nødvendigt at pjaske ferskvand på motoren; en god regnskylle gør arbejdet.
    Og til slut: husk at bruge fendere.

God fornøjelse!

• #4   1. aug Mange tak for jeres svar smiley

Kommentér på:
Havneplads erfaringer

x