{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

Hjææælp?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en bette kabinebåd som jeg vil sætte lidt i stand.
Jeg er startet med hækken, hvor der var monteret en 30mm mahogni bordplade udvendig og 16mm krydsfiner indvendig, alt træ var træt og grim at se på. Men da jeg får pillet den af, ser jeg at der kun er et lag glasfiber🤔
Er båden mon født med sådan en tyk plade på hækken?
What to do??
Hvordan bygger jeg en ny hæk op, med samme klodsede fremgangsmåde, eller en 16mm krydsfiner på hele bagenden og så nogle lag glasfiber? Eller støbe en 16mm krydsfiner indvendig, imellen "sæderne" som jo er støbt til resten af båden?

Hvad er bedst/nemmest? Det skal lige siges er der kun kommer en 6hk på👍🏻

Håber nogen kan hjælpe.

Flere billeder i kommentar


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjææælp??
  • #1   7. aug 2021

    profilbillede
  • #2   7. aug 2021

    profilbillede
  • #3   7. aug 2021 Sådan så det ud inden træet blev fjernet.

    profilbillede
  • #4   7. aug 2021 Ville det være nok at lime en krydsfiner på her, og så nogle lag fiber så trykket fra motoren fordeler sig ud i kasserne og bunden??

    profilbillede
  • #5   7. aug 2021 Hej.
    Til den størrelse motor, vil jeg gøre som du selv beskriver. God tyk plade på - specielt udvendigt, da det er på den udvendige side det største tryk opstår. Jeg ville bruge samme dimensioner som det du har taget af.


  • #6   7. aug 2021 Okay det må være vejen frem så, selvom det ikke er for kønt, skal pladen fylde hele bagenden som den gjorde inden?
    Og du ikke det vil holde hvis jeg kun forstærker på indersiden imellem kasserne?


  • #7   8. aug 2021 Bagpå vil jeg bruge så stor plade som den du tog af.
    Indvendigt tror jeg den lille mellem kasserne er fin nok.

    Husk at tænke på at det måske en dag (for dig eller en anden bruger af båden) kunne være rart at montere enten 10 eller 15 hk på den uden at skulle renovere hækken igen. smiley


  • #8   8. aug 2021 Ja det har du fuldstændig ret i👍🏻 så må der hellere komme en stor plade på igen🙃🙂 tak for hjælpen

  • #9   8. aug 2021 Ja det har du fuldstændig ret i👍🏻 så må der hellere komme en stor plade på igen🙃🙂 tak for hjælpen🙏

  • #10   8. aug 2021 Hej Jonas,
    Jeg ville også montere en plade indvendig, da hækken både er udsat for træk og tryk. Hvis man betragter hæggen ude fra, er træk for oven hvor du spænder motoren fast, og tryk forneden ude fra (motoren vrider hækken agterud) . Så jeg ville bruge samme opbygning som der var originalt.


  • #12   8. aug 2021 Hej og tak for input. Det må desværre blive løsningen, jeg syntes bare en 30mm plader ser træls ud, meeen jeg kan heller ikke lige se hvordan jeg skal kunne undgå den🙂🙃
    Mener du at den yderste pladen bør fylde hele bagenden, eller kunne den laves mindre end den gamle der var monteret?
    På min tidligere kabinebåd i samme størrelse men med en 15hk lavede jeg en plade i kompakt laminat 12mm som ikke fyldte hele hækken, men der var den eksisterende hæk selvfølgelig også med krydsfiner indeni, og ikke kun glasfiber som her. Men ville jeg kunne lave en tilsvarende plade her??


    profilbillede
  • #14   8. aug 2021 Ja se det ville være pænere i mine øjne👍🏻 det andet er ski så voldsomt. Jeg tror jeg vil prøve noget i den stil og så en plade indvendig der også bliver gjort fast på kasserne/sæderne🤞
    Det er en trailerbåd indtil videre i hvert fald, men uanset hvad laver jeg det i kompakt laminat, som er meget stivere/hårdere end krydsfiner og tåler nærmest alt👍🏻


Kommentér på:
Hjææælp??

Annonce