{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Henrik H
Henrik H
Tilmeldt:
14. aug 2022
Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8

Bøvl med en 60 HK Yamaha påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Som ny bruger herinde, håber jeg at jeg skriver mit spørgsmål det korrekte sted.
Vi har en 60 HK Yamaha påhængsmotor fra først i 90'erne. Vi har ikke tidligere haft problemer med motoren, men fornylig stod batteriet af og vi måtte have et nyt monteret. Vi tog tanken ud for at kunne komme til batteriet og ved den lejlighed skiftede vi en helt ny 30 l. tank fremfor den 60 l. Så skal jeg da lige love for at problemerne har meldt sig siden hen.
Vi kan nu starte motoren og den går fint i tomgang, men kort efter at vi er ude på havet og vi skal plane " dør" motoren efter efter få minutter og vil kun gå i tomgang eller meget lave omdrejninger.
Vi har lavet flg:
Ny tank, renset benzin filter, haft skilt og tjekket div. slanger, skilt benzinpumpen ad og tjekket membranerne, nye tændrør og haft den på værksted hvor karburatoren er skilt af og renset. Lige lidt har det hjulpet.
En lokal mand med lidt kendskab til motor har været nede at kigge, han mener at den midterste cylinder stopper ved belastning, han nævner tæring i motorblokken, så der der trænger vand ind, men så synes jeg jo bare, at man skulle kunne se det på tændrøret.
Er der nogen, der har erfaring med noget ligende, jeg ved sguette rigtig hvor jeg skal kigge mere.
Hilsen Henrik.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bøvl med en 60 HK Yamaha påhængsmotor
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #2   14. aug 2022 Hej Jens.
    Vi har prøvet at pumpe bolden, den er egentlig hård nok og ingen knæk eller lignende. Vi prøvede at pille benzinslangen af "out" på pumpen og så dreje nøglen. Der stod en fin stråle benzin ud af pumpen, men vi har godt nok ikke haft et manometer på, så jeg ved ikke om, der er nok tryk på. Vi håber, at vi kan finde og låne en pumpe ved et værksted, enten at udelukke at fejlen ligger der eller måske være så heldig, at det løser problemet. Jeg håber selvfølgelig ikke, det er en tæring i motorblokken, men jeg tænker, at tændrøret vil se noget hærget ud. Jeg kan simpelthen heller ikke forstå, at vi skifter et batteri og en tank, og pludselig skaber motoren sig tosset.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #4   15. aug 2022 Jeg må på jagt efter en tester smiley
    Jeg er enig i antagelsen om, at det er benzin, der er synderen, men jeg synes, vi har taget det step for step. Jeg er ingenlunde mekaniker, så hvis kompressionen er okay, så må jeg alliere mig med et værksted, så ved jeg ikke, hvor jeg skal fejlsøge smiley


  • #5   18. aug 2022 Der blev nævnt tankudluftning og den synes jeg hænger lidt i luften 😬
    Jeg har set en mindre ståltank blive suget lettere flad 🤣🤣


  • #6   18. aug 2022 Det må næsten være en autolube? Hvis selvblanderen ikke virker som den skal vil den lave det nummer. Det er for st beskytte motor. Man kan i så fald frakoble og blande manuelt.

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #7   19. aug 2022 Hejsa.

    Jeg har ikke fået skrevet, men mht udluftningen har vi haft dækslet helt af under afprøvning, så problemet ligger ikke her.
    Det er en autolube, måske skal jeg kigge den retning også. Jeg har haft kontakt en en lokal mand, som har haft en del motorer af samme type, han har oplevet samme problem, hvor det var en af tænd spolerne, det var gået i stykker. Han nævnte at i sådanne tilfælde, går motoren i nødprogram, og vil derfor kun gå ved lave belastning. Jeg har en tænd spole, som jeg skal prøve at skifte i morgen - jeg håber, aben ligger begravet her. Jeg skal nok opdatere her på siden.
    Hilsen Henrik
    P.s
    Tak for inputs, de er velkommen.


  • #8   19. aug 2022 Det kunne jo også være at den nye benzinforbindelse suger luft et sted.
    Luft er "tyndere" end benzin, så der kan godt komme luft ind i en samling, selv om der ikke kommer benzin ud. Når motoren kører skal den jo suge benzinen, som giver vacuum ned i tanken. Klemmer man på citronen, giver det jo tryk.
    Pakningerne tætner derfor hver sin vej ved hhv. tryk og vacuum.
    Jeg ville sætte et lille klart stykke slang på helt oppe ved motoren, starte den og se om der kommer bobler. Det må der ikke.
    Det kunne fx være en 8 mm slange på en 6 mm studs. Det er ikke en god ide.
    Prøv også at sætte en (klar) slange direkte i en benzindunk og direkte til benzinpumpen på motoren. Hvis den så kører fint har man jo indkredset fejlmulighederne


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #10   22. aug 2022 Bare lige kort opdate.
    Det var en forkert tændspole, vi fik med, så det bliver først i den kommende weekend, vi skal gøre et forsøg på at løse problemet.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #11   26. aug 2022 Møj i hatten, efter at have prøvet en anden tændspole, må vi konstatere at fejlen heller ikke lå her smiley
    Vi må slå op i banen, vi er løbet tør for ideer, som vi selv har mulighed for at tjekke, uden at skulle ud at investere i div. værktøjer..


  • #13   27. aug 2022 Prøv lige at spole tilbage på hvornår fejlen opstod smiley :
    Skift af batteri og nyt benzin-system.
    Det forsvinder kompressionen ikke af og tændingen går ikke i stykker med mindre det er blevet beskadiget undervejs. Batteriet er det ret sikkert ikke.
    Når motoren går i tomgang, kan benzinpumpen sagten fylde svømmerhuset op. Når man så giver gas og skal bruge mere, kan benzinpumpen ikke følge med, og efter lidt tid er svømmerhuset tømt, og motoren mangler benzin.
    1) Utæthed som giver luft fra motor til tank
    2) For tynd slange med for mange restriktioner ned til benzintank
    3) Snavs i pumpen så den pumper lidt tilbage i tank
    4) Noget fjerde, bliver slangerne flade?
    Næste punkt er hvorfor der kommer for lidt benzin:
    Som jeg skrev i #8, prøv at sætte et stykke klar slange ind helt oppe ved motoren, der må ikke være bobler.
    Og så måske en kraftig dyserens i tanken, hvis der nu skulle have sneget sig en partiklel op efter motorrengøringen


  • #14   27. aug 2022 Ja ret enig…. Det er med at holde tungen lige i munden og bevare jordforbindelsen.
    Det er en karburatormotor og der er ret sikkert kommet en eller flere fremmelegemer ind ifm skift af tank.
    Jeg vil anbefale at adskille karburatorene og holde knivskarpt styr på div komponenter undervejs.
    Visuelt inspicer og blæs evt med trykluft.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #15   29. aug 2022 Hej igen.
    Ikke nemt at være fritids skipper smiley
    Jeg er helt igennem enige, det er benzinen, vi bøvler med. Som tidlige beskrevet har vi kun skiftet batteriet og sat en ny tank på. Efterfølgende startede balladen og vi havde motoren på værksted og fået renset karburatoren, så jeg tænker/håber ikke, problemet stammer her fra.
    Jeg vil forsøge mig med et stykke klart benzinslange på out studsen på pumpen og se om der er luft i benzinen, vi har ikke set at der er nogle af slangerne, der er suget flade, så det vil jeg også have et øje på.
    Vi har ikke haft autoluben koblet fra, det vil også være et af de næste skridt.
    Jeg er godt nok ingenlunde mekaniker, men jeg er overbevist om, at det er benzintilførelsen, der driller os, men jeg kan f..... ikke greje, hvor problemet er.
    Igen tak for alle inputs.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #18   5. sep 2022 Med lidt held er problemet lokaliseret og løst.
    Vi havde en mekaniker med nede at måle på motoren, sådan som vi kunne beskrive problemet, mente han, det var noget med tændingen på en eller anden måde. Han havde fundet nogle diagrammer, som viste fabriks tallene på tændspolerne mm, han fandt ET stik som var irret og som ved inspektion virkede lidt "blødt", det skiftede han, og under afprøvning på land, kunne den tage gas og gik ikke ud. Pga af 8-9 m/sek stik øst har vi ikke kunnet afprøve den på vandet, men lige så snart der er vejr og tid, skal vi afsted.
    Jeg var overbevist om, det var benzinen, der var synderen, efter vi havde skiftet tanken og batteriet, men måske vi har "moslet" lidt med det nye batteri og har trukket lidt i nogle ledninger og dermed skabt en dårlig forbindelse.
    Vi håber i den grad at vi er sejlklar igen. Tak for alle løsningsforslagene, de har været velkommen.



  • #19   27. jan 2023 Status??

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 8
    #23   31. jan 2023 Hejsa.
    Status er, at et lille stik var årsagen til alt bøvlet. Vi fik en god forklaring af ham, der fandt fejlen - men det var en lang og dyr fornøjelse at få lokaliseret problemet. Forhåbentlig er vi klar til en lang og god sæson med masser af timer på havet.


  • #24   31. jan 2023 Godt at høre Henrik, knæk og bræk med båden når det bilver forår!

Kommentér på:
Bøvl med en 60 HK Yamaha påhængsmotor

Annonce