{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor til gummibåd {{forumTopicSubject}}

Jeg har kigget efter en 4hk 4 takts motor til knægtens gummibåd på diverse brugtsider, som FB, DBA, G&G, men uden held til at finde noget.

Det der er til salg er enten mega gammelt, eller også mener folk at de sælger guld.

Lige nu overvejer jeg at købe en Hidea, men er lidt i tvivl mht kvaliteten. Den vil bliver brugt 10-15 gange henover sæsonen, så det er ikke noget hvor drifttimerne vil have en nævneværdig betydning.

Nogen som har erfaringer med den?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor til gummibåd
  • #2   22. maj 2021 Hold dig til kendte "mærker" Yamaha, honda, suzuki for at nævne nogen, ved godt at de er liiidt dyre i indkøb, men der dukker altså nogen op til ok priser i brugt.
    Grunden til mærke vare er at der kan købes reservedele/service dele over alt i lille dk, der er et godt net af forhandler og hos de store forhandler er det næsten lager vare eller det kommer hjem et par dage efter du bestiller ( ikke som i nogle tilfælde af de lidt ukendte efter en md eller to )
    Køb KUN en motor der er serviceret hos forhandler, grunden er at de små motorer VIRKELIG arbejder hårdt og så er det mega vigtigt at de er velholdte ( gerne hysteriskt velholdt på service delen ) så vent til der kommer en til salg, og husk selv at vedligeholde den HVERT år som minimum .... så er der større mulighed for at den sejler problem frit i sæsonen.
    På vores gamle 6 hk brugte vi så oktan 100, og det gik/startet den MEGET bedre på i forhold til oktan 95..


  • #3   23. maj 2021 Jeg gider ikke elmotor pga besværligheden med at skulle have batteri frem og tilbage mellem båd og gummibåd, ladestation mm.

    Jeg er helt med på anerkendte mærker. Det var ikke det mit spørgsmål gik på, men derimod om nogen har erfaringer med Hidea, og hvordan kvaliteten er.


  • #4   23. maj 2021 jeg har en Honda BF2.3 som jeg skal af med. Sig til hvis det har interesse.

  • #5   24. maj 2021 #4 det kommer an på alder, pris, stand og lokation. smiley

    Ville helst have fat i en 4 hk, men de er ikke til at finde.

    Det skal også helst være kortbenet.


  • #6   24. maj 2021 Ok... men som jeg skrev som grund var reservedele ! !
    Og det mener jeg er en ret vigtig ting, da motoren vil blive brugt i en ret snæver sæson, det vil sgu være ærgelig at den strejker efter 2 ture og så resten af sæsonen er i udu pga et par måneders ventetid på en lille dims der først skal hjem fra kinas land eller sådan noget..
    Har været der ( godt nok med mc, mandens sæson var sådan set væk pga, vente tiden ), har også læst om den motor du spørger om, at flere har stået med en dårlig oplevelse, både af ting der ikke lige var på lager og at det ikke er den bedste kvalitet den har.
    Det koster at spare ! !


  • #7   24. maj 2021 #6
    Jeg vil gerne have en ordentlig motor, men giver ikke 6000-9000 kr for noget som bliver brugt meget få gange over sæsonen.

    Desværre er udbuddet af brugt meget ringe, og det der er virker urimeligt dyrt.

    Derfor min interesse i Hidea. Hvis en brugt af et anerkendt mærke kun koster 1000 kr mindre end en spritny Hidea er det måske bedre at gå efter noget nyt.


  • #8   24. maj 2021 Kan man ikke bare sige, at 6-9.000 er prisen på grisen. Hvis du VIL ha' en sådan motor - og det kan jeg sagtens følge dig i - så må du bare til lommerne.
    Og som du selv har indset, så holder den slags prisen temmeligt godt (til du evt selv sælger)


  • #11   24. maj 2021 Ud fra denne review så er det Yamaha efterfulgt af Suzuki der er i toppen (der er dog ikke nogen årstal at finde i artiklen, ud fra vægten er den gammel), personligt ville jeg undgå en Hidea.

    https://itboat.com/en/articles/3362-comparative-test-of-outboard-motors-up-to-5-hp

    Mvh. Alex


  • #12   24. maj 2021 #10
    En fornuftig pris på den kortbenede 4 takter. Desværre bare for langt væk. Det vil koste en tusse at køre over og hente den.


  • #14   24. maj 2021 #13
    6 hk er for meget til den gummibåd, samt en knægt på 7 år som aldrig har sejlet med den slags smiley


  • #15   25. maj 2021 he he ... ja måske... det er jo ens guld man sender på vandet, og dem skal vi passe på .... helt 100 smiley smiley
    Men en 4 hk og en 6 hk er NÆSTEN ens, et par dysser i karburatoren og bum... 4 hk, de koster IKKE en bonde gård, hvis du tjekker reservedele på de 2 ! ja så er de ens hvad reservedele angår, UNDTAGET dysser ! !
    Så en 4 hk kan opgraderes til en 6 hk nemt, og også den anden vej, tror ikke der er den store forskel på farten på de 2, og med en fornuftig knægt og opsyn HELE TIDEN samt oplæring af fornuftige forældre .... så er det nok ok.
    Tror ikke der er den store forskel på at sejle galt med en 4 og 6 hk ( gud forbyde det ), men så kan det være der er noget lov halløj om det ... alder, hk, hvor og hvordan, det skal jeg ikke kunne sige noget om, mener der er div forskellige regler i div havne pga at der kan ligge nogle badekar til en del millioner, og dem der har dem er vist rimelig ømme om dem smiley smiley smiley smiley
    Men det var slet ikke det du har spurgt om, men sorry ..... kan ikke dy mig når jeg først kommer igang....
    4 eller 6 er et fedt ( med en udgift på et par hundrede kr for at få en 4 hk ), men har du sat næsen op på en kineser, jamen så køb en, du spurgte og har fået nogle svar smiley så er det op til jer..... rigtig god sæson og held og lykke med juniors sejlads og begyndelse på en DEJLIG hobby smiley smiley


  • #16   4. jul 2021 Spørgsmål???

    Hvor er gummi Båden placeret
    Tager du den med hjem hvergang?
    Hvis ikke tager du motoren med hjem eller tanken?

    Jeg tænker du vil ikke have en elmotor fordi det er besværligt med batteri der skal med hjem og lades op.
    Du kan købe nogle batteri muffer som låses op uden værktøj, batteriet vejer ikke mere end en fuld tank.
    Ingen larm ingen benzin og mikroskopiske slid og service omkostninger.
    Aldrig start problemer.

    Jeg havde til hver en tid placeret en stor elmotor på hækken af limboen hvis ikke de kostede så meget som de gør.
    Motoren koster jo her lidt mere end benzin motoren og så kommer batteri pakken oveni og koster nærmest det samme hvis den skal være effektiv


Kommentér på:
Påhængsmotor til gummibåd

Annonce