{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.938 visninger | Oprettet:

Vand i bund af sejlbåd {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt en ældre tysk 24 fods sejlbåd med sænkekøl. Den har været på land i et års tid. Mit spørgsmål er, om det er normalt at der er vand i bunden af kahytten. Jeg har tømt den for vand, og efter kort tid er der igen lidt vand bunden.

Jeg er novice ift. sejlbåde mm. så håber at en her kan hjælpe mig med at forstå dette her.

Hej, Anders

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vand i bund af sejlbåd
  • #1   27. jul 2021 Det skal der ikke være.
    Så der må være en utæthed som du skal have fundet og repareret.

• #2   29. jul 2021 Jens. Jeg har selv en 24 fods Bandholm. Periodevis har den også lidt vand i sumpen. Man kan bruge meget af sin ungdom, på at finde utætheden. 1. Smag på vandet. Er det saltvand eller regnvand? Er det regnvand er der ikke et problem. Smager det salt, er der en utæthed.
    Men som sagt kan man bruge meget tid på at finde utætheden. Jeg har købt mig en pakke Pampers-bleer, lægger en tre stykker i sumpen, skifter, når de er mættede. Brug hellere tiden på at glæde Dig over tilværelsen og sejler livet.. Og endelig, en sump er en sump. Der vil altid være lidt væde.Og skulle jeg give et bud, ligger et eventuelt problem ved sænkekølen. Men slap af og nyd tilværelsen.

• #6   31. jul 2021 @ Tapio J - er bare overhovedet ikke enig med dig i at der altid vil være vådt i sumpen. Jeg har sejler mange sejlbåde, og der har generelt været tørt i bunden. Hvis der ligger vand, så er der et problem der skal finde og løses - det går ikke væk af sig selv...

Og hvis vandet smager fersk, så kan det også komme fra en utæthed i et evt. drikkevandssystem.

• #7   31. jul 2021 Jens. Jeg har også sejlet adskillige skibe siden 1984. Periodevis altid lidt vand i sumpen. Men jfr. min tidligere kommentar, har jeg levet fint med det.

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 42
    #8   19. aug 2021 Svar til Tapio -Har haft en Bandholm 24, og der opstår typisk utæthed mellem køl og skrog, grundet tærede kølbolte- så få det fixet inden du taber kølen i halvhårdt vejr.
    MVH bjarne S.Nielsen

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

#9   19. aug 2021 Glemte lige- træbåde er svære at holde 100 tæt i skrog, men fiberbåde kan relativt nemt holdes tætte- har også haft en 30' træsejler, og uanset hvad, kom der vand ind ved hård sejlads, men min seneste kølbåd- føromtalte Bandholm 24, var 100 tæt langt hen ad vejen, men fik så det førnævnte problem - utæthed mellem køl og skrog- noget som SKAL fixes

• #10   13. maj 2022 Jamen Bjarne
    Kølen er integreret del af skroget.
    Men tak for venlighed.

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

#11   15. maj 2022 Ja -godt nok en sen kommentar- min var/er med støbejernskøl boltet med ca 5 bolte gennem skrogbund, og med denne konstruktion- som er relativ almindelig, SKAL kølbolte kontrolleres af og til- bolte af "sort stål" -selvom de er galvaniserede- tæres og er stærkere end tilsvarende af rustfrit stål- indtil de er tynde af tæring- De rustfri er mere sprøde og kan få revnedannelser af stress, som de uundgåeligt udsættes for med de varierende påvirkninger af kølen under sejlads- så de skal bare skiftes med interval- afhængigt af dimension og påvirkning- og fugemassen skal klart være af en egnet type, men for at vende tilbage til dit problem- du bliver så nød til at gennemgå undervandsskroget minutiøst - alle gennemføringer - smårevner ved køl- tætning skruebefæstigelser/skroggennemføring -osv alt tjekkes selv en evt loggiver- der skal ikke være meget hul før vandet står ind i stænger- ønsker alt muligt held med operationen- at det ikke er alt for bøvlet- og der er tjekket at det ikke er oppefra- mastegennemføring mv?

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

#14   15. maj 2022 Ja min har så nok været ældre/ en anden årgang, da jeg havde støbejernskøl, boltet på skroget- en Bandholm 24 med en Buck 10 hk indenbordsmotor sam standard bermudarig- den var utæt ved kølbolte- hviket er en større operation, og gør båden halvfarlig at sejle med i hårdt vejr- hvis boltene knækker og båden kæntrer er det lidt noget rod midt ude i Kattegat- så det SKAL repareres- relativt billigt, bortset fra kran- tidskrævende og meget bøvlet!!

• #15   15. maj 2022 Helt enig Bjarne. Og tak for tålmod.

• Ulrik B
    Ulrik B Tilmeldt:
    jan 2023

Følger: 1 Svar: 1
    #16   13. jan 2023 Meget informativ tråd. smiley
    Jeg købte en Joker S30 i sommers og sejlede den, med erfaren skipper hjem til Kbh fra Gøteborg. Efter turen opdager vi at kølen manglede en møtrik på den ene bolt og der var vand i sumpen. Utætheden blev repareret med sikaflex og ny møtrik sat på og det har holdt ok, indtil nu, hvor der så begynder at komme vand igen.
    Hun er en gammel dame fra 1971, så det var forventet, at der kunne være nogle ting som jeg ville opdage hen ad vejen. Båden har sejlet helt fint fra Gøteborg til Kbh og fra Kbh til Køge.
    Mit spørgsmål er mht reparation og prisleje.
    Kølbolten som manglede møtrik er ret tærret og det var lige nøjagtigt muligt at finde en smule gevind at fæstne omkring. Tænker den gerne vil skiftes, men hvordan gør man lige det? Og findes der nogle fagfolk som evt kunne bruges? Og hvor ligger vi rent prismæssigt for sådan en omgang?
    Båden ligger i vandet. Jeg bor på den, så jeg kan jævnlig holde øje og lænse, hvis nødvendigt, men vil gerne sørge for at båden er sikker at sejle i til sommer.

• #17   14. jan 2023 Hmm... Det lyder som om, det er en påhæftet køl.
    Kun en løsning, få båden op og få tætnet mellem køl og bund. Hvis det er den første bolt forrest der er tæret, kunne det tyde på en påsejling. Ingen lette løsninger. Et nyt gevind bør nok også monteres/bores ned i kølen.

Kommentér på:
Vand i bund af sejlbåd

Annonce