2.938 visninger
|
Oprettet:
Vand i bund af sejlbåd {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har købt en ældre tysk 24 fods sejlbåd med sænkekøl. Den har været på land i et års tid. Mit spørgsmål er, om det er normalt at der er vand i bunden af kahytten. Jeg har tømt den for vand, og efter kort tid er der igen lidt vand bunden.
Jeg er novice ift. sejlbåde mm. så håber at en her kan hjælpe mig med at forstå dette her.
Hej, Anders
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Så der må være en utæthed som du skal have fundet og repareret.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 26 Svar: 129
Men som sagt kan man bruge meget tid på at finde utætheden. Jeg har købt mig en pakke Pampers-bleer, lægger en tre stykker i sumpen, skifter, når de er mættede. Brug hellere tiden på at glæde Dig over tilværelsen og sejler livet.. Og endelig, en sump er en sump. Der vil altid være lidt væde.Og skulle jeg give et bud, ligger et eventuelt problem ved sænkekølen. Men slap af og nyd tilværelsen.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Og hvis vandet smager fersk, så kan det også komme fra en utæthed i et evt. drikkevandssystem.
jul 2007
apr 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 42
MVH bjarne S.Nielsen
apr 2019
jul 2007
Kølen er integreret del af skroget.
Men tak for venlighed.
apr 2019
apr 2019
jul 2007
jan 2023
Følger: 1 Svar: 1
Jeg købte en Joker S30 i sommers og sejlede den, med erfaren skipper hjem til Kbh fra Gøteborg. Efter turen opdager vi at kølen manglede en møtrik på den ene bolt og der var vand i sumpen. Utætheden blev repareret med sikaflex og ny møtrik sat på og det har holdt ok, indtil nu, hvor der så begynder at komme vand igen.
Hun er en gammel dame fra 1971, så det var forventet, at der kunne være nogle ting som jeg ville opdage hen ad vejen. Båden har sejlet helt fint fra Gøteborg til Kbh og fra Kbh til Køge.
Mit spørgsmål er mht reparation og prisleje.
Kølbolten som manglede møtrik er ret tærret og det var lige nøjagtigt muligt at finde en smule gevind at fæstne omkring. Tænker den gerne vil skiftes, men hvordan gør man lige det? Og findes der nogle fagfolk som evt kunne bruges? Og hvor ligger vi rent prismæssigt for sådan en omgang?
Båden ligger i vandet. Jeg bor på den, så jeg kan jævnlig holde øje og lænse, hvis nødvendigt, men vil gerne sørge for at båden er sikker at sejle i til sommer.
jul 2007
Kun en løsning, få båden op og få tætnet mellem køl og bund. Hvis det er den første bolt forrest der er tæret, kunne det tyde på en påsejling. Ingen lette løsninger. Et nyt gevind bør nok også monteres/bores ned i kølen.
Vand i bund af sejlbåd