{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
516 visninger | Oprettet:

Service af 10 HK Honda påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Gode rådgivere
Juli 2021 købte jeg en ny 10 HK fire takt Honda påhængsmotor.
Sejlede omkring 50 timer. Dejlig motor.
Min sælger råder mig til at få lavet service inden juli 2022 samt hvert år frem, da jeg derved kan fastholde garantien på fem år.
Normalt ved tidligere motor, Marine 15 Hk to-takt, har jeg altid fået lavet service hvert andet år.
Hvad mener det skarpe panel? Skal jeg lytte til sælger eller fastholde min tidligere rutine med service hvert andet år?


Kommentarer på:  Service af 10 HK Honda påhængsmotor
  • #2   25. jan Der er jeg nok på service hos forhandler hvert år, garantien er altså godt at have, plus du kan få lidt mere hvis du skal sælge den hvis servicebog er stemplet, det har aldrig skadet at holde sine ting tip top.
    Ja det er mange penge at bruge for at have en sikkerhed på noget man "nok" ikke får brug for, men HVIS nu ! ! ! også det at vide at man har en motor der er ok når man skal bruge den, der kan sgu være LANGT ind til land, derude SKAL den bare være 100% iorden.


  • #4   25. jan Jeg syntes det kommer lidt an på prisen for et service. Har selv lige fået lavet et første service som er efter 3 måneder, motoren har gået 17 timer, og er en Mercury 20 hk, det kostede 3000 kr. Så må indrømme jeg ovevejer at lave alm service selv fremover, da 5 års service koste mere end en ny tilsvarende motor.

  • #5   26. jan Motoren koster 20.000kr. Hvis et service koster bare i nærheden af 3000 så ville jeg bruge 3 timer på et par YouTube videoer og gøre det selv. På bare lidt over 6 år har du brugt hele motorens værdi bare på service.
    Lær at skifte olier, tændrør, impeller og tandrem, så har du formentlig ikke behov for mekaniker de første 10år.


  • #6   30. jan Gode Venner
    Tak for altid saglige og venlige råd.
    Som en sum opfatter jeg anbefalingen, at passe service og efter fem år gå over til service hvert andet år.
    Endnu en gang tak.
    Venlige hilsner
    Tapio


  • #7   15. mar Hej.
    Jeg købte en ny Honda BF10D for 4 år siden. Jeg sejler ikke meget, men er ude at ligge garn nogle gange om sommeren, og så et par ture, hvor man skal plane med børnebørnene.
    Har altid lavet service selv. Nye tændrør efter 3 år, men har selvfølgelig pudset de gamle hvert år. Olie og oliefilter efter 2 år. Benzinfilter efter 3 år. Nu også olie hvert år.
    Har hvert år haft lidt problemer med at starte (nogle gange). Så fik jeg lært at dræne karburatoren som beskrevet i manualen. Det har tilsyneladende hjulpet. Måske vand i benzinen ???
    Jeg har sparet de dyre eftersyn, også taget i betragtning af motorens pris, syntes jeg, det har været ok.
    Før havde jeg en 4 HK Yamaha i 7-8 år, med service på samme måde. Det var ikke engang nødvendigt, at skifte Impeller. Skulle det komme dertil med Honda'en, har jeg set så meget Youtube, at jeg godt turde skifte den selv.
    Mvh Allan


  • #8   15. mar Tak også til Allan. Altid seriøse og venlige svar her på siden.
    Et parameter mere: Jeg fylder 81 til marts. Vil ikke bruge resten af min ungdom på "gør selv ting". Betaler gerne for mere sejltid på havet.
    Hvad mener Du "at dræne* karburator?


  • #9   17. mar Jeg er også glad for denne her seriøse side. !
    Der er en skrue i siden på Karburatoren, hvis den løsnes, kommer al benzinen (vand med mere) ud af et hul i siden af Karburatoren, så den bliver tom. Det hjalp på mine "små" startproblemer.
    Mvh Allan


  • #10   17. mar karburatoren bør også drænes i stilstandsperioder f.eks. vinter.

    Ellers fordamper benzinen langsomt og efterlader noget slimet stas som kan blokere de bittesmå huller og dysser i karburatoren.


  • #11   17. mar Jamen Allan. Jeg afmonterer bensinslangen og lader motoren kører indtil den "dør ud".
    Er det ikke tilstrækkeligt?


  • #12   17. mar Nej desværre. Der er stadig masser af benzin i bunden af karburatoren

  • #13   18. mar En specialist hørte om mine periodiske startproblemer. Han sagde, årsagen sagtens kunne være vand i benzinen. Efter jeg har tømt/drænet karburatoren var problemerne væk.
    Han sagde, det kunne være kondensvand, men det er også almindeligt, at få noget med fra tankstationen. Derfor kan man visse steder købe rent benzin, men det er meget dyrt.
    Jeg henviser til side 137 i Betjeningsvejledningen.
    Mvh Allan


Kommentér på:
Service af 10 HK Honda påhængsmotor

x