{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Trække båd op med bil - med manual eller automatgear?
  • #1   12. okt 2020 Det er vel lettest med automatgear, men kan sagtens fungere med manuelt. Jeg foretrækker en bil med baghjulstræk.

    Men bedst er med en firehjulstrækker med reduktionsgear, så kan du trække den op bare en smule over tomgang smiley


  • #2   13. okt 2020 Det er lettest med automatgear men det er underordnet, det der er vigtigst er firehjulstræk.
    Baghjulstræk er sværest at trække op med da de kommer ned hvor rampen er glat. Jeg har selv været ud for at skulle have hjælp for at trække bilen og båden op af rampen på grund af våd rampe. Det var med en diesel hakker med 500nm ved 1600 omdrejninger så masser af kræfter men ringe kontakt til asfalten.
    Forhjultræk er en fordel (det lyder ulogiskmen der er en forklaring) idet du har den del af rampen der ikke er glat. Den gamle mazda havde kun 130nm ved 3000 omdrejninger og det var svært at hive båden op at stejle ramper, men det lykkedes hver gang uden hjælp. Der er dog et trick du skal bruge, båden skal ikke trækkes helt op på traileren. Du skal efterlade båden ca. 20 cm fra bovstolpen (kan variere lidt afh. af båd) så du får negativ kuglevægt på bilen. Det løfter op i bagenden af bilen og du får mere vægt på forhjulene. Når den er kommet op skal du ikke bremse hårdt da båden vil rulle frem, husk at hive båden på plads med trækspillet når du er kommet op.


  • #3   13. okt 2020 #2 Det kommer helt an på slæbestedet. Vil dog sige at jeg aldrig har oplevet at det skulle være en fordel med forhjulstræk. De slæbesteder jeg bruger, der kommer baghjulene ikke i nærheden af noget der er glat, så har aldrig haft det problem du beskriver. Men selvfølgelig kan det findes, eks hvis der er træbelægning på slæbestedet.
    Omvendt har jeg selv oplevet at skulle have en anden bil til at trække mig op da jeg kørte forhjulstrukket bil. Når rampen er våd (eks. regnvejr) kan det være tæt på umuligt med en forhjulstrukket bil. Jeg havde 3 voksne siddende på motorhjælmen og selvfølgelig som du skriver det med negativ tryk på kuglen, men alligevel var der ikke nok greb på forhjulene.


  • #4   13. okt 2020 Har hørt fra en brugtvognsforhandler at der er for mange garantisager på VW's DCS og Fords PowerShift når der køres med trailer. Fik at vide at der skulle BMW og Audi med 3 liters diesel før automatgearet var stærkt nok i længden
    Har selv Ford med manuelt gear.
    Men der er jo meget religion i valg af bil og type smiley
    En klods under hvert baghjul forbundet med en snor som lægges over trækkrogen er bare smart. Så filer man ikke så meget i koblingen ved start, og snoren gør at traileren ikke kører over klodserne som jo trækkes med når man kører op ad rampen.
    Supersmart, og det er desværre ikke mig selv der har fundet på det !!!!!


  • #5   13. okt 2020 Er det din askeladen i profilen , burde du ikke få problemer , hvis din bil over polo str.


  • #6   13. okt 2020 Hej #5
    Det er en Cap Camarat som står på en 1350 kg trailer. Og alle kg er udnyttet smiley
    Jeg bruger slæbestedet under den nye Lillebæltsbro, og det er altid sandet til pga. strømmen
    Det er klart det mest udfordrende slæbested jeg kender.
    Når alle 6 hjul holder i 5-15 cm sand er ingenting enkelt, og jeg har endda 4-hjulstræk.
    Tror ikke engang en Polo kan trække en lille RIB op der.
    Heldigvis er slæbestedet lige nu ved at blive forbedret


  • #7   13. okt 2020 #5.

    Nej det er ikke Askeladen.
    Det er en Doral 17 fods på ca 750 kg + trailer smiley


  • #8   13. okt 2020 Bare man kan slå antispin fra ellers står den og hakker hvis der er sand i slææbestedet

  • #9   13. okt 2020 #6. Der har vi også holdt i sommers og set på at folk skal have deres både op.
    Kæft der bliver lavet hjulspin når de skal op.
    Der kommer jeg ikke til at sætte vores båd i, det har jeg min bil for kær til smiley

    Desuden ser det også stressende ud da der er utroligt mange der bruger stedet, men det er nok fordi det er gratis.
    Ved du om der er andre steder i området der er bedre (må godt koste)?


  • #10   13. okt 2020 #7
    så burde du ikke få nogen problemer i at høre om. heller ikke med manuel gear og forhjulstræk.
    hiver Self en 19fod bayliner
    (1700kg ca. incl trailer). op med at Megane og forhjulstræk uden større problemer. brugte en Peugeot 308 før.


  • #11   13. okt 2020 Fik vist svaret på et spørgsmål til en anden smiley
    Mht til slæbesteder i Lillebælt:
    Fredericia Lystbådehavn, Middelfart Marina har et helt nyt, der er også et ved siden af det gamle værft i Middelfart. Strib lystbådehavn har også et.
    www.slaebesteder.dk har vist alle med, men koster 30-40 kr om året.
    Men som jeg skrev er Fredericia Kommune ved at renovere det under broen. Der er bestilt nye betonplader, og det bliver "løftet" over den naturlige bund.
    Tror det bliver godt. Skal nok smide fotos på om et par uger


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #12   13. okt 2020 https://www.slaebestedet.dk/index.php fandt den side efter en bekendt fortalte om den

  • #13   13. okt 2020 #12
    Det er faktisk to forskellige hjemmesider. Kendte ikke slabestedet.dk, men det ser ud som om det har lidt bedre brugerflade.
    Til gengæld har slaebesteder.dk kommentarer og fotos fra brugerne


  • #14   14. okt 2020 Min familiespand er en renault captur 1,2 120hk og med automatgear og der trækker jeg fint min ørnvik op af rampen uden hjulspind..

  • #15   15. okt 2020 Baghjulstræk og rigtigt automatgear (ikke dobbeltkobling) = ingen problemer under normale forhold. De andre kan også, men flere fabrikater af dobbeltkobling har problemer med at holde til det. Forhjulstræk har jeg personligt haft STORE problemer med, har næsten været i vandet med en Gran Picasso. 4wd med reduktionsgear er selvfølgelig bedst hvis båden er meget tung, eller underlaget er løst.

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #16   15. okt 2020 #13
    der er steder med billeder og kommentarer, men folk er nødt til at hjælpe med at smide nyt op.. Sønderjylland er da dækket godt.

    Ps. Landcruiser er bare bedst til at trække med.. smiley


Kommentér på:
Trække båd op med bil - med manual eller automatgear?

Annonce