{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

FiskeFjæs
FiskeFjæs
Tilmeldt:
22. mar 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36

Speedbådskørekort. {{forumTopicSubject}}

Ja ved godt der har været spurgt 100 gange smiley men jeg er stadig i tvivl efter at have læst om det mange gange !

Kræves der speedbådskørekort til min 15 fods båd med 30 hk motor ? Jeg ville ikke mene det, men bliver i tvivl da båden ER planene, den tabel man kan kan se bådlængde og motorstørrelse, er den til at lukke op og skide i når bare båden er planene ? Syntes det er en grå zone for mig.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Speedbådskørekort.
  • #1   24. jun 2015 JA

  • FiskeFjæs
    FiskeFjæs Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36
    #2   24. jun 2015 Og det er et JA fordi den er planene smiley ? Selvom den holder sig inden for længde og motorstørrelse ifølge søfartstyrelsens skemaer?

    Så der er altså 2 ting der kan gøre du skal have kørekortet ? Enten er din motor for stor til din båd, eller også er den bare planene ? Så selvom man har en stor båd med lille motor kræves der kørekort hvis bare den planer ?


  • #3   25. jun 2015 15 fod svarer til 4,57m, jf denne tabel skal motoren være over 32hk ved en bådlængde på 4,50 for at du skal have kort. Dvs ingen kort...
    http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx


  • #4   25. jun 2015 Umiddelbart nej!

    Men du er nok nødt til at finde et målebånd frem og måle den præcise længde og den kan du så indtaste i beregneren her: http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/beregn_speedb%C3%A5dskort.asp

    Det at den er planene er ikke alene afgørende for at man skal have speedbådskørekort!


  • #6   25. jun 2015 Du skal IKKE have bevis.

    Såfremt din båd er præcis 15 fod er regnestykket:
    Længde:15*0,3048 = 4,572 m
    Formel: 4,572*4,572+3 = 23,903 kW
    HK: 23,903 * 1,36 = 32,01 HK

    Jvf det Preben skriver, så er betingelserne at din båd er:
    Under 15 meter - JA
    Over 4 meter - JA
    Længde i fht HK jvf formel - NEJ
    Båd planende - JA

    Da kortet kun kræves ved opfyldelse af alle betingelser skal du ikke have i dit tilfælde.

    Stk 4 beskriver til fulde definitionen af planende, og den har intet at gøre med knob pr. meter.


  • #8   25. jun 2015 Preben J. Jeg arbejder med den slags til dagligt og har desuden undervist i speedbådskørekort siden kravet kom i 1999.

    Har jævnligt været i kontakt med SFS, og det er ikke den regel de bruger.

    såfremt en sag skal behandles vurderes den ud fra den definition der fremgår af stk 4, og den nævner ikke/forholder sig ikke til knob pr. meter vandlinie.

    De vurderer hver sag særskilt. Har assisteret flere ifm sager rejst af politiet ifm kontroller.


  • #10   25. jun 2015 De skriver ikke at det er det afgørende parameter.

    Det de skal dømme udfra i enhver sag, er ud fra den ordlyd der fremgår i stk 4. Det andet er en intern fingerregel, men den har ingen juridisk fundament.

    Det er alene din HK i forhold til længde jvf formlen, samt hvorvidt båden er planende/delvist planende der er afgørende for kravet.

    At de nævner knob i forhold til vandlinie, skyldes udelukkende at i de fleste tilfælde kan deplacementbådes hastighed ikke være højere end længden af vandlinien uden at båden som minimum bliver halvplanende, men det er ikke juridisk gyldigt.

    Personligt har jeg fået SFS til at frafalde et bødeforlæg på en båd der sejler væsentlig hurtigere end vandlinien i meter, og dette var baseret på skrogets udforming som var et deplacementskrog med lang køl.


  • #11   25. jun 2015 Jøsses dog alle de regler og fortolkninger:
    Tommelfinger regel over 26 HK og ordet planende , så skal der kort til.


  • FiskeFjæs
    FiskeFjæs Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36
    #12   26. jun 2015 Jeg siger mange tak for alle de gode svar smiley desværre blev min tvivl ikke fjernet, man kan også se at her er en meget stor uenighed om man skal eller ej, syntes stadig det er en gråzone, de burde ikke have forskellige regler og så bare skrive at i sidste ende bedømmer de, syntes de burde lave mere klare regler på området så man ikke kan fejlfortolke det. Jeg tror jeg tager kortet for at være på den sikre side, men syntes det er irreterende at skulle tage det hvis det ikke er nødvendigt.

  • #13   26. jun 2015 Reglerne er ganske klare. Du skal IKKE have kortet.

    Jeg ejede en bådudlejning hvor jeg lejede Terhi Nordic 6020C joller ud med 30 hk Yamaha.

    De krævede ikke bevis, og var godkendt af SFS.


  • #14   26. jun 2015 Men Fiskefjæs - uanset om du SKAL have kortet eller ej, så er det yderst fornuftigt at lære noget om regler og "sømandsskab" hvis man vil færdes på vandet.
    Personligt mener jeg ikke at at speedbådskortet er noget værd i den henseende - her er et duelighedsbevis mere på sin plads.


  • FiskeFjæs
    FiskeFjæs Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36
    #15   27. jun 2015 Har sejlet de sidste mange år, og læst op på mange bøger om sejlads og færdsel på havet, har dog aldrig haft behov for speedbåds kort grundet små motorer smiley

    Det er derfor jeg gerne ville spare lidt penge og tid på ikke at skulle have kortet hvis det ikke var nødvendigt iforhold til loven.


  • FiskeFjæs
    FiskeFjæs Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36
    #16   27. jun 2015 Søren L - så burde det heller ikke være nødvendigt jeg har det, jeg takker mange gange smiley

  • #17   29. jun 2015 Korrekt, du skal ikke have kortet.. Men tag det nu alligevel så har du ikke noget problem hvergang du bliver stoppet.. Desuden har du et minimum bevis på du kan sejle..

  • patrick h
    patrick h Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #18   24. okt 2019 Det er en grå zone som selv søfartstyrelsen har svært ved at svare konkret på.
    her kan du hurtigt se om båden længde og motor gør du kræver speedbådsbevis https://www.speedbaaden.dk/index.php/korekort-til-speedbad
    men husk hvis båden kan plane skal man også ha beviset.
    jeg har hørt at de er ved at se på en ny formulering af en speedbåd. dvs. de nok snart ændrer regnestykke eller gør det mere klart hvornår man er planende da forskellige skrog kan tolkes forskelligt


Kommentér på:
Speedbådskørekort.

Annonce