{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Propel størrelse op eller ned i tommer ???? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har en 15 fods rib med ny poleret glasfiber bund, med en Suzuki DF50A, propellen der er på den nu er en 3 bladet alu 11 3/8 X 14. topfarten med 2 i båden er ca. 25 knob, hvilket jeg syntes er lige i underkanten.
Hvis jeg leger lidt med trimmet, kan jeg få motoren op på 5800-6000 RPM (max er 6300)
Hvilken propel bør jeg vælge for at få en højre topfart, en der er 1" mindre i diameter med med samme stigning, eller samme størrelse, men 1" mindre stigning, eller noget helt andet ?
Jeg har søgt og søgt på nettet, på en Amerikansk hjemmesiden for RIB´s fandt jeg en beregner hvor man kunne taste alle data for båd og motor ind, der beregnede den at topfarten skulle være ca. 42 knob.
Sælgeren oplyste at han flere gange havde målt den til 35 knob med 3-4 mand i... (måske han skulle havde målt med noget andet end hans iPhone)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel størrelse op eller ned i tommer ????
  • #2   19. apr 2021 Syntes jeg har prøvet at trimme efter bedste evne, tripper jeg for meget ud, så hopper næsen, og så trimmer jeg lidt tilbage, til den lige stopper med at banke pæle.
    Syntes bare at en lille 15 fods rib, burde gå mere en 25 knob med en 50HK... båden vejer kun små 400 kg, med motor og fuld tank...

    På den amerikanske side jeg fandt, var beregningen at jeg skulle en del op i stigning.

    Horsepower Calculations
    This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).

    Total available horsepower at the engine(s): 50 HP
    Total available torque ft/lbs at the engine(s): 42 ft/lbs
    Horsepower loss of 3% per gearbox: - 1.5 HP
    Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 0.8 HP

    Total horsepower available at the propeller(s): 47.8 HP
    Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 107 ft/lbs

    Speed & Power Calculations
    Calculations based on desired speed and available HP
    HP required at propeller(s) for desired 35 knots speed: 27.1 HP
    Estimated speed with existing 50 horsepower:
    This is the speed we will use for the propeller size. 46.42 Knots

    At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM, which allows the engine to develop it's maximum power without overloading. The chart below shows typical engine ratings, you can find this information in your engine specifications.

    Recomended RPM for continuous operation
    Type of engine % of max RPM
    Light-duty gasoline and diesel automotive conversions 70 - 80%
    Light-duty or high output marine diesels 80 - 85%
    Intermittent-duty marine diesels 88 - 92%
    Continuous-duty heavy marine diesels 98 - 100%

    Propeller Size
    Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
    2 Blade 13.7 X 29.9
    3 Blade 13.1 X 29.6
    4 Blade 12.3 X 29.0

    The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading.
    If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch.



  • #4   19. apr 2021 Båd og motor er købt sammen fra ny ved forhandler, så går ud fra at han har vist hvad og hvordan det skulle monteres...

    Kavitations pladen flugter med bunden af båden.

    På computeren skriver den 100% ved gasspjæld når jeg giver fuld gas, så går ud fra at den åbner helt, den er med indsprøjtning.

    På Suzukis´s hjemmeside står der at man skal bruge en propel med 9 til 17 tommer stigning, men det er vel alt efter hvad båden vejer og hvor hurtig man gerne vil sejle.

    Den er rigtig længe om at komme ud af vandet hvis ikke jeg har en med der sider oppe foran, kan det give en indikation på om skruen er forkert ?


  • #5   19. apr 2021 Nu har jeg lige for god orden været ude og se efter, det viser sig at jeg har set et forkert sted ang. 100% gas.

    Throttle angle var 78 grader ved fuld gas, jeg har nu forlænget kablet så den åbner 90 grader ved fund gas, uden kabel, kunne jeg med hånden få den op på 92grader, så håber de 90 grader er korrekt.


  • #7   19. apr 2021 Ja jeg bliver vist nød til at tage ud og prøve den af i morgen og så tage computeren med så jeg kan se de præcise omdrejninger...


  • #8   19. apr 2021 start lige med at hæve motoren et hul og se om det gør en forskel, skroget afgør jo lidt hvor godt den sejler. du kan måske trimme den hårdere hvis du får lidt vægt op foran

  • #10   20. apr 2021 Jeg har lige målt efter, min kavitationsplade er ca. 2-2½ cm over bunden af båden.
    Batteri og tank er under styresædet, så der er en del vægt i bag, hvis vi er 2 afsted er den meget længe om at komme ud af vandet, med mindre den ene sætter sig op foran, så er den hurtig ude af vandet.
    Jeg har aftalt med Thisted Marinecenter at jeg tager både med op til dem i morgen, så kan jeg prøve lidt forskellige propeller og se hvad båden går bedst med.
    Jeg er blevet enig med Ole om at vi skifter til stål propel, så bliver spændende i morgen, jeg skal nok skrive en update når jeg kommer hjem.


  • #11   21. apr 2021 Så er jeg hjemme efter en dag med propel tests, i de høje bølger... ca. 1 meter, men heldigvis er min RIB pæn ligeglad.

    Jeg prøvede en 10.1x14 stål propel den øgede farten fra 22.6 til 29.8 knob og en mærkbar forbedring af optrækket, men jeg kunne trække den helt op til omdrejningsbegrænseren, så endte ud med en Express MACH 3 Stålpropel. 10.375 X 15, så kunne jeg lige ramme de 34.8 knob.

    Så en forbedring på 10 knob.

    Nu vil jeg så prøve at lege med at hæve motoren den ene tand den kan give, hvilket er ca. 2-2½ cm og se om det giver mere fart, eller om det ødelægger optrækket og gør at den suger for meget luft ved dej...


  • #13   22. apr 2021 Jeg har snakket med en forhandler, og den skal vise 90 grader for at give fuld gas da Throttle angle er det der bestemmer hvor meget indsprøjtningen skal give.

    Jeg fik også at vide at forskellen på en DF50 og en DF60 kun er ECU´en, så hvis jeg kan finde en ECU fra en 60 HK så kan jeg få 10 HK mere.

    RPM med 15" er ca. 6100


  • #15   22. apr 2021 Det går ikke så godt med at skrive for tiden.. det er KUN 14" stigning... den hedder 10.375 X 14

  • #17   22. apr 2021 Jens S. Tror du det vil give noget at hæve motoren, de 2 cm, så kavitationsplade kommer 4-4½ cm over bunden...

  • #19   22. apr 2021 Rasmus.
    Hydraulik Jack plate er bestilt, så jeg venter med at hæve motoren, tror i stedet jeg vil se om jeg kan finde en brugt ECU til en 60 HK, tror de 10 HK mere, vil betyde en del mere end at hæve motoren.


  • #21   22. apr 2021 #20
    Hvor stor motor er din båd godkendt til ?
    Syntes det er underligt, i DK er min godkendt til 50HK i USA må den sejle med 115HK...


  • #23   22. apr 2021 Jeg vil nemlig gerne have en 90HK på, men tør ikke pga. forsikringen, de kan jo nægte at dække hvis man har for stor motor på... det har jeg nemlig desværre været ude for... båden blev stjålet og jeg havde skiftet motoren ud fra en 20HK til en 25HK uden at meddele forsikringen dette og så nægtede de at dække, da jeg ikke havde forsikret båden med den rette motor... ;-(

  • #25   28. apr 2021 Jeg er ret enig med #1 (og flere andre)
    Suzuki har en ret kraftig nedgearing med de 1:2,27:
    Min Excelfil siger teoretiske 30,5 knob ved 6000 omdr med 14 tommer.
    Har selv haft en 470 cm RIB med 60 hk, og et skift til en rustfri gav et par knob.
    Jeg ville gå op på en 15 tommer og gerne RS. Slippet bør ikke være mere en 8 % på en RS og 10% på en alu
    https://yamahaoutboards.com/en-us/home/outboards/115-50-hp/70-50/f50/pb_zod_yachtline400_f50lb_10-21-2019-inf
    Gearing er helt anderledes, med det svarer til en 15 tommer på en Suzuki
    Med 50 hk på denne type båd burde 35 mph = 30,2 kn være mulig


  • #26   28. apr 2021 Jeg fik i går en 10.375 X 15 på, nu går den ved 6200 RPM 33.8 knob..

Kommentér på:
Propel størrelse op eller ned i tommer ????

Annonce