{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

ny båd {{forumTopicSubject}}

Overvejer en af følgende båd men. Er motoren stor nok. Skal fortrinsvis sejle 2 voksen med fiske grej på fjorden.. Båden skal selvfølgelig kunne plane uden problem.

https://www.dba.dk/jolle-smartliner-170-aarg/id-505130830/

https://www.dba.dk/terhi-4110-andet-aarg-200/id-118496901/

https://www.dba.dk/pioner-15-motorbaad-aarg/id-119263683/


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  ny båd
  • #1   5. mar 2021 Ved godt at jeg gerne selv vil have noget med kraft overskud, så jeg syntes at 20-25 hk er for lidt til disse bådstørrelser. jeg ville finde noget med 30-40hk hvis det var mig, så man også kan holde den i plan ved omkring halv gas.
    smiley smiley


  • #2   5. mar 2021 Som Thomas så rigtigt skriver, altid godt med et kraft overskud, det går RIGTIGT stærkt med at der lige pludseligt kan komme dårligt vejr, modstrøm, blæst og dermed bølger ( har prøvet det og været der ) og så er det rart med lidt motorkraft til at få en ind.
    Fordi man har en større motor behøver man jo ikke bruge alle kræfter hele tiden og en større motor arbejder lidt mindre end en lille ( tænk på løb ! alm løb kan man klare i lang tid, og komme langt ! i en spurt og brug af alle kræfter i betydelig mindre tid .... ja ja nu løber jeg ikke .... men kan rulle utroligt hurtigt smiley smiley smiley ) det må være det samme med motorer, større motor skal ikke arbejde på fuld skrald for at yde det samme som en lille på fuld skrald, så jeg er helt sikkert på samme side som Thomas.
    Prøv også at tænke en lille kabine ind i dit valg, det kan godt være at den ikke er særlig bevendt og tager en masse plads, men nøhj den er god at have når der kommer en byge forbi, samt at måske komme i ly for vind, nu ved jeg jo ikke om i vil bruge den hele året og evt fiske om vinteren ( forår/efterår ) for så er selv den mindste kabine med en lille varme kilde GULD VÆRD, selv 5-10 minutter i lune omgivelser i ly for vinden kan give rigtigt meget.
    Held og lykke med at købe båd, men pas på ! ! ! ! det er dyrt smiley , da der ikke går lang tid .... ja så skal man have noget større, og mere og mere grej ..... ved det selv... startet med en Limbo 12 smiley smiley smiley smiley og vores drømme båd fik vi for nogle år siden og NU ... ja så ser vi allerede efter en der er bare lidt større ( bilen er lige købt så vi ikke går ned på trækkraft til ny båd smiley vi må nu tage 3,5 ton på krogen smiley smiley smiley smiley )
    Pøj pøj smiley


  • #3   5. mar 2021 Enig med de 2 andre. en motor kan kun være for lille.
    Min vurdering er minimum 40hk til 15 fod, og meget gerne 50hk.


  • #4   5. mar 2021 tak for svar. Tænkte det somme som jer. Ang. kahyt har lige solgt min Ørnvig 510. tager kun ud i havblik smiley

  • #5   10. mar 2021 Jeg fortrækker den største motor som båden er godkendt til så vidt muligt.
    Men samtidig kigger jeg på vægt klassen.
    Hvis en eks. 30 hk vejer 98 kg og en 40 hk vejer 138 kg så synes jeg ikke de sidste 10 kg er noget værd.

    Og hvis man nu kan få en 40 hk som vejer 138 kg og en som vejer 110 kg så vælger jeg den letteste på en lille båd.

    Da vægten betyder en hel del på en lille båd.

    Som udgangs punkt den størst tilladte motor og derudfra vil jeg vurdere det med vægten.

    Man skal aldrig gå ned på kraft overskud.

    Som der også skrives længere oppe så behøver man ikke altid bruge alle kræfter, men en motor som arbejder på halvkraft slides mindre end en som arbejder på fuld kraft.

    Det er dog vigtigt at man engang imellem brænder sin motor igennem ved fuld gas så den ikke soder til.


Kommentér på:
ny båd

Annonce