2.899 visninger
|
Oprettet:
Trække båd op med bil - med manual eller automatgear? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi har jo som tidligere skrevet at vi har købt en 17" fods speedbåd.
Når nu vi skal til at have den op af vandet er det bedst med en bil med manuel gear eller en bil med automat gear.
Har læst det kan være hårdt for koblingen.
Vh
Allan
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Men bedst er med en firehjulstrækker med reduktionsgear, så kan du trække den op bare en smule over tomgang
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
Baghjulstræk er sværest at trække op med da de kommer ned hvor rampen er glat. Jeg har selv været ud for at skulle have hjælp for at trække bilen og båden op af rampen på grund af våd rampe. Det var med en diesel hakker med 500nm ved 1600 omdrejninger så masser af kræfter men ringe kontakt til asfalten.
Forhjultræk er en fordel (det lyder ulogiskmen der er en forklaring) idet du har den del af rampen der ikke er glat. Den gamle mazda havde kun 130nm ved 3000 omdrejninger og det var svært at hive båden op at stejle ramper, men det lykkedes hver gang uden hjælp. Der er dog et trick du skal bruge, båden skal ikke trækkes helt op på traileren. Du skal efterlade båden ca. 20 cm fra bovstolpen (kan variere lidt afh. af båd) så du får negativ kuglevægt på bilen. Det løfter op i bagenden af bilen og du får mere vægt på forhjulene. Når den er kommet op skal du ikke bremse hårdt da båden vil rulle frem, husk at hive båden på plads med trækspillet når du er kommet op.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Omvendt har jeg selv oplevet at skulle have en anden bil til at trække mig op da jeg kørte forhjulstrukket bil. Når rampen er våd (eks. regnvejr) kan det være tæt på umuligt med en forhjulstrukket bil. Jeg havde 3 voksne siddende på motorhjælmen og selvfølgelig som du skriver det med negativ tryk på kuglen, men alligevel var der ikke nok greb på forhjulene.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 9 Svar: 245
Har selv Ford med manuelt gear.
Men der er jo meget religion i valg af bil og type
En klods under hvert baghjul forbundet med en snor som lægges over trækkrogen er bare smart. Så filer man ikke så meget i koblingen ved start, og snoren gør at traileren ikke kører over klodserne som jo trækkes med når man kører op ad rampen.
Supersmart, og det er desværre ikke mig selv der har fundet på det !!!!!
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 460
mar 2015
Det er en Cap Camarat som står på en 1350 kg trailer. Og alle kg er udnyttet
Jeg bruger slæbestedet under den nye Lillebæltsbro, og det er altid sandet til pga. strømmen
Det er klart det mest udfordrende slæbested jeg kender.
Når alle 6 hjul holder i 5-15 cm sand er ingenting enkelt, og jeg har endda 4-hjulstræk.
Tror ikke engang en Polo kan trække en lille RIB op der.
Heldigvis er slæbestedet lige nu ved at blive forbedret
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Nej det er ikke Askeladen.
Det er en Doral 17 fods på ca 750 kg + trailer
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Både: 2 Emner: 9 Svar: 18
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Kæft der bliver lavet hjulspin når de skal op.
Der kommer jeg ikke til at sætte vores båd i, det har jeg min bil for kær til
Desuden ser det også stressende ud da der er utroligt mange der bruger stedet, men det er nok fordi det er gratis.
Ved du om der er andre steder i området der er bedre (må godt koste)?
okt 2016
Følger: 4 Følgere: 62 Både: 2 Emner: 28 Svar: 174
så burde du ikke få nogen problemer i at høre om. heller ikke med manuel gear og forhjulstræk.
hiver Self en 19fod bayliner
(1700kg ca. incl trailer). op med at Megane og forhjulstræk uden større problemer. brugte en Peugeot 308 før.
mar 2015
Mht til slæbesteder i Lillebælt:
Fredericia Lystbådehavn, Middelfart Marina har et helt nyt, der er også et ved siden af det gamle værft i Middelfart. Strib lystbådehavn har også et.
www.slaebesteder.dk har vist alle med, men koster 30-40 kr om året.
Men som jeg skrev er Fredericia Kommune ved at renovere det under broen. Der er bestilt nye betonplader, og det bliver "løftet" over den naturlige bund.
Tror det bliver godt. Skal nok smide fotos på om et par uger
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
mar 2015
Det er faktisk to forskellige hjemmesider. Kendte ikke slabestedet.dk, men det ser ud som om det har lidt bedre brugerflade.
Til gengæld har slaebesteder.dk kommentarer og fotos fra brugerne
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 121 Både: 1 Emner: 9 Svar: 332
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 15
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
der er steder med billeder og kommentarer, men folk er nødt til at hjælpe med at smide nyt op.. Sønderjylland er da dækket godt.
Ps. Landcruiser er bare bedst til at trække med..
Trække båd op med bil - med manual eller automatgear?