{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

Motor spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Mercury 75Hk fra omkring 90'. 2 takter selvfølgelig. Den kører fint og kan uden problemer trolle de 6-7 timer jeg maks er afsted indtil videre, uden at slå en forkert prut. Når jeg skal afsted på tur, har motoren gerne stået stille i 14-30 dage. Så jeg starter den gerne hjemmefra, for det tager en 5-10 gange hvor den prøver at komme igang og så går ud. Men når jeg så har fået gang i den lader jeg den lige stå et par minutter. Når jeg så kommer ned og har sat den i vandet, så starter den første gang. Hvis jeg stopper den ude på vandet og der er gået under 30 minutter, så starter den også bare første gang. Hvis der går mere end en 30 minutter så skal der gives lidt manuel gas og der skal prøve 4-6 gange før den går. Når jeg er til service hos Per (vestsjællands) har jeg fået afvide at den er flot og velholdt. Er der nogle tricks jeg kan prøve eller er det bare hvad man kan forvente af en motor fra den årgang? Jeg har investeret i en lille 4 takter som sikkerhed og aflastning til trolling.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor spørgsmål
  • #1   26. apr 2008 den skal have chooker( også kaldet fuel inrichtment vaule ), det skal min også..

    Tryk nøglen ind, samtidig med at du drejer nøglen...

    du evt. pille motorhjelmen af, også bare slå tænding til, uden at starte, tryk så nøglen ind...Så skulle der kommen et klik fra motoren..Gør der ikke..så er den brændt af...hvis den er brændt af..så prøv at trykken knappen på bunden af fuel inrichtment vauleén.

    jeg har lagt et billed af min motor, hvor jeg har markeret "fuel inricht vauleén "

    Skriv lige tilbage, med resultatet smiley



  • #2   26. apr 2008 hvis den er brændt af, så vent med at købe en ny fuel inrichtment value...båd puscherne kræver 1200.- + moms for sådanne en...

    jeg fik en sidste år brugt til 300.-


  • #3   26. apr 2008 Hey
    Ved godt det med chooker ved at trykke knappen ind. Men det kan jo være som du skriver at det ikke virker. Jeg skal prøve at høre om den klikker i morgen formiddag. Så skriver jeg lige igen!


  • #4   27. apr 2008 Hej Michael
    Den klikker højt og lystigt hver gang jeg trykker nøglen ind!!


  • #5   27. apr 2008 har du prøvet og mærke på pumpebolden når den har stået i over 30 min og har svært ved og starte? hvis den er blød så pump den hård, det kan hjælpe.
    når du bruger din motor hver 14-30 dag, synes jeg da det er mærkligt den er så langtid om og starte. seljer du lidt med fuld gas når du har været ude og trolle, bare sådan for og brænde dine tændrør rene, for hvis du ikke gør det, så kan det være sod/olie der sidder på dine tændrør som lige skal brændes af inden den vil starte.


  • #6   27. apr 2008 Nu du siger det...så prøvede jeg faktisk at mærke på bolden sidst. Og den var helt blød. Så der pumpede jeg...men det skal jeg lige prøve næste gang jeg er ude. Jeg sejler altid for næsten fuld skrue ind...

  • #7   27. apr 2008 det kunne jo tyde på at din benzin tilførsel suger ganske lidt falsk luft et sted, det forklare ikke hvorfor den er svær og starte når den har stået, men det kan måske afhjælpe og pumpe bolden når du er ude på havet og den skal startes igen.

  • #8   28. apr 2008 Ja det kunne lyde sådan. Jeg vil prøve det med at pumpe lidt ekstra når jeg skal starte på vandet! Takker!

  • #9   28. apr 2008 Det var så lidt, håber det hjælper.

  • #10   28. apr 2008 Jeg fandt lige en gammel Operation og maintenance manual som fulgte med motoren. Jeg havde glemt jeg havde den. Nu kan jeg se at jeg bruge chokeren helt forkert. Der står at man ved koldstart skal løfte manuel gas halvt op og så dreje nøglen om så alarmen lige lyder. Så skal man trykke chokeren ind i 4-6 sekunder og første herefter skal man dreje nøglen så motoren starter. Jeg drejede og gav choker samtidig. Det vil jeg prøve. Men I hjalp mig på rette spor, det er jo formentlig fordi jeg ikke har fattet at bruge chokeren rigtigt!

  • #11   28. apr 2008 nu ved jeg ikke om jeg er den eneste der sidder og er helt spændt på og høre om din ny opdagelse så hjælper, for det kunne da godt tænkes det kunne hjælpe og bruge chokeren som beskrevet.

  • #12   29. apr 2008 Hov...
    Jeg skrev ellers et indlæg i går aftes...
    Hvor søren er det blevet af.. Nå men jeg skyndte mig ud og prøve igår..
    Den fik lige på pumpen og så fik den 5 sekunders choker og manuel gas helt op. Første gang skete der ikke noget noget. Så fik den lige 5 sekunders choker igen og så drejede jeg nøglen...KNALD så startede motoren og hamrede op i en million omdrejninger smiley Så jeg skal love for at det hjalp. Nu skal jeg så bare lige huske ikke at stille manuel gas helt op, men måske kun halvt hehe... Så pinligt men det var vist helt og aldeles min egen skyld at min dejlige gamle motor ikke var så start villig smiley
    Tak for jeres input der jo pegede i den rigtige retning, blot var det mig den var gal med smiley


  • #13   29. apr 2008 det er da dejligt at din motor ikke fejler noget, og at du fandt ud af hvordan den skal betjenes. Jeg tror nu jeg havde gjort som dig og havde haft samme problem...


Kommentér på:
Motor spørgsmål

Annonce