{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Fremad gear virker til at tage fint fat, bakgear kører bare rundt? {{forumTopicSubject}}

Nyt problem 😂

Hej igen

Jeg har den gamle 40 heste 2 takt mariner fra omkring 1980 tror jeg. Gear virkede før jeg skilte benet ved vandpumpe skift og efterfølgende toppakning skift mv. Nu virker det som om at skruen ikke får fat i bakgear men fremad tager fint fat og neutral kører rundt uden det vilde kliklyd.
Har justeret lidt på forbindelsen ved benet for at se om det gav lidt. Kunne på denne få fremad gear til at tage fat eller lade være men bagudgående gear kører rundt ligesom neutral? 🤷‍♂️🤔

Hvad tænker i kloge hoveder. Har undersøgt de andre tråde herinde uden at blive klogere 🤷‍♂️

Vh. Jimmy Olsen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fremad gear virker til at tage fint fat, bakgear kører bare rundt?
  • #2   17. okt 2020 Hej Rasmus K

    Jeg har kun testet det hvor den er på land og drejet på propel ved håndkraft, hvis det har noget at sige?

    Men der skal være modstand i bakgear?

    Hvor mener du justeringen skal ske for har skruet lidt på samlingen mellem ben og top uden det ændrede på bakgear. Hvordan tænker du jeg skal prøve at justere? smiley

    Vh. Jimmy


  • #3   17. okt 2020 Prøv at tage gear kablet af, prøv så at sætte den i gear ! hvis den gå i bak gear uden kablet på er det et justerings spørgsmål, så må vandringen til bak gearet ændres på kablet.
    Ellers må du nok indse at der skal noget andet til end justering ( måske en skifte arm der er gået løs eller sådan noget, der er nok en der har lidt mere forstand på sådan en gearkasse end jeg har....


  • #4   17. okt 2020 Prøv at kontakte mekanikles herinde fra.

  • #7   17. okt 2020 Har den til at stå i neutral og møtrikken et centreret lige meget over ben og top forbindelsen 🤔 der er stadig kun modstand på i fremadgående. Har kun testet over vand, hjælper det at prøve i vand?

  • #8   17. okt 2020 Jeg har på et tidspunkt været dum at skrue den skrue ud som holder gearvælgeren. Kan det være den der spiller ind? Den går jo fint igennem de tre gear men kan som sagt ikke fange modstand i bakgear? 🤷‍♂️

  • #10   17. okt 2020 Jeg synes jeg prøver at stille og stille 😁 men den vil ikke noget bakgear 🤷‍♂️

  • #11   17. okt 2020 hvad har du lavet på motoren, udover at skrue på gearvælger skruen.... virkede den før du tog den skrue ud, lidt historie om dit "pilleri" smiley på den er nok velkommen...
    for den holder ikke op med at virke, med mindre at der er en defekt gearvælger i selve gearkassen der gav op da du brugte den sidst, eller er det kommet efter du har pillet ?
    Historie tak smiley


  • #12   17. okt 2020 Har oplevet præcis det samme.
    Gearkablet var knækket og kunne ikke trækkes i men ved meget gasgivning flyttede gaskablet den i gear.
    Afmonter kablerne og se om den går fint I gear ved at dreje geararmen ned ved gearkassen manuelt. Hvis den gør er kablet nok knækket. Men det er til at se træk godt i enden af kablet:-)


  • #13   18. okt 2020 Jeg har skiftet vandpumpen da kølestrålen var tvivlsom. Det hjalp på strålen. Har sat benet på igen og smidt ny gearolie på. Enten var det i denne proces eller førnævnte hvor at jeg kom til at skrue skruen til gearvælgeren ud men satte den i igen smiley
    Derefter har jeg renset kaburator og sådan ifm. tomgangsjustering og haft topstykket af og renset det smiley
    Jeg har forsøgt at justere forbindelsen mellem de to stænger til gear. Det virker som om den nederste stang kan trykkes i "hak" et par steder hvor den låses. Jeg kan skrue det sammen så der ingen modstand er overhovedet i bakgear og kan skrue den sammen så der er alt for meget modtand så den ikke rigtig kan drejes på propellen. Den kan give sig MEGET lidt men det lyder usundt så det lod jeg være med smiley


  • #15   19. okt 2020 Som Jens så rigtig skriver ... når man skiller for at skift vandpumpen, skal nogle motorer stå bestemt med gearet, for at spille igen når det samles, og det er IKKE en god ide at dreje på nogle aksler eller rører ved gearskifte akslen nå det er adskilt da det hele kan komme ud af synk........ derfor skriv altid hvad man har pillet ved når der opstår problemer, så slipper man for forskellige bud der gør en total forvirret og måske gør man mere skade end gavn når man så prøver de ting af...
    så i dit tilfælde ..... skil benet ad og saml det rigtigt ifølge bogen for din motor, det kan være noget bæ at ramme de not gange for de forskellige aksler, det skal mange gange lirkes ganske forsigtigt sammen UDEN at rykke på div indstillinger..... og så skal alt det du har lavet om efter de bud der er kommet rettes til igen
    God fornøjelse
    OBS : har du ikke en rep manuel ... så skaf en ! ! det er det halve arbejde at lave det rigtigt første gang.


  • #16   19. okt 2020 Da jeg skiftede vandpumpen havde jeg gearet i bak da jeg skilte benet ad og monterede det igen uden at røre ved noget i denne proces.🤔
    Har reparationsmanual fra biblioteket liggende 💪🏻 De er gode at have!


  • #17   19. okt 2020 har du pillet den lille skrue ud af gearet. så er der kun den hårde vej.. adskille gear og få det samlet rigtigt.. tager ca 1time hvis det kan skilles let. desværre skal den der spændering nok skiftes da den sjældent overlever

  • #20   29. okt 2020 Er ved at skille gear af, og alt andet Ca 😄 der er godt med vand i olien. Burde der ikke sidde to olie pakninger derinde i den yderste del af propellen?hvordan kommer jeg ind til dem?

    profilbillede
  • #22   29. okt 2020 Men hvordan kommer jeg ind til dem? Kan den yderste del tages af? Det ligner umiddelbart kun et stykke med en o ring omkring?
    Vedhæfter også lige billede forfra hvor jeg umiddelbart heller ikke kan se jeg kan skille den 🤔


    profilbillede
  • #23   29. okt 2020

    profilbillede
  • #24   29. okt 2020

    profilbillede
  • #25   29. okt 2020

    profilbillede
  • #26   1. nov 2020 lejet skal ud før du kan komme til pakdåserne

  • #27   2. nov 2020 Det fandt jeg ud af ja 😄 Men tak for svar 💪

Kommentér på:
Fremad gear virker til at tage fint fat, bakgear kører bare rundt?

Annonce