{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.511 visninger | Oprettet:

Blød bund {{forumTopicSubject}}

Så er jeg tilbage med endnu et par spørgsmål.

Jeg skal til at lave rep af blød bund. Den nuværende bund er krydsfiner pakket ind i fiber. Jeg kan se det øverste lag glasfiber giver sig når nogen går på det, det har sluppet krydsfineren. Det buler dog ikke på undersiden og jeg kan heller ikke trykke så det giver sig, men jeg har boret et par huller og det er vådt(tror/håber også det er derfor båden ligger så dybt, pga vådt træ)

Så jeg vil skære rundt langs kanten men efterlade 5-10 cm så jeg har noget at lime bundet fast på igen. Jeg kan vel genbruge det samme som jeg skærer fra??

I stedet for at bruge krydsfiner igen, kunne jeg så evt lave nogle spanter på tværs eller på langs med 40cm mellemrum og så lime gulvet/glasfiberen på igen. Og så efterfølgende bore nogle "store" huller og så hælde 2k skum i? Eller bliver det noget lort?
Grunden til jeg gerne vil bruge 2k skum er vægten og for at lave den mere synkefri.
Det er en trailerbåd som ikke skal ligge fast i vandet.

Kan jeg lave det hele imens den står på traileren, eller bliver bunden for blød når jeg fjerner øverste lag glasfiber og krydsfineren??

På forhånd tak🙂


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Blød bund
  • #1   15. aug 2021

    profilbillede
  • #3   15. aug 2021 Okay super, så skærer jeg helt ude ved kanten, det er også pænere med samling op ad kanten i stedet for ud på bunden👍🏻

    Kan jeg genbruge det jeg skærer af og slibe det ned i kanten hele vejen rundt? Eller er det umuligt at få til at sidde fast på krydsfineren?

    Jeg ved godt flere er imod skum, troede bare det var lige meget når den står på trailer, under tag når den ikke bliver brugt🙃🤔

    Hvordan har du gjort med krydsfineren på undersiden så den sidder fast på det yderste glasfiber? For så vidt jeg kan se/måle så er der ingen spanter i min båd🤔

    Da du lavede bund, gjorde du så det imens den stod på trailer?


  • #5   15. aug 2021 Super, så har jeg noget af gå efter👍🏻 tak for hjælpen Jens🙂

  • #6   16. aug 2021 brug østenfiner hvis du vil bruge træ. du kan evt smøre det med polyester på undersiden. hvis du laver glasfiberlaget tykt nok kan du reelt være ligeglad med om træpladen rådner. men det vejer jo det skidt.
    der findes også noget letvægtsplade der er beregnet til støbekonstruktioner, men det er vist lidt kostbart. som jens har lavet det med at støbe klodser eller spanter fast er top$


  • #7   16. aug 2021 Okay det husker jeg👍🏻
    Kunne man evt helt undlade krydsfiner og så "bare" kommer nogle flere lag glasfiber oven det. Altså fjerne det øverste lag glasfiber og det våde/rådne træ og så komme nogle flere lag oven på det nederste lag? Så er jeg helt fri for træ/skum. Og jeg tænker de 15mm krydsfiner er jo alligevel ikke med til at gøre den synkefri.
    Det er ikke nogen speedbåd, det er en bette langsom men hyggelig kabinebåd.


  • #9   16. aug 2021 Ja det kan jeg godt se, det er nok ikke det mest optimale, når jeg vil have den så let som muligt🙃
    og ja den gamle glasfiber der er på har jeg lige brækket lidt i og den er ca 1mm tyk, det var dælme ikke meget👎
    Hvis nu jeg saver en 12-15mm krydsfiner til og ligger i uden at lave de spanter du har vist mig, hvordan limer/fuger jeg den så på undersiden så den sidder fast på nederste lag? Grunden til ikke at lave spanter er for at beholde så meget fribord som muligt🤞


  • #11   16. aug 2021 Nej ikke helt, men tæt på. Hvad har du så gjort de steder hvor der ikke er spanter at skrue ned i? For krydsfineren skal vel fastgøres/fuldlimes på undersiden også??
    Beklager alle mine spørgsmål, meeeen det er nemmest at lave det rigtig første gang;)


  • #12   16. aug 2021 Har lige haft vaterpas på, og bunden er faktisk helt lige, om det så er fordi der er spanter under ved jeg ikke endnu, men hvis ikke der er så vil jeg gerne have pladen limet med et eller andet direkte ned imod glasfiberen🤞👍 der er 2 små forhøjninger ude i hver side, de er ca 4mm højere end resten af gulvet, om det er noget forstærkning ved jeg ikke🤔

    profilbillede
  • #13   16. aug 2021 lim den med trædefast fugemasse i siderne så giver den sig ikke. og når du ligger fiber op ad siden holder det den fast. der er helt sikkert mere luft under bunden nogen steder end andre

  • #14   16. aug 2021 Super, mange tak for hjælpen alle👍 nu er der vist kun en vej tilbage🤞🙂

  • #15   2. sep 2021 Så fik jeg endelig tid til at få savet bunden ud, så skal det lige stå et godt stykke tid og tørre.

    Heldigvis er træet tørt 30cm før kabinen og ind under den også🙏👍
    Der var ingen spanter eller anden form for afstivning under den våde/bløde krydsfiner. Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan jeg skal lave spanter uden at bunden bliver hævet for meget i forhold til døren osv.

    Så nu vender jeg tilbage til et ømt emne. Ville det være total hul i hovedet at ligge en ny 9mm plade i, lime den rundet langs kanten med et par lag glasfiber strimler. Bagefter bore nogle huller og hælde 2k skum i???

    I min verden ville det give den mest stabile bund, da den så er støttet overalt🤔

    Det er en trailerbåd og det bliver den ved med at være, og den er opbevares under halvtag når den ikke bruges, så der går vel 100 år før det bliver et problem med vådt skum??


    profilbillede
  • #16   2. sep 2021

    profilbillede
  • #18   2. sep 2021 Men giver det stivhed nok? For det yderste lag fiber er noget blød syntes jeg, tænker bare den skal op og ned af traileren tit forhåbentlig🤔

    Kan man evt bruge jackon plader i stedet for krydsfiner, hvis jeg går med 2k skum løsningen?


    profilbillede
Kommentér på:
Blød bund

Annonce