{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Byg-selv båd
  • #1   24. okt 2022 Der kan være mange gode grunde til at bygge sin egen båd, men tror ikke det kan svares sige økonomisk hvis vi taler en "lille båd" - altså en jolle på 12-17 fod eller der omkring, så er det billigere at købe brugt.

    Hvad båd har du i tankerne? En selvbygger båd kan jo være en "one sheet boat" bygget af eet stykke krydsfiner eller en atlanterhavskrydser i stål?


  • #2   24. okt 2022 Jeg havde tænkt at bygge en lille jolle på omkring 12 fod ud af krydsfiner belagt med glasfiber med en lille påhængsmotor

  • #3   25. okt 2022 Det kunne være et sjovt lille projekt, der er dog nogle ting du skal tænke på.
    Forsikring ! ! er nok det største, da alle både idag skal have en ansvars forsikring kan du komme i problemer, nu ved jeg ikke hvordan det er skruet sammen med de regler, men kan forestille mig at der skal være noget dok. på sødygtighed på en båd der skal have en ansvars forsikring, der kan bevise at den opfører sig i henhold til de regler der er stillet op for hvordan den skal opfører sig når der sejles i den.
    Hvis den ikke har papir på at den opfylder disse regler, ja så kan du ikke bruge båden, og så har du et badekar der kun må bruges på land eller en privat sø ( og ikke engang det, da der sikkert er regler for det også )
    Så inden du går i gang ....... så tjek tjek og tjek igen, og få ALT på skrift, så der IKKE er tvivl om noget.
    Men som Per skriver, køb en brugt der kan bruge en kærlig hånd, det kan du godt få for det samme som alt du skal købe for for at bygge en hel båd.
    Synd det skal være så besværligt, for det kunne være sjovt at prøve hvis man har tiden.
    Men hvis man vender det om, og der sker noget, ja så lige så snart det drejer sig om både, uhhhhhh det koster kassen at udbedre skader ( selv om du sigter efter en lille jolle i stedet for skibet til flere mill. i dit desperate forsøg på at styrre en båd der måske ikke helt kan styres som det var meningen den skulle )
    Ikke for at skyde det i "sænk" for det er en fed ide, tror bare at regler vil gøre det umuligt, håber du finder et smut hul, evt størrelse af den eller andet ...
    og håber så IKKE at møde dig i havnen hvis det går galt smiley smiley smiley smiley og du ikke er forsikret eller de nægter at betale for min lille jolle. smiley


  • #4   25. okt 2022 Jeg må da sige en selvbyggerbåd i 10-12 fods klassen også er noget jeg gerne vil prøve, den ligger bare langt nede på prioritetslisten over mine opgaver

    Søg på nettet, stitch & glue, plywood boat plans, free boat plans og der vil komme rigtigt meget inspiration

    https://duckworks.com/free-plans/

    https://www.boatbuildercentral.com/free-plans/

    https://www.boatdesign.net/Directory/Boat_Plans/Free_Boat_Plans/

    Der findes nok endnu flere planer man kan købe til download for 40-100USD. Tror såmænd ikke de er meget bedre end de gratis, men vær opmærksom på mange købeplaner er med amerikanske mål, der kan være ret tricky at omsætte til metermål.

    Rent praktisk vil jeg holde mig til designs der kan bygges uden at skare flere plader sammen, dvs maks 12 fod i længden, i hvert fald i første forsøg

    Der er også en dansk side, hvor man kan købe et byggesæt

    https://boatplans.dk/content.asp?DType=danish


  • #5   25. okt 2022 Jeg har bygget min egen båd. Den var godt nok lidt over 12 fod smiley - men der stilles ingen krav til noget, det kræver blot lidt tålmodighed og lidt god planlægning. Den var kaskoforsikret.

    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/79-bygning_af_staalbaad


  • #6   25. okt 2022 Det er fedt det kan lade sig gøre smiley har jo bare læst at det virkelig er op ad bakke, så hatten af for dem der tør/gider, vil godt nok undersøge en del ang forsikring og få det på skrift ....... livrem og seler smiley

  • #7   25. okt 2022 du er økonomisk bedre off, med at købe en der evt "bare" skal repareres lidt på, men det kan sagtens lade sig gøre, og et spændende projekt hvis man har tiden.

  • #8   25. okt 2022 @Lars, dit projekt var i mine tanker da jeg skrev "altanterhavskrydser" - det står stadig som inkarnationen af et gør-det-selv projekt, og jeg er næsegrus af beundring.

    Billederne i dit albun antyder dog, at det ikke er af nyere dato, nærmere fra en tid hvor internettet bestod af 5 computere forbundet på et universitet i USA og en telefon var noget man talte sammen med


  • #9   26. okt 2022 Per T Nej helt nye er de ikke. Den er bygget i årene 1986-1991 så det er et par dage siden. Men det ville sagtens kunne lade sig gøre at bygge sådan en i dag, dog vil prisen nok være lidt anderledes. Men det var et sjovt projekt - og jeg ville gøre det igen, hvis det var aktuelt, men det kommer nok ikke på tale.

  • #11   27. okt 2022 Hej
    Jeg er i gang med at bygge en 33 fods motorbåd en spidsgatter jeg dokumentere mit arbejde med billeder jeg løbende tager, det sagde mit forsikringsselskab var en god ting, der burde ikke være problemer ren forsikringsmæssig. jeg bruger epoxy i stedet for polyester det er stærkere og vejer mindre, det er nemmere at få et flot resultat. men også dyrere.


    profilbillede
  • #12   28. okt 2022 Whaw Arne! Det ser ud til at være et spændende projekt! Du burde da næsten lægge nogle af billederne op her, så os almindelige mennesker har noget at savle over?

    Rent forsikringsmæssigt, hvem "godkender" båden rent teknisk? Selvom du har gennem fotograferet den, er der jo ingen garanti for designet er solidt nok til at holde motor med xx hk f.eks?

    Eller har du købt et design der er en form for godkendelse på, hvis du følger anvisningerne (dimensioner på plader, sammenføjninger osv?)


  • #14   28. okt 2022 Pantaenius sender en mand og godkender den selv, skroget er købt færdig, resten laver jeg så selv efter min sunde fornuft smiley

    profilbillede
  • #15   28. okt 2022 Hvis jeg var dig, så ville jeg nok holde øje med en jolle som har fået en skade, som du kan få billigt. Nogle gange kan du få dem for at hente dem, men så skal der også laves en del ved dem, men stadig nemmere end at starte fra bunden...

  • #17   30. okt 2022 Hej Anton. Jeg har denne laban som jeg gerne vil af med. Hvis du ku´ pille motor, betjening, fishfinder af, så skal båden ikke koste meget, eller måske ingen ting. Så havde du et skrog, at arbejde med.... Men det kræver delene bliver pillet nænsomt af, så jeg kan sælge dem som løsdele...
    Pt. Er den i Ringsted, men jeg kan godt levere den på Sjælland og øre, hvor der ikke er vejafgift. Hvis det har interesse, kontakt mig gerne på nkzenta@gmail.com. Mvh 9els


    profilbillede
Kommentér på:
Byg-selv båd

Annonce