{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Vægt/balance i båd {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en Fjord 21 motor båd.

Tidligere ejer har ombygget båden fra 2x indenbords motor (Volvo AQ130) til påhængsmotor.
Alt arbejde omkring ombygning er lavet super flot og solidt.

Mit spørgsmål lyder på:

Syntes båden er lidt ustabil - så tænker at give båden noget ballast, også for at udligne de vægten fra de 2 indenbords motore.

Tænker 200 kg. Midt/bag i båden og 100 kg i fronten.

Eller er der andre løsninger?

Mvh Christian


Kommentarer på:  Vægt/balance i båd
  • #1   13. feb 2021 Du skal vel nærmere finde ud af hvad dine gamle motor og gear vejede og så trække vægten af påhængsmotoren fra.
    Og så starte med det. Samme sted som dine motore lagde måske en smule længere frem hvis du har mulighed for det


  • #3   13. feb 2021 Bådens design er oprindelig lavet til indenbords motorerne, når man ombygger til udenbords, flytter man bådens tyngde punkt. Det betyder en ændring på bådens design formentlig er nødvendig. (undervogn)
    Det er en god ide at oprette et foto album omkring båden, billeder gør det nemmere.
    Og evt oprette båden ordentlig med billeder og en detaljeret beskrivelse, smiley
    smiley


  • #4   13. feb 2021 Tusinde tak for svar - jeg prøver med lidt sandsække smiley

    Og skal nok få oprettet båden, men er igang med lidt større interiør arbejde, så venter lige til jeg er færdig smiley


  • #5   14. feb 2021 Hej Christian,
    Nu har du jo ikke beskrevet hvordan din båder er ustabil, og hvor stor din motor eller motorer er. Men hvis det er ved høj hastighed du oplever problemer, kan man godt ændre på det man på engelsk kalder "lifting strakes" og opnå resultater med det.
    Denne video fortæller lidt om disse, det er et eksempel i præsentation af noget software. Men man kan godt få fornemmelsen af "strakes" betydning for modstanden gennem vandet. Man kan forholdsvis nemt forlænge på eksisterende hvis der er brug for at få lidt mere løft eller stabilitet ved høj hastighed.

    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=4KzoSOn25_k
    smiley


Kommentér på:
Vægt/balance i båd

Annonce