{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.649 visninger | Oprettet:

Hvad koster vedligeholde af båd? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi købte sidste år en 17 fods speedbåd med en påhængsmotor.

Men vi har "måske" indset at vi gerne vil op i noget større.
Her tænker vi 22-24 fod, men mange af dem har jo indenbordsmotor.
Når man læser diverse salgsannoncer er det jo vildt hvor meget folk skriver der er udskiftet på disse motorer.
Det lyder til at det kommer til at koste kassen af købe sådanne en båd med indenbordsmotor.

Hvad siger i til det dem med sådanne en motor.?
Vi snakker om årgang fra ca 1998-2002.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvad koster vedligeholde af båd?
  • #2   13. aug 2021 Hej Morten.

    Tak for svaret.
    Det var netop det med udstødningsknæ jeg har set mange har fået skiftet.
    Har du din til salg?

    Må se om du er ved båden næste gang så kan jeg få lidt fif smiley

    Det er ikke meget vi har været ude at sejle i vores ferie smiley


  • #3   13. aug 2021 Du kan selv regne lidt ud din årlige udgifter:
    1. Ansvarsforsikring
    2. Kasko
    3. Havnafgift eller trailer (trailer forsikring)
    4. Brændstof.
    5 Motorservice( brændstof filter , olie filter, motor olie, anoder, bundmaling osv osv)
    7.Evt reparationer og alm. vedligeholdelse, polering osv.
    8. Opgraderinger

    Jeg bruger selv ca.40-50 tusind om året på min båd , men jeg sejler meget mere ende gennemsnit bådejer i Danmark.


  • #4   13. aug 2021 Hvis du skal have indenbordsmotor så gå efter en ferskvandskølet, så undgår du at motorblokken bliver tæret indefra.
    Man kan godt få 24 fods eller større motorbåde med påhængsmotor. Her er en ... https://www.dba.dk/superb-norsk-ibiza-811t-med/id-505234341/

    Påhængmotor er billigere at vedligeholde eller udskifte... men den er også nemmere at få stjålet.

    Hvis du får B+E kørekort kan du have den på en trailer men så skal du bøvle med at få den i vandet hver gang. Til gengæld undgår du alt det bøvl med skidt der gror på propellen og bunden af båden. De penge du sparer på havnepladsen bruger du på traileren så det koster nogenlunde det samme.

    En tommefinger regel for vedligeholdelse er ca 10% af bådens værdi om året.


  • #6   14. aug 2021 Forudsætningen for at købe båd med den alder ( tæt på sølvbryllupsalderen ), må være, at man kan lave det meste selv, ellers løber det helt skævt. Det er i øvrigt ligegyldigt, om båden er med indenbordsmotor eller påhængsmotor.

    Saltvandet tærer på drivlinjen, og det er korrekt, at indenbordsmotorer ( direkte kølede ) KAN være mere sårbare end påhængsmotorer.

    Når en båd sælges fx med indenborsmotor og den alder, som du kigger efter, så har den som oftest haft en del ejere før. Parolen med "altid serviceret", giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af, hvordan tæringsprocesserne har fat i motoren.
    "Altid serviceret" bunder ofe ud i udskiftning af olier, filtre, tændrør, kileremme osv.

    Kølesystemet ( direkte kølede motorer ) i motorblok, topstykker, indsugning og udstødningssystemet kan som udgangspunkt IKKE serviceres. Nogen skriver tit, at "motoren altid er skyllet igennem med ferskvand", men når først tæringerne har fat i støbejernet - og det får de, når overfladebehandlingen er slidt af - så er det ligegyldigt, om der står saltvand eller ferskvand i motoren. Bevares, tæringerne er mere fremskredet, når der står saltvand, men tæringer sker der.

    Der findes ingen regel om, hvornår en indenbordsmotor er tæret op, borset fra,når der står vand i cylindrene. Det kan fx komme efter 5 år, 10 år, 15 år eller 20 år.

    Udgangspunktet er, men det er forskelligt fra båd til båd med indenbordsmotor, at først tærer udstødningssystemet, derefter topstykkerne og til sidst indsugningen.
    Selve motorblokken ses yderst sjældent tæret op. De andre nævnte dele går til først, og efterhånden som tiden går, så vælger bådejeren af skifte motoren, når den ikke længere kan reddes.




  • #8   14. aug 2021 God tur og god ferie Morten smiley

  • #9   14. aug 2021 Et godt regnestykke der i de fleste tilfælde passer er 1000dkr pr/fod om året


  • #10   15. aug 2021 Hej Allan.
    Vi går i præcis de samme tanker, vi vil også gerne op i en større båd med tur muligheder og alle dine spørgsmål har jeg også stillet mig selv 🙂
    Jeg bliver også lidt skræmt når jeg kigger diverse salgsannoncer, men har læst og undersøgt lidt videre.

    Indenbords V8 motore:
    Udstødningsknæ og manifold skal man forvente omkring 8-10 års levetid på. Jeg tror mange af de motore der bliver renoveret og udskiftet skyldes manglende vedligeholdelse. Hvis ikke manifold, knæ og pakninger efterses, så vil der komme saltvand andre steder i maskinen og så går det dælme stærkt!
    Og på en V8 er der mange reservedele som nævnt tidligere.
    Noget helt andet er brændstofs omkostninger, hvilket er svære at gennemskue end først antaget.
    En 24-26 fods V8 båd skal have en del for fornøjelsen.
    Gerne 30-40 liter i timen ved fornuftig 16-17 knobs march fart når vi har lidt mennesker med samt vind og vej.
    Så koster det over 400 kr at sejle små 25-30 km 😱

    Men når jeg læser diverse beretninger om 14 dages sejlerferie rundt om Fyn og det sydfynske øhav, så snakker vi måske omkring 400 liter benzin i nævnte bådtype, hvilket er en 5-5500 kr. Bevares det er da mange penge, men så alligevel ikke for 14 dages ferie med familien.
    Det er som sagt bare min holdning ;)👍

    Så det er sindsygt svært.

    Jeg er personligt helt vild med Nimbus og generelt de halvplanende bådtyper.
    Kombinationen af (ofte) agterkahyt, fast tag mod elementerne, dieselmotor og fastaksel virker meget tiltalende. Desuden er de næsten ligeglade med vind og vejr, de er sindsygt søstærke i alt slags vejr.
    Udvalget er bare meget lille og de er voldsomt dyre at købe brugte. Det hænger uden tvivl sammen med kvaliteten og teknikken, hvilket jeg tror man bliver glad for i længden.
    V8 bådene har også mange kvaliteter, såsom lækker plads i cockpittet, mulighed for lækker badeplatform samt "blær" faktoren hvis man laver lidt lækre småting smiley
    Desuden kan de transporteres på trailer, hvilket gør transporten noget billigere end lastbil med kran, som de halvplanende både kræver.

    Så det er en sindsygt svær beslutning, men jeg tror man skal gå med det gamle motto "køb den bedste du har råd til"... Forskellen på 300 og 400000 kr i indkøb kan hurtigt udlignes over de følgende år hvis man skal lave en masse vedligeholdelse og opdateringer.

    Jeg er spændt på hvad I bestemmer jer for 🙂


  • #12   15. aug 2021 Fedt indlæg MR.
    Sjovt at se brændstofforbruget, det er stort set præcis 1 liter per sømil. Det gør det jo dejligt nemt at regne på udgifterne smiley
    Til Allan, noget andet der taler for diesel er at man ikke kan tanke benzin i alle havne. Bevares der kan være en 230-250 liter benzin i de fleste 24-25 fods både, så kan man sagtens tøffe og ø-hoppe mange dage uden at tanke, men det er værd at tænke over. Det er f.eks pisse irriterende hvis man ikke kan tanke i den havn hvor man har havneplads.


  • #14   15. aug 2021 hvis den står på en trailer og du skyller det hele ordentligt igennem efter hver tur er det ikke slemt. men et drev der ligger under vandet hele sommeren og et kølesystem der kører saltvand igennem og ikke skylles når båden ligger fast på en havneplads, kræver en del mere udskiftning.
    hvis du vil på langtur, så er diesel med faste aksler nok det billigste i drift


  • #15   15. aug 2021 #14.

    Båden vil komme til at ligge i vandet så vil ikke blive skyllet igennem.

    Men det skal nok være en med påhængsmotor kan jeg næsten regne ud.



  • #16   15. aug 2021 det vil jeg anbefale. de er heldigvis begyndt at lave en del større både med påhængsmotor de senere år

  • #19   16. aug 2021 både og. den galvaniske tæring der opstår når forskellige metaller er forbundet elektrisk er ofte nedsat når den ikke er i saltvand

Kommentér på:
Hvad koster vedligeholde af båd?

Annonce