{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.542 visninger | Oprettet:

Opladning af forbrugsbatterier via Påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, jeg har denne fiskebåd “jolle”
Den er udstyret med en 40 hk påhængsmotor
Samt en elmotor som bruges under fiskeriet.

Påhængsmotoren har sit eget batteri kan ikke huske størrelsen.
Elmotoren har 2 x 12 volt 100 ah batterier monteret så de giver 12 volt 200 ah

Når vi er på tur i en uges tid eller weekend er det ikke altid lige let at finde strøm i nærheden af hvor båden kan stå.

Så derfor tænkte jeg er det må nogen tænkelig måde muligt at lade forbrugs batterierne vi motoren når den er startet.

Jeg ved man kan bruge et skille relæ som kobler batterierne sammen når start batteriet har nået en hvis spænding.
Og kobler fra når start batteriet er nået ned på en hvis spænding men ved brug af denne løsning, har jeg forstået det sådan at alle batterier skal være ens og det er de ikke.

Er der andre muligheder for at løse dette?
Lige nu lader jeg forbrugsbatterierne med en alm. C-tek lader


Kommentarer på:  Opladning af forbrugsbatterier via Påhængsmotor
  • #2   9. okt 2020 Jeg bruger denne og har et 100 amp og et 115 amp og der er ingen problemer .
    Er ikke den billigste , men virker

    https://nordjysk-marine.dk/shop/118-batterilader--omformer-mm/10917-septor-skillerelae-1275-12v75a/


  • #4   9. okt 2020 Rasmus og Morten de skal kunne lades uden en omskifter kontakt og med det system som Nicolai nævner, et skille relæ jeg kunne bare ikke huske hvad det hed.

    Men der er kontakten ikke nødvendig.
    Så lader den start batteriet først og når den er fuld så lader den batteribanken

    Forbruget aflader ikke startbatteriet med et skille relæ, og det er ikke nødvendigt med kontakter.

    Rasmus
    Jeg kan med sikkerhed ikke lade batterierne helt op, men hvis det kan give mig en times sejltid mere på en dags fiskeri så er vi faktisk godt på vej.
    Batteribanken er så stor at vi som regel kan fiske 2 1/2 - 3 hele dage med elmotoren kørende før den er hel tom, så det er bare for at undgå vi skal lade hverdag.

    Nogen dage bruger vi mere det er afhængigt at vind og vejr.


  • #5   9. okt 2020 Nicolai
    Kan du fortælle mig om jeg skal bruge en
    12 volt 75 AMP
    Eller
    12 volt 300 AMP

    Startbatteriet er et
    Producent: Exide
    Model: ER350 EXIDE DUAL
    Spænding: 12V
    Kapacitet: 80 Amp
    Koldstartsstrøm: 510 Amp
    Watt: 350

    Forbrugs pakken er 12 v 200 AH bestående af 2x
    12V 100AH
    CCA EN: 820

    Jeg er lidt i tvivl om de 75 AMP på skillerelæet er batteriets AMP eller hvor meget laderen kan levere


  • #6   10. okt 2020 Jeg har læst og læst!
    Det jeg kan komme frem til omkring Septor 1275
    er følgende.

    12 volts kreds
    75 AMP maks ladespænding fra lader og generator
    400 AH forbrugs kapacitet.
    Ret mig hvis jeg tar fejl.


  • #8   10. okt 2020 Hej, Nicolais løsning er fin. 75 er stor nok. Det er ikke et problem at dine batterier har forskelligt amp. tal. Det har mine også. Der hvor batterierne skal være ens, både hvad angår alder og amp., er på større anlæg, hvor 2stk. 12 volt kobles sammen til 24 volt. Men du kan jo godt suplere med en C-tak.

  • #9   12. okt 2020 Jeg har selv et skillerelæ fra Biltema i min, og det fungerer fortræffeligt. Har selv startbatteri og forbrugsbatteri, men en separat 90 Ah AGM til min el-motor, dette oplader jeg hjemme.
    Men jeg tror der lige er noget andet man skal holde øje med. En 40 Hk har typisk en generator med en max ladestrøm på 15-20 A. Det giver den når den får nogle omdr. Yamaha har ry for at lade godt allerede ved lave omdr. andre kender jeg ikke tal for. Men hvis vi nu siger ladestrøm 10 A.
    To stk 50 % afladede 100 Ah batterier skal modtage 100 Ah for at være genopladede.
    100 Ah divideret med 10 A = 10 timer. Det duer jo ikke smiley
    En typisk el-motor bruger op mod 60A. Når den kører vil man jo typisk ikke bruge benzinmotoren, og skal den kun køre i tomgang for at lade, vil elmotoren måske bruge 5 x så meget som der lades med.
    Jeg tror mere på større batterier af AGM eller Gel-typen som kan klare dybdeafladning. Så får man flere driftstimer af den samme batteristørrelse.
    Og så lader man derhjemme smiley


  • #10   14. okt 2020 SL
    Tror ikke helt du forstår hvad jeg vil opnå.
    Jeg har ingen problemer med at kunne fiske i 2-3 dage uden at lade.
    Men når jeg er væk i en uges tid og det ikke lige er til at komme i nærheden af en stikkontakt så er det jo en fordel at kunne lade lidt under sejladsen så hvis det i løbet af de 3 dage kan give mig til den fjerde dag også eller det meste af den, så er det ikke helt skidt.

    Jeg forventer ikke at kunne slippe for at lade derhjemme.
    Men hvis din formel er rigtig kan jeg fortælle at jeg lader med 15 AMP.
    Så at fylde min bank helt op vil tage ca 13 timer og 20 minutter og det kan give mig op til 3 dages fiskeri.
    Så på 3 dage vil jeg nok kunne oplade 1/4 del af min batteri bank.
    Så det vil give mig til næsten 1 dag mere.
    Det vil sige jeg kan tage på “Ø-hop” eller lignende, med fiskeri i 4 dage uden at anløbe en havn med strøm.


  • #11   16. okt 2020 Hvad med solceller?.
    Mvh Erik


  • #12   16. okt 2020 Nicokiller
    Ideen er god har selv haft tanken men aner ikke hvor på jollen de skal være uden at de er i vejen


  • #14   17. okt 2020 Rasmus, ja men problemet er vi står og kastefisker og hvis den bimini top skal være fast så er den i vejen, og vi kommer inder nogle broer også hvor vi skal dukke os for at komme igennem

  • #16   18. okt 2020 Morten R de skal bare være ret store før de lader ret meget.

Kommentér på:
Opladning af forbrugsbatterier via Påhængsmotor

Annonce