{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

Andreas M
Andreas M
Tilmeldt:
25. jun 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

pakdåse til bådtrailer {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en båd trailer som skal have skiftet lejer.

jeg har fået tilsendt pakdåser som på billedet, men nu bliver jeg i tvivl, kan de holde vandet ude af nav'et? det er noget hård plast med en v pakning i midten.
jeg frygter den hårde plast del ikke træner ordenligt på aksel og nav. eller at de ikke kan tåle saltvand. dem jeg købte dem af kunne ikke svare på det.

eller ville det være bedre en finde en traditionel pakdåse af hård gummi?

tidligere ejer havde brugt den ene hårde del fra pakdåsen på billedet (mod akslen), og en hård gummi pakdåse udover. dog var den en mm for lille til navet. hvilket forklarer hvorfor de skal skiftes.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  pakdåse til bådtrailer
  • Ronni K
    Ronni K Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 9 Svar: 5
    #2   1. apr 2021 Jeg skifter lejer i min gammel variant trailer , hver andet år. I de gamle trailer er det kun fedt, der forhindre vandet i at trænge ind. Min trailer er fra 1991, så den har satneme ædt nogle lejer 🤪🤪🤪🤪🤪

  • #4   2. apr 2021 Altså vandtætte nav er noget opdigtet pis.
    Man kan til dels holde vand ude med fedt.
    Man kan holde det ude med fedt, men når jeg skriver til dels er det fordi der kan komme en lille åbning ind til lejet med tiden i fedtet, og når der er et hul igennem kan der komme vand ind.

    Men at forvente en pakdåse gør det er ikke helt 100.
    Grunden hertil er at en pakdåse slider lidt på akslen samt at akslen slider på pakdåsen der hvor de mødes. Og hvis du køre din trailer i vandet og akslen får saltvand så begynder den med tiden at ruste det vil gnave på pakdåsen når du køre.
    Derfor vil der med tiden også her komme hul.
    Hvis det er en gammel trailer er det ikke sikkert din pakdåse bliver helt så tæt som ønsket.


    Mit råd.
    Monter en rigtig pakdåse, fyld godt med fedt i og gerne rigeligt af det.
    Og lad så hver med at bakke længere ned end højest nødvendigt, gerne så navet er oven vande så får du måske aldrig behov for at skifte lejer igen.

    Brug hellere lidt tid og penge på at justere dine ruller og måske få fat i nogle mere optimale så har du måske ikke behov for at holde helt nede i vandet.
    Det siger jeg self. Uden at vide hvilke ruller du har.


  • Andreas M
    Andreas M Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #5   2. apr 2021 de endte med de blev proppet med fedt, og så vidt muligt holder jeg navet over vandet.
    jeg har 4 af de ruller som på billedet, og 2 i bunden.
    den hviler dog ikke på dem i bunden, hvilket jeg har gået ud fra er en fejl?


    profilbillede
  • #6   3. apr 2021 Andreas
    Jeg ville justere den så den hviler på dem i bunden


  • Andreas M
    Andreas M Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #7   3. apr 2021 det var også min tanke. jeg har godt nok aldrig justeret sådan noget før. men går ud fra bunden og stærkest i midten af bunden.
    kan bådens sider blive 'bløde' af kun at stå på rullerne i siderne?


  • #8   3. apr 2021 De bliver ikke blødere men båden skal stå på kølen der er den stærkest sen skal faktisk kun hvile på de andre ruller

  • Andreas M
    Andreas M Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #9   3. apr 2021 så må jeg hellere få dem justeret ind. kan man måle sig ud af det? eller er det bare af og på med båden til det passer?

  • #10   3. apr 2021 Du kan se hvor meget der mangler for den står på kølen så sænker du de andre tilsvarende og på med den igen så burde det passe

  • Andreas M
    Andreas M Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #11   3. apr 2021 jeg giver det et skud. tak for svarene 👍

  • #14   3. apr 2021 Jo tættere båden er på vejen, jo lettere er den at hive op men jo mere stabil er den også at køre med da tyngdepunktet kommer længere ned imod vejen

  • Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #15   4. apr 2021 Fedt til hjullejer- man kan vel bruge stævnrørsfedt- det kan smøre selv hvis det blandes med vand- fås i flere "tykkelser"- konsistenser- jeg mener, at der er noget der hedder "heavy"- Gamle Saab vendeskruer bliver fyldt med dette en gang om året ca- og denne behandling holder 50år- BSN

  • #16   4. apr 2021 Bjarne N
    Jeg ville ikke bruge stævnrørs fedt.
    Et stævnrør bliver ikke udsat for de samme temperatur som et hjulleje da stævnrøret under drift altid er i vand.

    Et leje kan belastes med høj varme i mange km.
    Alt efter hvor man skal hen i op til flere timer


  • #17   5. apr 2021 man kan osse snyde lidt , og montere smørenipler. så kan der altid efterfyldes

Kommentér på:
pakdåse til bådtrailer

Annonce