{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.647 visninger | Oprettet:

Opladning af batterier {{forumTopicSubject}}

Hejsa god aften
Vi er nye bådejere og søger lige lidt info vedr. ladning af batterierne på båden.
Det er en 15 fods båd med en 40 hk 2 takt Mercury fra 1998. Vi har købt en ctek intelligent lader. Skal startbatteriet lades op efter hver sejltur eller hvor tit lader I op? Det er på 62 ampere
Til el-spil er koblet et andet batteri, måske også et startbatteri men 72 ampere. Hvor tit skal det lades op?
Tager de skade af at blive opladet efter hver tur?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Opladning af batterier
  • #1   20. aug 2020 Lader din motor ikke,,,,,

  • #2   20. aug 2020 Jo højst sandsynligt, jeg er stadig bare i tvivl om hvor tit batteriet skal lades op. Har forsøgt at læse mig frem til det.

  • #3   20. aug 2020 Hvis din motor lader, skal den kun lades hvis den står i længere tid.....

  • #4   20. aug 2020 Hvis du ikke har noget der trækker strøm skal det ikke lades før der kommer minus grader.
    Start batterier skal toppes op efter brug, det burde din motor sørge for.
    Forbrugsbatterier kan tåle total afladning 500-1000 gange. Efter en total afladning er det bedst at bruge en dedikeret ladder (som ctek, ikke motor) til at oplade et blybatteri.
    læs "RECOND" her...
    https://www.watski.dk/ctek-marinelader-m25-115Ma


  • #6   20. aug 2020 Mange tak for jeres svar.

  • #7   21. aug 2020 Jeg tillader mig lige at opsummere.
    1. Du skal ikke oplade dit startbatteru efter hver tur medmindre du har brugt strøm på lys, navigation, etc under turen og din generator på motoren iøvrigt virker. Det gør dog ikke noget at top-op lade dit batteri med en intelligent lader som c-tec.
    2. Regn med at kommer baterispændingen under 12,0V BØR du oplade. Kommer spændingen under 11,0V SKAL du oplade (for ikke at skade dit batteri). Det kunne derfor være en god idé at montere et display, der hurtigt kan vise spændingen, istedet for at rigge millimeter til hvergang
    3. Dit spil-batteri bør du oplade hver gang. For selvom du måske kun bruger 1/4 del af kapaciteten ved en op/nedtur, så har et blybatteri bedst ved at være fuldt opladet (dvs have en spænding på 12,7V). Desuden kender du jo ikke den nøjagtige kapacitet på batteriet. Det er typisk slidt. Så de 72 Åh er jo fra nyt.


  • #8   21. aug 2020 Tak Lars, for din grundige opsummering. Det var rigtig rart lige at få stillet det op på den måde. Du ønskes en god dag.

  • #9   21. aug 2020 Lars T og Morten er inde på det rigtige, ja Lars giver gode svar.
    Du skal sørge for at have dine batterier laddet op. Har du et startbatteri og et eller flere forbrugsbatterier skal de sikkert laddes forskelligt op. Ladning er et kæmpe problem, for næsten ingen gør det rigtigt, med dyre batteriudskiftninger til følge.
    Du er velkommen til at ringe i hverdage og spørge mere ind til hjælp. Du kan se mit nummer på: borgholt.dk
    vh.
    Martin
    Borgholt. Auto/båd-el.
    Vordingborg


  • #10   21. aug 2020 Jeg takker mange gange Martin. Dejligt med alt den hjælp. Måske vi tales ved. God weekend.

  • #11   21. aug 2020 Du er velkommen. Det er nemmere over telefonen så hjælpen gives i et niveau der kan forståes. Desværre er der mange forkerte svar her inde, ikke kun i dit oplæg, men generalt. Et er sikkert, køber man ny båd SKAL man kontrollerer batteri og forbindelser. Både brænder pga. denne mangel på opmærksomhed.
    "Billede af sprunget batteri".


    profilbillede
  • #12   28. aug 2020 Man må kunne sætte en switch kontakt ting på så man kan slå motorens ladning Fra når der ikke er behov format lade på batterierne ?

  • #13   28. aug 2020 Der er altid et behov for at lade under sejllads med motor. Generatorens laderelæ styrere ladningen og justerer selv ned når der er fuld kapacitet på batterierne.

Kommentér på:
Opladning af batterier

Annonce