{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Propel/motor
  • #1   21. aug Ja få lige tjekket propelstigningen..

    de 55 er vel km/t


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   21. aug Ja de 55 er kmt ja. Kan bare ikke forstå den ikke kan mere

  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #3   21. aug du mangler 800 omdr. hvis ikke jeg husker forkert står den til maks. omdr. 6300.

  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   21. aug Hvad jeg kan finde synes jeg det er 4500-5500

    profilbillede
  • #5   21. aug Fra min tabel max omdr 5500 o/min
    Fx med 19" stigning og 10% slip får jeg ca 30 knob som er tæt på de 55 km/t
    Måske kan den trække en 21 tommer. Det må komme lidt den nuværende situation og belastning. Måske endda 23 tommer. Men det koster bundtræk.


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #6   21. aug S L så den motor er bare ikke bygget til fart ? Jeg skal have en anden motor med maks omdr på maks 6500 før det giver noget så ??

  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #7   21. aug Kan se der kun sidder en 13 tommer med 17 i stigning på nu Ville det have den store betydning. Nu den originalt har en 14 tommer ?

  • #8   22. aug om den yder 90 hk, ved 5500, eller ved 6300 o/m er ligegyldig bare du har den rigtige propel..
    Ved du hvilken gearing du har i drevet, som jeg kan se findes de i 2,59 og 2.08.
    med de hastigheder du nævner vil det give mest mening hvis den har gearing 2,08.
    (5400 o/m 55 km/t 17" propel stigning)
    En propel med større diameter giver et bedre grib...


  • #9   25. aug Jeg har en propel du gerne må prøve som vi har sejlet med på samme båd, med en 80hk suzuki den sejlede 74km/t

  • #10   25. aug #6
    Er vist enig med de fleste her, men 90 hk er 90 hk. Er de 90 hk ved et lavere omdr tal, er momentet tilsvarende større, som så betyder den kan trække en større stigning.
    Fra 90 hk ved 5500 omdr/min er resten gearing, som dels er de 2,59 og dels stigningen.
    Prøv at indtaste i denne propelberegner, du kan vist vælge en båd tæt på din:
    https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/
    Ellers vedlægger jeg en tabel over motorer og gearinger, som jeg har fundet engang.
    Og er enig med #8, der er noget der ikke rigtigt passer i regnestykket, men de 2,08 er først fra 2009-modellen iflg "min" tabel som har passet indtil nu.
    Men prøv lige at måle hastighed (med GPS, ikke tryklog)) ved forskellige omdr i begge sejlretninger. Vi mangler lidt rådata smiley


    profilbillede
  • #11   25. aug #10 Min fil duede vist ikke smiley . Prøver lige noget andet
    Og som #8 nævner, den propel er for lille i diameter for en 3-bladet, slippet er nok noget større end 10%. En 4-bladet er nok noget bedre med den "langsomt" roterende aksel på en Suzuki.


    profilbillede
  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #12   25. aug JK Biler & Både hvad er det for en probel du har ? Den vil jeg gerne prøve

  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   25. aug Sl. Har netop købt en 3bladet 19×14 for at komme lidt op i diameter.
    Men kan godt være det er en 4 bladet der skal til


  • #14   25. aug Det er en 4bladet solas 21*13,75 de 4 bladet er dem jeg har haft mest succes med,

  • #15   25. aug Casper prøv evt og giv mig et kald 29 91 68 38

  • #16   26. aug #13 Det lyder fornuftigt. Jeg er selv Solas 4-bladet-fan, men når man siger diameteren skal passe, er det jo egentlig blad-arealet der er vigtigt. Hvis den propel du har købt, er med løst nav, er det lidt billigere at skifte størrelse.
    Lad os få lidt præcise målinger når du har prøvet propellen. Men som nævnt tidligere får jeg en teoretisk hastighed på 33 knob ved 5500 o/min og 19 tommer. Slip på 10% giver 30 knob.
    Det passer ikke helt med dine målinger, men fra 17 til 19, og lidt mindre slip, kunne nok give 10%


  • Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #17   26. aug Fik prøvet den nye propel igår (14/19)
    Fik den kort på på 32 knop men ellers omkring de 30,9 med ca 5400 omdrejninger.
    Der var stadig fint optræk. Men når den kommer om på ca 5000 omdrejninger tar det lidt tid at nå de sidste 400-500


  • #18   26. aug Tja, teori og praksis passer næsten sammen. Det giver 5% slip. Når båden er lang tid om de sidste omdr, er man ved at være ved grænsen for hvad man kan hive ud af motoren. Jeg har et Excelark jeg regner i, men her er en propelberegner.
    https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/
    Den fortæller dog ikke hvad der kan lade sig gøre, kun hvordan omdr, slip og hastighed hænger sammen.
    Beregneren fra Turningpoint i #10 kan inkludere båden som man ikke kan lave om på, men det kan man på vægten. Ud med alt udstyr, øl, overflødig benzin, den store værkstøjskasse, svigermor og fiskegrej. Tilbage lidt benzin, et lille anker og en pagaj, og måske en ven, den kan placere sig forskellige steder i båden.
    Trim er op til dig selv, men det har du nok prøvet.
    Og så er det selvfølgelig en forudsætning at motor har alle 90 hk hjemme. Specielt at dyser er helt rene, det kan et trænet øre nok høre på motorgangen.
    Uden at kende båden, vil jeg nok mene den med 90 hk skal op på 35 knob, men det kræver en 21" propel og en lettere båd.
    32-33 knob er max med en 19" ved et slip på 4-5-%


Kommentér på:
Propel/motor

x